Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JanThomsen
#268788
Hej

Stueantenne = 7mbit
Stofa = 12mbit

(Oplyst af gvd antenneforening)

Vil jeg kunne se forskel på DR1 ud fra ovenstående?

Ser pt mest via Apple Atv4k (deres arkiv)

Har et B6 tv der er blevet kalibreret i weekenden så nu kan vi se fejlene i arkivet O_O
Brugeravatar
Af TBC
#268801
Ja, der til kommer at der meget vel kan være forskel på pixelopløsningen (720p vs 1080i) DR ser generelt markant bedre ud på satellit og kabel-tv end det gør på det hårdt komprimerrede 720p DVB-t net. Men naturligvis skal du have en stor nok skærm OG sidde tilpas tæt nok på denne for at dine øjne kan se forskellen. Forskellen i detaljegrad og spatial resolution (som kræver bitrate både til flere pixels og bedre quantizer værdi) ses TYDELIGT hjemme hos mig med 3 meter til 123 tommer, mens den muligvis slet ikke ville kunne erkendes 3 meter fra f.eks. 55 tommer (=?)

Edit: Det du streamer vil ikke være berørt, hvis det f.eks er fra DRTV du streamer, da det jo er en helt seperat kilde.
Af lennon
#268803
Mener at høj bitrate er nok så væsentligt ved live- streaming . .
Af Decipher
#268809
Det kommer vel helt an på, hvad for en behandling signalet har været igennem undervejs. Hvis det fx er re-encoded flere gange eller med dårlige settings, kan højere bitrate godt se herrens ud alligevel.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#268815
Som Decipher er inde på, så er processen op til lige så interessant. På tv-kanaler "live-enkoder" man, hvilket som fingerregel kræver højere bitrate end arkiveret indhold, men spørgsmålet er også om indholdet allerede har været komprimeret inden da. TV-nyhederne kommer sikkert direkte ind i enkoderen, men hvad med filmen, der sendes bagefter?

Der er også den krølle på halen, at mange af de tv-arkiver, som broadcastere har liggende er optaget fra tv-kanalen fremfor at være enkodet fra kildematerialet. Det betyder f.eks. at film er i forkert frame rate (speedet op) og at bitraten ikke er helt repræsentativ. Tjenester som Amazon og Netflix enkoder direkte fra en ukomprimeret kildefil, så de får mere ud af den pågældende bitrate, som de har valgt.
Af JanThomsen
#268816
Okay, kan faktisk ikke huske hvornår jeg sidst har set film på DR - udover Matador :-)

Tænker mere til "almindelig" brug, fx Nyheder, X-factor og lignende

Sidder 3-3,5 meter væk fra et 55"
Af Turbo
#268821
Efter hvad jeg ved, så sendes alle DR's kanaler i 720p.

Nogle TV udbydere levere DR eller nogle af DR's kanaler i 1080i, dvs. det har været igennem en konvertering. En konvertering gør det ikke bedre, måske snarere tværdigmod.

DVB-T fra en af de mange sendemaster (f.eks. Hove, Vordingborg osv.) har variable bitrate.