Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#263327
For små 2 uger siden blev jeg færdig med et Blu-ray projekt jeg har arbejdet på de seneste 5 år: "8-bit Memoirs" (http://www.8bitMemoirs.com).

Det er egentlig en eBog som man læser på TV'et ligesom det var tekst-tv, men det indeholder samtidig også 9 timers supplerende video + 5 timers musik - så Blu-ray var et oplagt valg.

Projektet kan kun afspilles af en afspiller som understøtter Blu-ray Disc Java, også kaldet BD-J i daglig tale. Og derfor havde jeg egentlig tænkt at folk enten skulle bruge en decideret Blu-ray Disc afspiller, eller en software medie afspiller på deres computer. VLC og Kodi er tæt på at kunne være med, og de findes jo til et hav af forskellige platforme.

Men efter release opdagede jeg at overraskende mange TV bokse og mediecentre faktisk også understøtter BD-J. Tilsyneladende pga såkaldte "System on Chip" chips (SoC). Men muligvis også ad andre veje(?) Og det synes jeg jo kun er fedt, fordi så er der endnu flere som kan se mit projekt.

Listen over TV bokse og mediecentre jeg har fundet indtil videre, som kan afspille BD-J, ser således ud:

(Opdateret 14. marts 2018)

Først dem som er baseret på hardware chips / SoC (System on Chip), og dernæst software afspillere i Android bokse.

=== Sigma SMP8642 ===
Bevix BV8078
Bevix BV8088
Dune BD 3.0 Prime
Dune BD 3.0 Prime
Dune HD Duo
Dune HD Max
Dune HD Smart B1
Dune HD Smart D1
Dune HD Smart H1
Dune Pro
HDX BD-1
Kaiboer K750i
Netgear NeoTV 550

=== Sigma SMP8643 ===
Allure M3
Egreat EG-S2
Egreat EG-S5 (A1080)
Egreat S100
Egreat S800
Egreat S900
HiMedia HD800B
Kaiboer K750li
MN Technology AsiaBox
Popcorn Hour A-200
Popcorn Hour A-210
Popcorn Hour C-200
Popcorn Hour PopBox
QNAP NMP-1000P

=== Sigma SMP8647 ===
Popcorn Hour A-300
Popcorn Hour C-300

=== Realtek RT1185 === (understøtter ikke BD-Live)
Astone MP-310DT
Datage HDpro-i5
Datage HDPro-X2+
DXtreme DX-320
DXtreme DX-390
Eminent EM7280
Ferguson Ariva 310
GIEC HD160
GIEC HD230
HiMedia HD600A
HiMedia HD600B
HiMedia HD600C
Inphic I-10
Kaiboer K355i
Kaiboer K360i
Kaiboer W110
Kaiboer W120
Mede8er MED400X2
Mede8er MED450X2
Mede8er MED500X2
Micca EP250 G2
Micca EP350 G2
Micca EP600
Pivos AIOS
Realplay H3
Uebo M400

=== Realtek RT1186 ===
ACRyan Play!On HD3
Datage HDpro-i6
Eaget M70
Eaget M90
Egreat R150
Egreat R160S
Egreat R200S
Egreat R300
Fantec 3DFHDL
Fantec 3DS4600
HiMedia HD900A
HiMedia HD900B
HiMedia HD900C
HiMedia HD910A
HiMedia HD910B
IconBIT XDS1003D
Kaiboer K660i
Mede8er MD600X3D
Mede8er MD800X3D
Mede8er MD1000X3D
Micca EP600 G2
Micca EP950

=== Android bokse ===
Egreat A5 / A10 / A11
Egreat S5A / A1080
HiMedia Q10 Pro
VidOn.me AV200
VidOn.me TV box
Zidoo X9S / X10


Nogle af dem er helt nye, og andre er ret gamle.

Jeg søger alt mulig info omkring dette emne.
F.eks. info omkring hvordan man finder ud af hvilke TV bokse der understøtter denne feature. Kender du til en TV boks som mangler på listen?
Eftersom der er en del Android TV bokse som tilbyder denne mulighed, tror du så vi i nær fremtid kan forvente at Android Smart-TV'er også kan? Det ville være ret nice at kunne have familie-videoalbummet på en USB man bare kunne sætte i fjernsynet, og så stadig få en skræddersyet menu frem, præcis som hvis man havde sat disc'en i en Blu-ray afspiller.

Kender du til andre måder at afspille en Blu-ray ISO på med BD-J?
Senest rettet af misthalu 14. mar 2018, 05:31, rettet i alt 1 gang.
#263516
Der er ikke mange som ved noget om dette åbenbart.

I mellemtiden har jeg fundet ud af, at tilsyneladende skulle enhver Android TV boks (eller Smart-TV) kunne klare jobbet, hvis blot man installerer VidOn XBMC. http://vidon.me/vidon_xbmc.htm
Men det kræver at man efterfølgende opgraderer til Pro versionen, hvilket kræver at man opretter en konto på deres hjemmeside, hvilket koster $3,99 - men jeg render blot ind i et dødt link og kan ikke oprette mig, så jeg kan ikke teste om det er rigtigt.

Jeg har heller ingen Android TV box eller Smart-TV jeg kan teste på - men tænkte jeg kunne bruge min mobil til formålet. Programmet installeres i hvert fald uden problemer.

Er der nogen herinde som bruger VidOn XBMC på deres Android box/TV?
#269000
Spændende og stor cadeau til arbejdet bag, og ikke mindst at den er frit tilgængelig denne Bluray 23gb iso fil..
Vil afgjort være en walk-down memory-lane for dem som gamede i 80 & 90erne.
Herfra var det mest Commodore64 som var det gængse' selvom man fra tid til anden kastede lange blikke efter dem som havde Amigaen og den ofte overlegen spilgrafik.

Vedr dit spørgsmål ' har selv en Android Xiaomi Mi box3 bag på ens OLED B7V TV og det variere en hel del hvordan de forskellige players jeg normalt tyer til i Android' faktisk takler ISO-filer, for ofte er det en blandet landhandel men lige hvad angår Bluray-java har jeg ikke den fjerneste ide om nogle af disse players jeg normalt bruger kan kapere det..
men skal nok lige give det et skud fra boven en af de kommende dage, og i særdeleshed hvis båndbredden på denne 23gb fil er medgørlig og selvfølgelig også en respons.

Men fedt projekt' hatten af for dette og ikke mindst at du gør dit 5' år lange arbejde tilgængeligt, yderst prisværdigt.
#269040
Er det denne her du har?
http://www.iboum.com/pr/xiaomi3.php

Må indrømme at jeg ikke selv personligt kender ret meget til disse bokse, men kan se at den kan køre Kodi.
Jeg har hørt at Kodi v18 (Leia) skulle kunne køre Blu-ray ISO'er med fuld Java support, og dermed skulle 8-bit Memoirs også kunne køre. Men det kræver så at der også er installeret Java på boksen - og der skal være samme "bit version". Altså, hvis du installerer en 32bit Java, så skal det også være en 32bit Kodi - uanset om du har 64bit OS eller 32bit OS.

Både Kodi (fra v18) og VLC bruger libbluray, som gør det muligt at afspille Blu-ray ISO'er (eller mapper) med fuld Java menuer. Men libbluray er konstant under udvikling, og resultatet varierer derfor en del.
Jeg testede 8-bit Memoirs med VLC mens jeg arbejdede på det, og der virkede det fint. Men da det så var færdigt var der desværre opstået en fejl i libbluray som gjorde at projektet ikke kørte optimalt længere. Rigtig uheldigt, for det gav selvfølgelig et dårligt indtryk hos dem som forsøgte sig med VLC - som jeg jo havde sagt de kunne bruge. Fejlen er vist fikset igen nu, men det er aldrig til at vide hvad der pludselig kan opstå.

EDIT: Mht de 23gb, andre har rapporteret at det har taget 3-4 timer at hente HTTP download'en. Ved ikke med Torrent versionen.
#269132
Der er en tråd på Kodi's forum hvor udviklerne diskuterer tilføjelse af fuld Blu-ray afspilning på Android baserede bokse i Kodi (som din boks er).
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=316378

Problemet er at det kræver en Java Runtime på platformen, og sådan en har Android ikke - eller også har den. Det kan man ikke rigtig blive enige om. Nogle mener at der findes en man kan bruge. Andre mener noget andet.

Imens har VidOn.me (en anden software medie afspiller baseret på Kodi) tilsyneladende gjort det - på flere Android bokse. Så der er vist ingen tvivl om at det i hvert fald kan gøres. Og jeg ville vildt gerne prøve VidOn.me, men det kræver Pro versionen af deres afspiller, og for at få den skal man registrere sig på deres hjemmeside - og linket til denne registrering har været dødt i flere måneder.

Men det bliver meget interessant at se hvad det ender med mht Kodi på Android.
(Kodi på andre platforme skulle ikke have noget problem med fuld Blu-ray afspilning - fra v18).

I mellemtiden har jeg opdateret listen over bokse som skulle kunne klare opgaven i den første post i denne tråd. Er oppe på omkring 80 modeller nu.