Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#268506
Endnu et citat fra Lightillusion.com artiklen (link ovenfor) :

"Whilst we know and understand that the SDR grading display will have been calibrated to 100 nits, we also understand that it will have been housed in a controlled grading environment, with little ambient light. The beauty of SDR's relative approach to gamma is that the TV can simply be made brighter to overcome uncontrollable light contaminated environments, including the use of different gamma values.
One of the often overlooked potential issues with PQ based HDR for home viewing is that because the standard is 'absolute' there is no way to increase the display's light output to overcome surrounding room light levels - the peak brightness cannot be increased, and neither can the fixed gamma (EOTF) curve.
As mentioned above, with HDR the Average Picture Level (APL) will match that of regular SDR (standard dynamic range) imagery. The result is that in less than ideal viewing environments, where the surrounding room brightness level is relatively high, the bulk of the HDR image will appear very dark, with shadow detail potentially becoming very difficult to see.
To be able to view PQ based 'absolute' HDR imagery environmental light levels will have to be very carefully controlled. Far more so than for SDR viewing. This really does mean using a true home cinema environment. "
#268507
Nogle gode betragtninger, Steen. Du har dog typisk stadig muligheden for at justere på gamma. At skrue på selve baggrundsbelysningen er sjældent det håndtag du bruger til, at gøre skyggedetaljer mere tydelige.
#277979
Jeg syntes også HDR fra netflix er for mørkt på mit LG C7. Hvis man skruer op for lyset (mener ellers jeg allerede HAR gjort tidligere) gælder det så også ved ikke-HDR materiale?

Og så læste jeg i denne tråd at man kan ændre på gennemsigthed af undertekster i Netflix da de er super irriterende at de er SÅ lyse ift. mørke scener. Men syntes ikke den indstilling findes nogen stedet på mit TV?? https://www.reddit.com/r/OLED/comments/ ... oo_bright/
#277981
Nej, håndtag du skruer på i HDR hører til den profil du benytter, dvs. det overføres ikke til SDR.

Hvis du logger ind i Netflix på din PC, så burde du kunne skifte farven på underteksterne. På ATV har man ændret luminansen for underteksterne, hvilket har hjulpet en del på HDR-afvikling.
#278026
Toranaga skrev:Og så læste jeg i denne tråd at man kan ændre på gennemsigthed af undertekster i Netflix da de er super irriterende at de er SÅ lyse ift. mørke scener. Men syntes ikke den indstilling findes nogen stedet på mit TV??
Det er ikke på TV'et, du kan ændre underteksterne. Det skal gøres på Netflix's hjemmeside under indstillinger. Se evt. her.
viewtopic.php?p=273809#p273809
Brugeravatar
Af karuso
#294781
Toranaga skrev:Jeg syntes også HDR fra netflix er for mørkt på mit LG C7. Hvis man skruer op for lyset (mener ellers jeg allerede HAR gjort tidligere) gælder det så også ved ikke-HDR materiale?

Og så læste jeg i denne tråd at man kan ændre på gennemsigthed af undertekster i Netflix da de er super irriterende at de er SÅ lyse ift. mørke scener. Men syntes ikke den indstilling findes nogen stedet på mit TV?? https://www.reddit.com/r/OLED/comments/ ... oo_bright/
havde det samme problem
har valgt skrifttype blok/halv gennemsigtig
tekst mellem
vindue halv gennemsigtig
det synes jeg fungerer ret godt, du kan først se forandringen
næste dag, sådan har det været hos mig, hvergang jeg havde ændret
Brugeravatar
Af Vailant
#294805
karuso skrev:du kan først se forandringen
næste dag, sådan har det været hos mig, hvergang jeg havde ændret
Du skal bare skifte over på en anden profil og så tilbage igen, så slår det igennem med det samme. :)
Brugeravatar
Af C.O
#294849
Har du fået løst dit problem ?
Jeg har samme tv og har ikke dette problem !
Mit står med disse settings :
HDR Settings:

Billedtype: HDR Film
Farve: 50
Kontrast: 100
Skarphed: 0
Lysstyrke: 50

Avanceret:
Farve:
Farveforbedring: Fra
Farvetemperatur: Varm
Kontrast:
Kontrasttilstand: Optimeret til billede
HDR Perfect: Fra
Videokontrast: 100
Lyssensor: Fra
Gamma: 0

Jeg køre med atv 4k