Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af -Henrik-
#268389
Pseudo skrev:Nu skriver Torben "Hvis HDR er relevant". Det må jeg ærligt indrømme jeg ikke ved om det er. Jeg har indtil nu egentlig lidt set det som en gimmick på højde med 3D. Ja billedet bliver mere kontrastfyldt men også mere kunstigt i mine øjne.
Du rammer simpelthen spot on i fht. mit eget indtryk af HDR.
Dog tror jeg måske, at grunden til, at det, jeg har set af HDR, ser så umådelig kunstigt ud (det får det hele til at ligne noget fra et pc-spil), er....altså....det er som om, nogle børn har fået et nyt legetøj, og så får den ikke for lidt mht. at lege med det :)

Brugt sparsomt, tror jeg sådan set godt, at HDR kunne blive et fint virkemiddel på linje med så mange andre ting indenfor film. Men gør man dét, vil mange forbrugere sikkert finde ud af, at HDR absolut ikke er den livsnødvendighed, som tv-producenterne gør det til.

Og ja, så var det 3D, så 4K, så buede skærme, nu er det så HDR, og om et par år er det et andet buzz word, der skal flytte nye tv over disken.

Jeg ville ikke lægge specielt stor vægt på HDR, hvis jeg skulle have nyt tv. Der er jo, som du også skriver senere i tråden: HDR er ikke noget, du har gået og savnet hidtil. Jeg har det akkurat lige sådan.

Sååå...vælg tv ud fra, hvilket et der giver dig en god oplevelse, når du ser programmer på det.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268399
Svært at forklare HDR til folk som ikke selv har fornemmet effekten, eller alene forsøger at tænke sig til den -lidt det samme med OLED til folk som ikke er bekendt med OLED og hvor latterlig meget graden af sort på pixelniveau kan betyde for billedkvaliteten.

-og at man ikke har savnet HDR på sit nuvæende gamle TV :D sådan er det jo med alt, og hvad man ikke ved har man jo ikke ondt af. - vi er og bliver nogle skildringsdyr som forholder os alene ud fra den grad af egen defination' vi er bekendt med og der er godt nok mange ting jeg ikke har savnet, men som jeg efterfølgende værdsætter noget så eftertrykkeligt.

-men det ville nok også gøre det nemmere og mere sigende, i relation til holdninger til HDR og bevæggrundene for ens opfattelse' at man lige også understreger' hvor man kommer fra og hvilket TV som er ens norm, da vægten af fjernsynets evne til at gengive en potent HDR effekt, har noget at sige for ens opfattelse og vurdering af HDR og ikke mindst om man overhovedet har oplevet en god HDR'effekt eller det alene er i overfort betydning' man forsøger at forholde sig..(kort og godt hvad man ligger til grund for en given vurdering)

Siger ikke det er godt eller dårligt [da jeg mener effekten taler for sig selv], men alene at man bliver nødt til selv at stifte bekendtskab med HDR, og til dels også i eget regi - fordi det er en dynamisk små diffus-størrelse som står og falder med matrialet og hvike forhold der gengiver HDR formatet.

For dem som ikke selv har et potent HDR TV, og fx gerne vil sanse effekten på godt og ondt' for netop at kunne fornemme' om det er noget man skal priotere.
Så kunne man enten tage nogle af de bedste promoveringsvidoer på 4k media, som er gratis og kan hentes nemt fra 4k media sitet, og et site som har en overaskende god båndbredde for downloads-. og evt smække disse på et USBstick og se om man kunne få lov til at afspille på et OLED TV i en given forretning, selvfølgelig under påskud af interesse, og hvis man ikke må indsætte eget matriale, kunne man i sidste ende bruge den interne youtube-app, og af den vej afspile nogle af disse OLED / HDR promoverinsgvidoer, flere af disse viser ganske glimrende effekten selv om videoen alt andet lige så er YTencoded.
Kræver selvfølgelig at udstillingsmodellen er webkoblet, som langt fra altid er tilfældet og at YT appen er opdateret
til fuld HDR understøttelse' men dette er dog rullet ud til de fleste modeller [OS].
#268413
Husk, at med HDR får man også et større farverum, så hvis TV'et understøtter det, så er der flere fronter som tweakes.

HDR var ikke rigtig slået igennem da jeg købte TV sidst, men med den mængde HDR-kompatible TV jeg har haft hjemme indtil nu, så er det altid lidt en ærgelse at gå tilbage til mit eget TV, som netop ikke kan klare HDR pga. manglende knald på lyset og zonestyring.

Vær endvidere OBS på, at det typisk ikke er muligt, at fortælle et TV, med ringe egenskaber i HDR, at det ikke skal vise signalet som HDR. Det går på HDMI-kilder, men indbyggede apps vil typisk vises i maksimal kvalitet, så hvis du har et 4K abonnement på Netflix, så vil den også køre HDR hvad enten skærmen reelt er gearet til det eller ej. Og på de små modeller, så kan det virkelig ødelægge oplevelsen.
Af Grandahl
#268419
Torben Rasmussen skrev:
Vær endvidere OBS på, at det typisk ikke er muligt, at fortælle et TV, med ringe egenskaber i HDR, at det ikke skal vise signalet som HDR. Det går på HDMI-kilder, men indbyggede apps vil typisk vises i maksimal kvalitet, så hvis du har et 4K abonnement på Netflix, så vil den også køre HDR hvad enten skærmen reelt er gearet til det eller ej. Og på de små modeller, så kan det virkelig ødelægge oplevelsen.
Nu har jeg kun set HDR på Sony XE 9005 og OLED Torben, er det sådan at man ikke kan slå det fra på de tv der viser en berænset HDR. Vil de bare altid prøve at køre HDR?

Det lyder da ikke godt?
Af Pseudo
#268421
Nu kom Samsung 55 MU7055 så på tilbud hos Bilka til 5.999 kr., så det ender nok med jeg kører ud og napper sådan et senere i dag. Afventer dog lige de sidste weekendtilbud.
Af BrianH
#268424
Pseudo skrev:Nu kom Samsung 55 MU7055 så på tilbud hos Bilka til 5.999 kr., så det ender nok med jeg kører ud og napper sådan et senere i dag. Afventer dog lige de sidste weekendtilbud.
Er det ikke det samme som UE55MU7005, der koster 6666,- alle steder?
Af Pseudo
#268425
BrianH skrev:
Pseudo skrev:Nu kom Samsung 55 MU7055 så på tilbud hos Bilka til 5.999 kr., så det ender nok med jeg kører ud og napper sådan et senere i dag. Afventer dog lige de sidste weekendtilbud.
Er det ikke det samme som UE55MU7005, der koster 6666,- alle steder?
MU7055 har den nye fjernbetjening med så vidt jeg forstå. Står til 7.499 i elgiganten pt. som MU7075
#268426
Grandahl skrev:Nu har jeg kun set HDR på Sony XE 9005 og OLED Torben, er det sådan at man ikke kan slå det fra på de tv der viser en berænset HDR. Vil de bare altid prøve at køre HDR?

Det lyder da ikke godt?
HDR kan generelt ikke slås fra på nogen TV. Du kan indstille HDMI-portene til IKKE at understøtte formatet og derved omgås det, men det er ikke normen, at du kan gå ind og vælge, at TV'et ikke skal vise HDR når du ser eks. Youtube eller Netflix via TV'ets indbyggede apps.

Undtagelsen er Sony, som i deres menu faktisk har en option til at tvinge billedprofilen over på SDR, selvom den reelt er HDR. HDR er jo blot et ekstra lag ovenpå SDR-signalet, så man taber ikke billedkvalitet eller får mærkelige farver i SDR, hvis man slår HDR fra. Det er så bare ikke muligt i de fleste tilfælde.

På mit eget Sony, så er denne option ikke tilgængelig, da TV'et er for gammelt, så jeg bruger ikke de indbyggede apps mere, men bruger i stedet min ATV, og så har jeg slået HDR fra på dén i stedet.

Så for at svare på dit spørgsmål: Ja, det er ikke specielt optimalt, at TV, som ikke er gearet til HDR, altid vil forsøge at vise det alligevel. Du kan dog oftest blot skrue ned for baggrundsbelysningen, så den ikke står på max, og så er de fleste problemer løst. Det vil være det udvaskede billede, som er problematikken på TV uden lokal styring af lyset. Det ville være min anbefaling, hvis man køber et TV som MU7005, EX700 eller XE8505.
Af Grandahl
#268429
Ok tak for info Torben.

Ja Pseudo. Den fjernbetjening skulle være noget af det bedste der er udkommet i år ifølge Torben eller Rasmus, kan ikke lige huske hvem. Jeg har ikke selv haft den i hænderne.
#268431
Ja, MU7075 skulle have premium-betjeningen, som helt klart er vores favorit blandt fjernbetjeninger på den rigtige side af 2000 kr. Den fungerer godt og er i en lækker kvalitet.
#268432
Torben Rasmussen skrev: Så for at svare på dit spørgsmål: Ja, det er ikke specielt optimalt, at TV, som ikke er gearet til HDR, altid vil forsøge at vise det alligevel. Du kan dog oftest blot skrue ned for baggrundsbelysningen, så den ikke står på max, og så er de fleste problemer løst. Det vil være det udvaskede billede, som er problematikken på TV uden lokal styring af lyset. Det ville være min anbefaling, hvis man køber et TV som MU7005, EX700 eller XE8505.
Hvis man skruer ned for bagbelysningen ved HDR, er det så hele billedet der bliver mørkere, eller er der kun HDR 'effekterne' man skruer ned for?
Det er vel reelt kun OLED og nogle få af de bedste zonestyrede LCD TV der vil give en god oplevelse ved HDR. Ved du hvor stor en markedsandel disse TV har? Vel lidt et problem for udbredelsen af HDR hvis det kun er en lille procentdel af de solgte TV der kan gengive det ordentligt. Kunne give HDR et dårligt rygte. Måske velfortjent i nogle tilfælde, men også når det faktisk er velproduceret og TV'et blot ikke formår at vise det som tiltænkt.
#268440
Du skruer naturligvis ned for alt, hvis du justerer lysstyrken. Det er ikke et HDR-håndtag.

Vi har adskillige gange revset producenterne for at udvande HDR-teknologien ved at sende utilstrækkelige TV på gaden med understøttelse af HDR. Som sagt, så kan du slukke for det på Sonys modeller, men på de øvrige kan du kun gøre det på HDMI-inputs. Jeg tvivler dog på, at nogen rent faktisk forstår at slukke for det på eks. ældre Sony’er eller på de modeller, som ikke har zonestyring.

Andelen af TV, som er egnede til HDR er lav. Andelen af TV solgt som HDR-TV er høj. I år er næsten alle modeller HDR-kompatible, men kun topmodellerne er reelt gearede til det. Og topmodellerne sælger naturligvis ikke i samme volumen.