Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pseudo
#268280
Hej, sagen er den at vi har renoveret vores stue og derfor pillet vores gamle Panasonic 42X10Y ned og spartlet huller til på væg osv.
I den forbindelse har fruen og jeg snakket om at købe et nyt 55" og derfor vil jeg være ked at skulle hænge det gamle op igen.

Vi har 7.000 kr og jeg har læst en masse tråde igennem og kan se at Sony XE90xx er anbefalet højt. Jeg var i går i Power for at spørge om de ville lave den til kampagnepris på de 6.999, men det havde jeg ikke held med. Han ville kun sælge til de 9.600 det står til.

Fruen presser på for at få sit nye tv-bord og tv op at hænge og derfor har vi været ude at kigge på Samsung MU70xx til 6.666 og så var både Power og Elgiganten meget ivrige for at sælge LG SJ850 og SJ810 til hhvs. 6.999 og 7.200.

Vi sidder direkte foran fjernsynet og vi ser kun film, serier m.v., da vi ingen TV-pakke har. Til dette bruges ATV4.

Får man meget mere for pengene i XE90xx, så det er værd at vente på eller kan vi kaste os over et af de andre?
Jeg er sådan set super glad for det gamle plasma på trods af alderen, men det er også bare en tand for småt til vores store stue.
#268282
Vent.

Den skal nok komme på tilbud igen, og hvis du kigger lidt omkring i de forskellige tråde vil du kunne læse at det er et væsentligt bedre fjernsyn end de øvrige du nævner.
Af Grandahl
#268308
Hvis i ikke kan vente på 9005 ville jeg gå med Samsung 7005.. Panasonic er forældet på mange måder som interface med menuer og smart tv er en død sild.. Yderligere får du 5” mere.

LG’erne ville jeg gå uden om, de er med IPS panel der giver et lavere kontrast/ sortniveau og dermed dårligere billedoplevelse.. og når i nu sidder midt for.

Det er alm. Kendt at de store varehuse får provision på at sælge LG LCD tv, OLED får de ikke noget for ( de sælger nok sig selv )

Hvis i kunne finde 3000 mere, så køb et OLED, så er der top kvalitet der overgår alle de ovennævnte
Af Pseudo
#268311
Vi startede faktisk et maks. budget på 5.000, men var bestemt ikke tilfreds med hvad vi fik for de penge i forhold til hvad vi allerede har i vores Panasonic plasma, som jeg dengang gav 4.000 for. Så maks. maks. er 7.000.
Må indrømme at jeg lidt står med følelsen af at billedkvaliteten på mit gamle plasma er fuldt på højde med de nuværende mellemmodeller på trods det snart er 8-9 år gammelt - selvfølgelig bortset fra 4K, HDR og hvad der ellers er, men ren billedvisning.

Nu skriver Torben "Hvis HDR er relevant". Det må jeg ærligt indrømme jeg ikke ved om det er. Jeg har indtil nu egentlig lidt set det som en gimmick på højde med 3D. Ja billedet bliver mere kontrastfyldt men også mere kunstigt i mine øjne.
Så jeg ved ærligt ikke om det er et behov jeg har eller ej. Men det vil også være helt hul i hovedet ikke at vente 2 uger på et TV som har klart bedre HDR end alternativerne, hvis HDR bliver det nye HD i fremtiden.
Af PeterD
#268313
Grandahl skrev:Hvis i ikke kan vente på 9005 ville jeg gå med Samsung 7005.. Panasonic er forældet på mange måder som interface med menuer og smart tv er en død sild.. Yderligere får du 5” mere.

LG’erne ville jeg gå uden om, de er med IPS panel der giver et lavere kontrast/ sortniveau og dermed dårligere billedoplevelse.. og når i nu sidder midt for.

Det er alm. Kendt at de store varehuse får provision på at sælge LG LCD tv, OLED får de ikke noget for ( de sælger nok sig selv )

Hvis i kunne finde 3000 mere, så køb et OLED, så er der top kvalitet der overgår alle de ovennævnte
Begge er, udover FP også testet her af Samme medie så derved er det lettere at se hvilket et der er bedst.

Samsung MU7005: 2,5 stjerner i "Funktioner" og og 2,5 stjerner i "Ydelse"

"Til en pris lige under 9.000 kr. for 55" er MU7005 et udmærket tv på mange måder, og et godt all-round tv til dem, der vil bruge smart tv delen. Jeg synes Samsung (og de andre) burde droppe HDR på de billige tv der alligevel ikke kan levere en god nok oplevelse - men det bliver nok svært at overbevise dem om, for HDR er jo et salgsargument uden på papkassen, og den slags er i høj kurs. Ikke desto mindre leverer Samsung MU7005 et rimeligt billede til en fornuftig pris - og så er det ganske pænt."

https://www.inputmag.dk/anmeldelse-samsung-eu557005/

Panasonic EX700: 4 stjerner i "Funktioner" og 3,5 stjerner i "Ydelse"

"Alt i alt er EX700 et godt tv på stort set alle måder. Du skal ikke forvente at HDR gør noget godt for det, for det er simpelthen ikke muligt med den kombination af hardware og software EX700 byder på. Men Panasonic er langt fra alene med det problem, så det vil vi ikke lade trække så meget ned. Til gengæld er det imponerende, hvor god billedkvalitet du kan få ud af et 58″ fjernsyn, der koster under 9.000 kr. Hvis du er typen der bruger smart tv funktionerne i dit tv skal du holde dig langt væk fra EX700, men får du dit indhold fra andre kilder end tv’ets indbyggede apps, ja så er EX700 et fantastisk tv til prisen."

https://www.inputmag.dk/anmeldelse-pana ... x58ex700e/

Man køber vel et tv fordi man i første omgang skal SE tv..Resten kan vel ordnes på computeren/tablet?
Af Pseudo
#268314
Jeg er enig PeterD - alt mit indhold bliver leveret af en ATV4, så det er også ren billedpræstation jeg er ude efter. Vil aldrig komme til at bruge smart TV delen alligevel. Desværre ligger 58" EX700 bare lidt højt for tiden på 9.000. 50" bliver for lille en upgrade fra 42".

Men som skrevet med HDR ovenfor, så er jeg stadig i tvivl om det er noget jeg ville komme til at gøre brug af. Jeg har aldrig manglet det indtil nu.
Af PeterD
#268317
Det er rigtig nok..

De nye modeller kommer vel dryppende i april og så falder prisen vel på dem fra i år, hvis du kan vente..

Vel ikke rigtigt om du kan komme uden om problemer med clouding på LCD..

Picture Profile True Cinema
Backlight 34
Contrast 90
Brightness 0
Sharpness 30
Color 50
Tint 0
Color temp Warm2
Vivid color Off
Adaptive Backlight Control Off
Ambient sensor On/Off
Noise reduction Off
MPEG Remaster Off
Resolution Remaster Off
Dynamic Range Remaster Off
Intelligent Frame Control Off
Clear Motion On/Off
Advanced Contrast Control Off
Color Gamut Normal
Screen Settings 16:9 Overscan Off
White Balance R-Gain +2
G-Gain +1
B-Gain -1
R-Cutoff +6
G-Cutoff +2
B-Cutoff +2

https://www.flatpanelshd.com/review.php ... 1494309442