Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aalb1970
#266803
KBW skrev:Jeg oplever det med Fast and Furious 8 på min Oppo.
Jeg har set FF8 på mit Apple TV 4K. Det er klart det værste eksempel på hævet sortniveau, jeg hidtil har set. Det optræder stort set under hele filmen både i mørke og lyse scener. Det er forfærdeligt at se på.
Af aalb1970
#266836
Update ang. LG UP970 afspilleren:
Jeg fik testet lidt mere til aften. Den indbyggede Netflix afspiller konverterer efter opdateringen alt til Dolby Vision. Dvs. samme problematik som Netflix på PS4. Det er muligvis forklaringen på, hvorfor jeg ikke kan genskabe det hævede sortniveau, da jeg har en lumsk mistanke om, at Netflix appen ikke viser native Dolby Vision, men blot opkonverter SDR og HDR til Dolby Vision. Jeg kan dog ikke bekræfte dette på nogen måde, så tag det med et gran salt, men det er da tankevækkende at problemet stadig eksisterer på ATV 4K, samt at LG endnu ikke har rullet ny firmware ud på deres 2016 og 2017 tv.

OT:
Opdateringen ændrer også Bluray regionen til Region A, så man ikke længere kan afspille sine danske Region B diske. Ikke særlig smart.
Af lkodk
#267276
Så sker der noget ihvertfald i forhold til tv siden.
LG har udsendt firmware 04.70.65 til 7 serie OLED som har en rettelse:

1. Improvement
1) Bug Fixes – Playing Dolby Vision contents over HDMI

Håber det er det som skal til for at det kører for ATV4K.
Vil teste i aften.
Af lkodk
#267283
Det ser ikke ud til at der er noget til 6-serien endnu. Ihvertfald ikke til download på deres hjemmeside.
Skal nok give en tilbagemelding når det er testet af. :)
Af KBW
#267285
Er ikke kommet til mit B7 endnu, så det er vel den sædvanlige langsomme trinvise udrulning.
Af aalb1970
#267287
Man kan hente opdateringen på LG's hjemmeside og installere via USB.
Af lkodk
#267320
Så har jeg fået lagt den nye firmware på og fået testet lidt med med ATV4K

Ingen tvivl om at det har hjulpet. Ihvertfald de sorte bjælker i top og bund. De forbliver sorte.
Jeg testede med den scene i Bright på Netflix, der har været nævnt tidligere i denne tråd, og længere inde i filmen, hvor det før gik helt galt. Og bjælkerne forholder sig sorte.

Om det gode sort niveau gælder i for selve filmen(e), er jeg lidt mere i tvivl om. I Bright synes jeg fortsat at nogle af scenerne ser lidt fesne ud. Men det kan jo være, at det skal være sådan.

Derudover så ser mørke scener i f.eks. Kong Arthur på iTunes fortsat meget fesne ud. Men bjælkerne for oven og neden forbliver sorte. Så igen, jeg ved ikke hvad producenten har tænkt sig at det skal se ud.

Desværre så har denne fix ikke hjulpet på det jeg oprindeligt startede tråden for. Nemlig at når der kommer undertekster på i mørke scener, så ændrer det på sort niveauet i scenen. Jeg synes endda det er blevet tydeligere.

Dette gælder både i den omtalte Bright scene, som jeg har linket til et klip tidligere i tråden, og i Ghost in the Shell på iTunes, som jeg desværre fortsat ikke kan fange på kamera.
I Ghost in the Shell er der en længere mørk scene fra ca. 1t25m og nogle minutter frem med en længere dialog, hvor det er helt vildt som den mørke baggrund nærmest bare blinker hver gang underteksterne kommer/går. :((

Men det kan være at det er en Apple ting.

Jeg har ikke fået testet undertekster vs. sort niveau i Kong Arthur.

Ghost in the Shell har ingen bjælker så dem kan jeg ikke vurdere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267323
Bright er super ringe gradet, så hvis blot bjælkerne forbliver sorte, så er resten filmskaberens problem. Der er virkelig mange HDR-udgivelser, som er helt skævt lyssat.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267324
Jeg ser samme issue med, at sortniveauet blinker når der kommer undertekster på Ghost in The Shell her på Sony XF90. Dvs. ud over at den lokale lysstyring laver blooming omkring teksterne, så bliver billedet også mørkere når underteksterne vises.
Af lkodk
#267331
Åbenbart. Men det er kun ved DV. Ved HDR10 sker det ikke. Så bl.a. Alien Covenant forleden, hvor der også er mange mørke scener, og der oplevede jeg det ikke.
Så jeg havde håbet det var et Dolby problem.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9