Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af GunMetal
#267153
Hej!

Jeg har efterhånden haft min kamp med pixelfejl på et par Philips skærme(8102).
Jeg havde to modeller hjemme af samme skærm, der begge havde en pixelfejl.
Jeg har derfor returneret dem og købt en Xe9005 hjem.
Da jeg inspicerede den fandt jeg også en stuck pixel.
Jeg tog derfor hjem til en kammerat, der har et Samsung tv for at tjekke, om det også har en fejl og ganske rigtigt, så har det også en pixelfejl, faktisk 2.
Bevares.. på Sony og Samsungen var det en stuck pixel, der lyser rød, hvor den grønne farve et gået, der ikke kan ses på mere end 2m afstand samt en helt død, men der skal ikke meget til, før den røde kan ses fra sofaen.

Jeg overvejer at sende min Sony tilbage igen, da jeg synes, det er for dårligt, men så igen. Hvad ender jeg med næste gang? kan det virkelig betale sig og hvor udbredt er det med stuck pixels?
bør jeg indfinde mig med stuck pixel eller hvad mener I? :o
Brugeravatar
Af DaneLaw
#267155
Hvorfor fortsætter du ikke nogle af de tråde som du allerede har startet, og som netop omhandlede de her ting som du nu igen starter en ny tråd og nøjagtig samme forhold.? :o

Ville da gøre det nemmere for folk at forholde sig og især når tråden jo er en fortsættelse og hermed hele essensen for det som du refere til, og og herved kunne diverse brugere jo læse de aktuelle issues samt mulige bruger-input, og du kan jo justere topic.
Senest rettet af DaneLaw 12. feb 2018, 13:07, rettet i alt 1 gang.
Af GunMetal
#267157
Danelaw - jeg kan godt se din pointe.
Denne her tråd var ment som en tråd for det generelle "problem" omkring pixelfejl, hvor den anden tråd omhandlede en pixelfejl på 8102. samt den sag.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#267158
-og de råd og en mulig hjælp til andre brugere fik du nogensinde taget notits af dette, eller drukner det i dine tråde. ;)
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 63#p266563

Nedtur GunMetal, bare være flink og understreg overfor Bilka at denne model er semidefekt med en død pixel og så de ikke uviden smider den videre på en kunde.
For hvis det kun er 1pixel så vil en mulig kunde som er ude over returetten sidde med et problem kva ISO tolkninger og diverse danske forbruger'retssager, hvor jeg mener vi skal op omkring 5 pixel pr mio, og hvis disse ISO standarder stadig er valide anno2018' så er det heftige <40pixel på 4K TV med +8mio.
Du kunne også lige paste dele af batch/serienummer, og evt et billed af hvor dioden sidder' så en mulig kunde som fx havner op med din skærm, og Bilka er kolde i rumpetten og flipper den videre til en uviden kunde uden påtale af defekt, og så den kunde kan finde den her hvis han skulle søge, og hermed stå langt bedre i en mulig reklamation.[*]
For det kunne hjælpe en given bruger hvis Bilka eller andre forretninger evt bare af ren af uvidenhed omkring pixeldefekt' fx flipper et givent returTV videre til en anden kunde og især når du laver disse tråde, så kunne du måske lige gøre dig uljeligheden at tage et billede at pixeldefekten på panelet samt paste dele af batchnummer. så en mulig kunde som skulle være røvuheldig at ende op med fx din returvare ( og en returvare med pixeldefekter som muligvis ikke er påpeget overfor forretningen, og kan nemt risikere at blive solgt videre) en mulig ny køber, som sanser pixeldefekten ville så havde muligheden for at finde relevant info her og måske nøjagtig samme TV kva batchnummer og sted på panelet og herved blive markant bedre stillet i en mulig reklamation.

Ville jo være guld værd hvis man er havnet i sådan en situation da man jo ikke kan brokke sig, kva mindre pixeldefekter, da disse jo er legitime sålænge det er under 40 stk. kva 8 mio på et 4k panel.

Mig bekendt er ISO-standarden stadig valid og hvor der må være 5 pixel pr 1 mio. og på et 4K panel med+8 mio. er det jo >40 pixel som kan gå haywire uden nogen hjælp og især, hvis man først er ude over returretten så er der ingen lille mor og her ville det jo være guld hvis man søger info online på et forum som dette og muligvis kunne sanse at en anden allerede havde tilbageleveret produktet kva pixelfejl, og måske udne at påpege det af frygt for ikke at få sine penge og så er det nemmere bare at levere det tilbage uden et pip, kva ordinær returret..
Senest rettet af DaneLaw 12. feb 2018, 13:41, rettet i alt 2 gange.
#267159
Fra en anden tråd om pixelfejl på 4K monitors :

"Ikke andet end at stort set alle 4K (måske også andre) har pixelfejl, man skal åbenbart bare lade være med at kigge efter dem for så ser man dem ikke ;)
Jeg sidder lige nu med en 4K Samsung skærm som jeg indtil nu ikke har "set" nogle fejl på da jeg helt har undgået at kigge efter dem, men jeg er næsten sikker på at gør jeg først det så vil de være der.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 15#p266715
#267163
DaneLaw skrev: For det kunne hjælpe en given bruger hvis Bilka eller andre forretninger evt bare af ren af uvidenhed omkring pixeldefekt' fx flipper et givent returTV videre til en anden kunde og især når du laver disse tråde, så kunne du måske lige gøre dig uljeligheden at tage et billede at pixeldefekten på panelet samt paste dele af batchnummer. så en mulig kunde som skulle være røvuheldig at ende op med fx din returvare ( og en returvare med pixeldefekter som muligvis ikke er påpeget overfor forretningen, og kan nemt risikere at blive solgt videre) en mulig ny køber, som sanser pixeldefekten ville så havde muligheden for at finde relevant info her og måske nøjagtig samme TV kva batchnummer og sted på panelet og herved blive markant bedre stillet i en mulig reklamation.

Ville jo være guld værd hvis man er havnet i sådan en situation da man jo ikke kan brokke sig, kva mindre pixeldefekter, da disse jo er legitime sålænge det er under 40 stk. kva 8 mio på et 4k panel.
Jo, men hvis det nu nærmest er normen at TV har et mindre antal defekte pixels, så kan forretningen vel godt sælge det igen med god samvittighed. No. 2 Philips TV returneret af trådstarter havde kun en enkelt død (sort) pixel, og det er der vel ingen der vil opdage hvis man ikke direkte leder efter det på meget kort afstand.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#267164
Var jo nok til at trådstarter ikke gad det, den ene pixel og ville af med det igen, efter ellers at havde besluttet sig for det var en keeper og den han ville beholde og ej XE9005.
Jeg ville da sidde med en ærgelig smag i munden hvis jeg købte mig et phillips 8102 og jeg så sansede en eller flere defekte pixels og ligefrem sansede at den varer jeg havde købt havde en anden bruger returneret netop kva de aktuelle pixelfejl og måske ligefrem undladt at pointere det overfor forretningen af frygt for at man ikke ville få sine penge og returneringen ville gå mere gnidningsløs ved bare at holde mund, og prakke det ind under ordinær returret fremfor en grad af retur kva defekt...

Går jo ingen stykker af lige at paste den aktuellle pixelfejl og dele af batchnr under den aktulle model og netop forhold som en uheldig ejer i andet-geled ville søge under. ( de fleste brugere herinde ville jo søge efter dette hvis man stod i situatioen og du kan bide dig i snuden at man selv nok ville være taknemmelig' hvis det var en selv som havde endt op med et stk. pixeldefekt reurvare hvor man kva ISO standarder ikke kan stille det store op og skulle ud i et slagsmål fordi returetten fx var passe' og her ville man jo stå helt anderledes hvis man kunne påvise en tidligere ejer og returnering af dette pixeldefekt produkt' før en selv..
#267167
Jeg har endnu ikke set pixelfejl på nogen af de TV jeg har testet uden, at TV'et har haft andre langt værre fejl som følge af andre testeres hårdhændede behandling. Indrømmet: Jeg går ikke TV'ene minutiøst igennem for at spotte pixelfejl, men i den afstand vi sidder når TV'et testes, så ville vi typisk spotte disse fejl.
#267168
@DaneLaw - Ved ikke om det ville stille køberen af et returneret TV bedre, da ISO standarden vel netop siger at et mindre antal defekte pixels er acceptabelt og ikke betragtes som en fejl. Bliver der i ISO standarden skelnet mellem 'dead' (sorte) pixels og 'stuck' (konstant lysende) pixels? Konstant lysende pixels må vel være et større problem i praksis, synlig på længere afstand end døde pixels.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#267170
Tjahh det er et godt spørgsmål Steen men ser ud til at variere fra producent til producent når det kommer til helt sorte pixels.

Lader dog stadig til at være ISO 13406-2 som er vejledende men mange af disse retningslinier og ikke mindst afgørelser i diverse danske forbrugerretssager er oldgamle og fra en anden tid og før 4K, så om +/- 5 stk niveauet pr 1mio pixels. stadig er producenternes generelle norm anno2018, kan jeg ikke konkludere med sikerhed' da det er meget gamle afgørelser, men det variere en del hvordan de forskellige producenter stiller sig..

Her er der et ældre samsurium af visse fladskærms-producenters retningslinier' men flere af disse er åbenlyst PC skærmproducenter..
For at en skærm kan erklæres defekt for pixelfejl, skal antalles af defekte pixels overstiger et vist antal, og netop dette er, hvad producenterne erklærer i deres retningslinjer for pixelfejl. Hvis en skærm med pixelfejl, holder sig inden for producenten retningslinjer, anses denne ikke som værende defekt og vil således ikke kunne ombyttes/returneres.

I det følgende finder du et udvalg af vore producenters retningslinjer for pixelfejl, samt hvem du skal kontakte i tilfælde af reklamation.

Acer
Maksimalt fire defekte pixels pr. million pixels i alt. Kontakt Acer Support på tlf. 33 70 20 70 for yderligere information.
Læs mere om Acers retningslinjer for pixelfejl (på engelsk)

AOC
For mere information om AOC's retningslinjer for pixelfejl, kontakt venligst AOC Support på tlf. 35 25 65 16.

BenQ
For mere information om BenQ's retningslinjer for pixelfejl, kontakt venligst tlf. BenQ Support på 82 33 27 19.
Læs mere om BenQ's retningslinjer for pixelfejl (på engelsk)

Eizo
Samtlige Eizo skærme har som standard fuld garanti mod hele defekte pixels (sorte pixels). Yderligere giver Eizo en garanti, som overstiger ISO standarden 13406-2 mod subpixelfejl (rød, grøn eller blå). Har du yderligere spørgsmål, kan Eizo kontaktes på tlf. 00 800 594 105 (dansk takst) eller [email protected].
Læs mere om Eizos retningslinjer for pixelfejl
Fujitsu-Siemens
Fujitsu-Siemens overholder ISO 13406-2 standarden. Læs mere om Fujitsu-Siemens retningslinjer for pixelfejl (på engelsk) forneden. Har du yderligere spørgsmål kan supporten kontaktes på tlf. 72 22 46 46.
Retningslinjer for pixelfejl på bærbare
Retningslinjer for pixelfejl på skærme
Hitachi
Hitachi har desværre ingen formulering af retningslinjerne for pixelfejl, men de kan kontaktes direkte for yderligere info på tlf. 43 43 60 50.

HP
HP overholder ISO 13406-2 standarden. For yderligere information kontakt venligst HP Support på tlf. 70 11 77 00.

Hyundai
Læs mere om Hyundais retningslinjer for pixelfejl (på engelsk)

IBM / Lenovo
Læs mere om IBM/Lenovos retningslinjer for pixelfejl (på engelsk)

LG
Op til fire defekte pixels. For mere information, kontakt venligst LG's servicepartner InfoCare på tlf. 70 12 44 00 eller http://www.infocare.dk

NEC
For mere information, kontakt venligst NEC's servicepartner InfoCare på tlf. 70 12 44 00 eller http://www.infocare.dk

Panasonic
Se nedenstående link for yderligere information eller kontakt Panasonic Support på tlf. 43 20 08 60.
Læs mere om Panasonics retningslinjer for pixelfejl (på engelsk)

Philips
Mellem fire og ti pixelfejl pr. skærm - afhængig af model og størrelse. Enkelte modeller har "Zero Bright Dot Warranty", som dækker ved lysende pixels. For yderligere information, kontakt venligst Phillips på tlf. 35 25 87 61.
Læs mere om Phillips retningslinjer for pixelfejl (på engelsk)

Samsung
Mellem fem og ti pixelfejl - afhængig af model og størrelse. For mere information, kontakt venligst Samsungs servicepartner ServiceBroker på http://www.servicebroker.dk

Viewsonic
Viewsonic overholder ISO 13406-2 standarden. Såfremt du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Viewsonic Support på tlf. 35 25 65 12.
--------------------------

Forbrugernes hus
Praksis fra Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerklagenævnet og Forbrugerstyrelsen
En TFT-farveskærm med to pixelfejl blev ikke anset for
mangelfuld
En forbruger købte en computer med en TFT-farveskærm. Da han
tændte for skærmen, opdagede han straks, at der var to pixelfejl: Enpermanent lysende rød subpixel og en permanent lysende grøn subpixel.
De var placeret henholdsvis 3 mm og 30 mm fra øverste skærmkant.
Forbrugeren reklamerede til sælgeren, som afviste hans reklamation,
og sagen blev derfor indbragt for Forbrugerklagenævnet. Forbrugerklagenævnets
sagkyndige udtalte, at de nævnte pixels faldt inden for
rammerne af ISO 13406-2 standardens klasse 2. Fejlene på forbrugerens
skærm var en ”type 3” fejl (stuck subpixels), hvor der tillades 5
pr. million pixels, dvs. 3 til 4 for den pågældende skærm. Forbrugerklagenævnet
traf på den baggrund følgende afgørelse:
” Der er under sagen enighed om, at der på klagerens skærm er to små
pixelfejl, som var til stede også på leveringstidspunktet.
Efter den sagkyndiges oplysninger ligger antallet af pixelfejl inden
for det tilladte i henhold til den internationale standard ISO 13406-2.
Det fremgår samtidig af den sagkyndiges udtalelse, at pixelfejlene er
så små, at de normalt næppe vil kunne ses.
Nævnet finder herefter ikke, at der er tilstrækkeligt grundlag for at
anse computeren for mangelfuld i købelovens forstand heller ikke,
selv om klageren ikke i forbindelse med købets indgåelse blev oplyst
om risikoen for pixelfejl.”
Samsung TV. (svar fra Samsung til en given sag 4Q 2013)
Samsungs pixelgaranti lægger sig op af den europæiske standard ISO 13406-2, som netop er taget frem for at sætte en standard for, hvad der er okay for både forbruger og producent i forhold til pixelfejl.
Flatpanels.dk har skrevet en udmærket artikel, der forklarer hvad det betyder.
http://spr.ly/6182bXjm.
Scroll ned til afsnittet Pixelfejl eller CTRL+F og søg efter ISO 13406-2 – så kommer du direkte til det (for det er en lang artikel).

Udover den europæiske standard for pixelgaranti, så har vi en ekstra garanti, der hedder Zero White Pixel Warranty. Det betyder, at vi dækker alle pixelfejl, hvor pixlen er helt død – dvs. at den lyser hvidt.
Samsung support refererer til Flatpanels.dk når de skal bøvse sure kunder af, kva pixelfejl.. :o :D
#267174
Torben Rasmussen skrev:Jeg har endnu ikke set pixelfejl på nogen af de TV jeg har testet uden, at TV'et har haft andre langt værre fejl som følge af andre testeres hårdhændede behandling. Indrømmet: Jeg går ikke TV'ene minutiøst igennem for at spotte pixelfejl, men i den afstand vi sidder når TV'et testes, så ville vi typisk spotte disse fejl.
Hvilken afstand er det? Rent gætteri, men pixels er jo ret små på 4K TV og subpixels endnu mindre, så hvis man sidder f.eks. 2 meter fra en 50" skærm (optimal 1080p afstand), så vil jeg umiddelbart tro at det vil være ret svært at spotte pixelfejl.

Kunne være et interessant eksperiment hvis man havde et 4K TV med både 'dead' og 'stuck' pixels. Hvor tæt skal man på (relativ til skærmstørrelsen) for at se en død (sort) pixel med et hvidt skærmbillede, og hvor tæt på for at kunne se en eller flere konstant lysende subpixels med et sort skærmbillede? Ville være rart at vide når der diskuteres pixelfejl, hvor stort et problem det er i praksis.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#267180
jep' figurere også under ISO oversigter i diverse søgemaskiner.
ISO 13406-2 is an ISO standard, with the full title "Ergonomic requirements for work with visual displays based on flat panels -- Part 2: Ergonomic requirements for flat panel displays". It is best known to end consumers for defining a series of flat-panel display "classes" with different numbers of permitted defects (or "dead pixels"). ISO 13406-2 also provides a classification of Viewing Direction Range Classes and Reflection Classes. NOTE: Most manufacturer's of replacement LED screens are required to tell the consumer that their policy states 2-3 dead pixels may be visible on the replacement screen.

As part of an ISO standard, the classes are guidelines, and not mandatory. Where implemented, the interpretation of the standard by the panel or end product manufacturer and effects in terms of labeling of products, what class of panel is used, etc., can vary. Most flat-panel makers use this standard as the excuse for not accepting returns of defective flat-panels. Many customers argue that it's not honest in the makers' part to sell a product that most people wouldn't accept if they knew it had these defects. Also, there is little offer of Class I panels, that added to the fact that the price of these models is usually very high, make it difficult to buy a totally guaranteed product. One solution to this problem would be to sell these defected panels at a lower price than normal ones, clearly indicating the presence of such defects.

The ISO 13406-2:2001 standard has been withdrawn and revised by the ISO 9241-302, 303, 305 and 307:2008 standards.
pastet fra https://apaelo.amsterdam/know/view_html ... &language=
Men det er og blive frivlligt hvordan og hvilke retningslinier som disse skærmproducenter vil efterleve, men der opfordres til at gøre skærme med kendte defekter som pixelfejl discountorienteret og informere forbrugeren om at skærmen kan erhves billigere kva pixelfejl , og netop en del af problematikken som blev debateret foroven.

Her er ellers en glimrende artikel fra Torben, og selvom den er af ældre dato så er artiklen stadig yderst informativ kva pixeltopic og var også den som Samsung support refere til, kva kunder som brokker sig over pixelfejl..
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1142458588


de egentlig forskelle i de to ISO standarder
ISO-9241-302, 303, 305, 307:2008 pixel defects
Of particular interest to the lay computer user are the definitions of flat-panel TV and monitor pixel defects provided in the ISO-9241-3xx series of standards (which renders obsolete ISO 13406-2). These identify three classes for measuring pixel defects in flat panel monitors:

Class 0 panels are completely defect-free, including no full pixel or sub-pixel defects.
Class 1 panels permit any or all of the following:
1 full bright (“stuck on white”) pixel
1 full dark (“stuck off”) pixel
2 single or double bright or dark sub-pixels
3 to 5 “stuck on” or “stuck off” sub-pixels (depending on the number of each)
Class 2 panels permit any or all of the following:
2 full bright pixels
2 full dark pixels
5-10 single or double bright or dark sub-pixels (again, depending on the number of each; no more than 5 bright (“stuck on”) subpixels are permitted).
Class 3 panels permit any or all of the following:
5 full bright pixels
15 full dark pixels
50 single or double sub-pixels stuck on or off
(allowed pixed defects per 1 (one) million pixels in the TFT/LCD matrix)

As of 2010, most premium branded panel manufacturers specify their products as Class 0, expecting a small number of returns due to early failure where a particular item fails to meet Class 0 but would meet Class 1. Budget panel manufacturers tend to specify their products as Class 1[citation needed]. Most premium branded finished product manufacturers (retail TVs, monitors, Laptops, etc.) tend to specify their products as meeting Class 1 even when they have a Class 0 specified panel inside. Some premium branded finished product manufacturers have started to specify their products as Class 0 or offer a Class 0 guarantee for an additional premium.[6][7][8]
versus den ældre, som er meget lig, dog ikke med samme detaljegrad,.
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2