Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#266873
Jeg håber på jeres hjælp.

Jeg syntes at have læst, at når Apple TV 4K viser HDR indhold, så sender den sit signal til LED (QLED m.m.) tv, på en sådan måde, at tvét skruer helt op for bagbelysningen, for at få størst mulig kontrast. Et problem som OLED ikke har (ingen bagbelysning).

For som jeg så forstår, betyder det, når bagbelysningen er skruet helt op, at sort (mørke grå) områderne virkelig lider, da LED lader lidt lys igennem, der hvor der skulle være mørkt.

Er der nogle af jer, der ved om dette er korrekt ???? - Om Apple har rettet det, eller planer om det???

På Forhånd Tak :)
#266874
Det er ikke Apple der skruer op for lyset, det gør TV'et selv når der modtages et HDR signal, og det har så den bivirkning at sortniveauet stiger. Det er grunden til at HDR gengivelsen ofte ikke er så god på LCD TV hvis det ikke har en velfungerende local dimming.
#266875
Præcis, der argumenteres ofte med at LCD skærme har en højere lysstyrke (peak brightness) men hvis styringen af lyset ikke er god, så udebliver den rigtige HDR effekt.

De eneste LCD skærme som jeg har set gengive HDR rigtig flot er Panasonic DX900 og Sony ZD9 !
#266881
Som de andre også nævner, så opstår problemet, når kantbelyste LCD-skærme skal vise HDR helt generelt. Det er sådan de er designet.

Dette sker uanset om HDR-kilden er Apple TV 4K, en spilkonsol eller Blu-ray-afspiller. Det er bare særligt kritisk med Apple TV 4K fordi den som udgangspunkt sender alle menuer i HDR (det kan man i dag justere, hvis man ønsker).

Men summa summarum er, at "fejlen" ligger i tv-skærmen. Kantbelyste LCD-tv kan ikke vise HDR, men forsøger alligevel, hvilket er problematisk ikke kun af billedmæssige årsager.
#266891
Tak for jeres svar. Så hvis jeg har forstået det korrekt, så har Apple TV 4K tidligere haft den indstilling, at den sendte alle signaler til tvét som om det var HDR også selv om det kun var f.eks. SDR (almindelig tv) Men det har de fået rettet???

LCD-TV der er kantbelyst, skruer helt op for bagbelysningen, når den modtager et HDR signal, mens et zoneopdelt LCD-TV kun skruer op for bagbelysningen i de zoner der er brug for det???

Men vil det ikke betyde, at et zoneopdelt LCD-TV generelt skruer helt op for bagbelysningen i alle zoner, fordi det vil være meget sjældent, at en hel zone er kun sort, men som regel også vil indeholde andre farver og derfor også skruer helt op for bagbelysningen i den pågældende zone for at opnår størst mulig HDR effekt eller er der noget jeg misforstår eller overser???

Jeg håber at min formulering er forståelig :-)
#266892
Ja, Apple har tilføjet to funktioner, som kan henholdvis skifte billedfrekvens (ikke relevant ift. dette) og skifte imellem HDR/SDR, afhængigt af indholdets format. Derfor kan man sætte f.eks. menuerne på Apple TV i SDR, hvorefter Apple TV 4K så automatisk skifter til HDR, når man ser HDR-video.

Korrekt mht. kantbelyste LCD'er. Grunden til at de i visse scener kan blive endnu lysere (altså lysere end at indstillingen for lysstyrke er sat på højeste niveau), skyldes, at strømforsyningen kan sende et "boost" til lysdioderne, som typisk holder i nogle få sekunder. F.eks. ved eksplosioner eller sollys på skærmen.

Zone-styrede LCD-tv styrer lyset i det antal zoner, som bagbelysningen er opdelt i. Det hæver også strømforbruget, men dog slet ikke i samme grad. Hvis der vises farver i en zone, så skruer den ikke nødvendigvis helt op for lyset i zonen. Det kommer an på hvor kraftige farverne skal være og den overordnede billedsammensætning i den del af billedet. Så altså, det er ikke kun ved helt sort, at lyse ti zonen skrues ned. Der er mange niveauer af lys i hver zone. Synlige farver består bekendt at en nuance + lysstyrke (forsimplet). Den samme røde farve ser forskellig ud ved forskellige lysniveauer.
#266899
Hej Rasmus - 1.000 tak for dit svar :) Det har givet mig en meget bedre forståelse for hvordan tv panelerne arbejder og vil kunne være med til at hjælpe mig i min beslutning, når jeg skal købe nyt tv O_O

Tak til jer, der har givet jeres input på mit spørgsmål. Det værdsætter jeg :)