Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

LG Versus Sony

Af Oknudsen
#266820
Hejsa

Mit tv er stået af og da jeg intet forstand har på alle de tekniske spec på et tv håber jeg på at nogen af jer her i gruppen vil være mig behjælpelig.

Jeg ønsker mig et 75 tommer i 4K, til en fornuftig pris. Jeg bruger tv til at se tv på og spille PS4.

Jeg har kig på to forskellige, hvad taler for og imod disse to, og hvilken en mener i er vinderen.

LG 75" 4K UHD LED TV 75UJ651VAEN

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... lsrc=aw.ds

Sony KD75XE8596 75" Android TV™ 4K HDR Ultra HD

https://www.power.dk/sony-75-4k-uhd-led ... /p-520097/
Af PeterD
#266825
Syntes du skal bruge de 2500 kr ekstra og købe en skærm med VA panel som giver bedre gengivelse af farven sort med mindre du sidder meget skråt for skærmen i en hjørnesofa
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266828
De +2500DKK som brugeren peterD refere til, er nok møntet på prisforskellen mellem de 2 links du opridser, og heraf en mangelfuld indsigt om at når det er et Sony så er alle skam VA-paneler, og så skal de anbefales upåagtet at denne 75" model er med IPS og brugeren ikke aner en bjælde om modellen som så..

btw Hvis det er 75" og i takt med at du linker til modeller lige under 17k, så bliver 75Xe9005 også valid da den for ikke mange dage siden var på tilbud til dette, om prisen på 17k stadig er aktuel for 75XE9005 skal jeg lade være undsagt, men nok et af de stærskeste køb man kan lave når det skal være LCD og i disse gigastørrelser.
Senest rettet af DaneLaw 6. feb 2018, 22:05, rettet i alt 1 gang.
Af PeterD
#266829
Oknudsen skrev:har du et eksempel der har det der va panel?
Uha..Jeg er bange for en sælger i en butik kan gøre dig godt rundtosset hvis han/hun skruer charmen på..

LG kører IPS
Sony X85 har VA
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266830
PeterD skrev: Uha..Jeg er bange for en sælger i en butik kan gøre dig godt rundtosset hvis han/hun skruer charmen på..
LG kører IPS
Sony X85 har VA
Nej peterD. det er og bliver en blandings-serie og Sony 75XE8596 er altså IPS og hvor de mindre modeller som 55XE8596 og 65XE8596 er VA..

Ville godt nok være en skam hvis en given trådstarter render ud med 16.666 DKK på lommen og er fuldstændig døv & umodtagelig overfor en given sælgers "charme & informationer" iforsøget på at informere om at det er altså IPS og ikke VA som kunden muligvis tror.. :D
-og alt sammen fordi han har fået det påduttet herinde , at sælgere er nogle utroværdige størrelser og PeterD ved bedst.

*75" er ikke sådan lige at slynge frem og tilbage..
Af Steen Bay
#266834
DaneLaw skrev: Nej peterD. det er og bliver en blandings-serie og Sony 75XE8596 er altså IPS og hvor de mindre modeller som 55XE8596 og 65XE8596 er VA..
Interessant, men jo nok ikke noget ret mange er klar over. Jeg kunne nemt have begået samme fejl. Hvor finder du den slags oplysninger? (fremgår ikke af oversigten her på FlatpanelsDK, og nævnes heller ikke i testen af XE85)

P.S. - På sony.dk bliver man heller ikke meget klogere. Der står bare at paneltypen er "LCD".
Af Steen Bay
#266840
DaneLaw skrev:<lige med henblik på IPS gjorde sig gældende i Sonys X85 lineup i 75" var det Rtings.
De skriver i testen af XE85 (X850E) : "Update 05/12/2017: Readers have reported that the 75" model has an IPS panel, so the contrast ratio is expected to be around 1000:1."
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850e

Det er altså ikke noget de selv har konstateret. Kan meget vel være korrekt, men ville være rart hvis der var en lidt mere håndfast dokumentation.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266855
Steen Bay skrev: Det er altså ikke noget de selv har konstateret. Kan meget vel være korrekt, men ville være rart hvis der var en lidt mere håndfast dokumentation.
Det var mere ovennævnte Rtings-spec -oversigt som nemt og ligetil giver et overblik over hvilke i Sony's 2017 lineup der brugte VA og hvilke der brugte IPS. (øverste screendump) og som du godt kan læne dig op af.

mener at det er LG display som også her levere IPS i Sony 75" XE85 serie.
kan undre da Sony selv putter VA i deres XE90 75".
men lige med TV specifikationer, er det meget en blandet landhandel og man skal sammenkøre flere specdatabaser og anmeldelser, for at få et overblik da der er ingen sites der har det hele med.
Både displayspecifikationer, har fejl i deres og Rtings har fra tid til anden også fejl i deres, men du kan dog på brugerbasis rette ved at anmelde fejlene
og en fornøjelse at man kan holde udvalgte modeller op mod hinanden, selv input-lag figurere på en pæn del af modellerne, dog er det langt fra alle modeller de ligger inde med, og på visse modeller er informationerne sporadiske eller figurere under en anden worldregion-modelbetegnelse.
Bla LG modellen i trådtopic , hvor ovennævnte 75" UJ651 modelbetegnelse ikke figurere hvis du prøver at finde den , og der skal man så opstøve hvilken andet modelnummer som den aktuelle model også bliver solgt under.
Eksempel LG75UJ6470 vs Sony XE8596 vs XE9005.

Men om LG 75UJ6470 så også er 100% identisk med den i topic LG75UJ651 skal jeg lade være undsagt, men det skal man havde in mente, at mange modeller figurere under forskellige navne og du må surfe dig frem til det bedste indblik/overblik, og såkaldt håndfast dokumentation skal du nok skyde en hvid pil efter, når producenterne selv vælger at gå stille med dørene, så vil det være tredjeparts infokilder..

Billede
Senest rettet af DaneLaw 7. feb 2018, 13:50, rettet i alt 1 gang.
Af TigerHo
#266880
Jeg har købt et Sony 75xe9005 på tilbud i power til 16999 og til den pris er den meget svær at slå. Slå lidt koldt vand i blodet, for den skal nok komme på tilbud igen inden længe.