Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af 3Drawing
#266672
Jeg er ny, Tak for denne gode hjemmeside :)

Men jeg skal til at købe et nyt fjernsyn og et emne der allerede har været oppe er max 43" tv. OG for dælen jeg har ledt efter det nye i den størrelse. Bemærk at der end ikke er pris på denne skærm. "XF"

Men er der nogen der ved noget mere, måske fra CES2018, på denne skærm som kommer i 2018??

SONY 43" KD43XF8096BAEP

https://www.sony.dk/electronics/fjernsy ... ls_default

Bør jeg vente på et andet i den størrelse (49" er ikke muligt)

På forhånd tak

Peter
Af bphhm
#266673
Der har været diverse tråde om TV i denne størrelse på det seneste inklusive en jeg selv havde startet.

Da jeg selv kiggede efter TV i størrelsen 40-43" var min konklusion at der få TV i denne størrelse, men mit valg havde nok blevet et Samsung 40MU6475. Men det er nok ikke helt billigt.

Jeg endte med at gå en størrelse op til 49" og købe et Sony 49XE9005.
Af Steen Bay
#266674
3Drawing skrev: SONY 43" KD43XF8096BAEP
https://www.sony.dk/electronics/fjernsy ... ls_default
Bør jeg vente på et andet i den størrelse (49" er ikke muligt)
Umiddelbart vil jeg ikke tro at den nye model adskiller sig meget fra XE8005. Som du nok har bemærket er der ikke det store udvalg i 43". Jeg venter selv på et OLED TV på 43-45", men der er der nok brug for lidt tålmodighed.
Af 3Drawing
#266675
Tusind tak for jeres input.

Kom endelig med mere. Men husk jeg har ikke muligheden for over 43" i størrelsen og det skal være 2018 model eller senest November 2017 eller sådan. Pointen NYT.

Det som jeg selv har fundet frem til som skulle værre forbedring fra tidligere modeller, er at det er et IPS(tidligere VA) panel og den får "X1 extreme" billede processor(tidligere X-tended Dynamic Range PRO). Hvilket gør den til et spændende bud for mig.

Jeg behøver ikke OLED, nyt IPS vil være helt fint. Meeen, OLED nice.

Jeg bliver 50 år til april og tænker at købet bliver der omkring :-)
Af bphhm
#266677
Mener at Sony's nye 2018 modeller kommer i handlen omkring marts/april, men er lidt i tvivl om hvor ny indmaden er.

Du kan med fordel følge hvad der bliver testet på denne hjemmeside https://www.rtings.com/
Af Supergris
#266682
Bedste råd er, at du må vente, til købet er aktuelt.
Markedet ændrer sig så hurtigt, at det kan være svært at følge med...
Af 3Drawing
#266684
Takker for alles input.

Jo, jeg venter til jeg føler mig mere sikker. Håber LG og Samsung kommer med nyt i den størrelse.

Tak for input

Peter
Af Grandahl
#266720
PeterD du har aldrig haft en samsung i hånden, menu og fjernbetjening kører aldeles glimrende. Overeksponeret farver? Kan du komme med dokumentation over de påstande der? Eller er det bare dit Samsung had der blusser op påny?

Trådstarter, de tv du søger er i den lavere midrange afdelingen, yderligere er de i en størrelse der ikke få meget opmærksomhed af producenterne. Fra de tidligere år, er min erfaring at der ikke sker det store i dette segment billedmæssigt af ovenstående årsager. Du henter altså ikke ret meget/måske intet ved at vente på de nye modeller.

Du kan med fordel stadig hente 2017 modeller til væsentlige lavere penge end de nye 2018 modeller i April, men det er selvfølgelig op til dig.
Af 3Drawing
#266749
Hej

Dejligt med debat og husk nu jeg er helt ny i det her forum. Det er min dag nr 2.

Ja, Samsung er et vildt godt TV. Har set mig meget lun på Samsung The frame 43"

Eller hvad med LG 43UJ750V.....det er altså også godt!

Men Grandahl, jeg har et fint samung 7005 HD tv. Og grunden til jeg ønsker at udskifte dette fine TV, er:
Gammel HDMI 1.4 = de nye er 2.0B (jo, det hjælper)
Gammel network = kan dårlig nok steam Blue ray over nettet.
8 bit panel = de nye er minimum 10 bit (alene det gør rigtig meget)
Jeg mangler HDR
Og selvfølgelig 4K. Nej det er ikke det vigtigste men det hjælper sørme når man vil afspille 4K film med HDR. Ellers vil de ikke afspille!

Lidt her og lidt der, bliver til et godt billede (håber jeg)

Jo, jeg er lidt skræmt over Sony's Android styrring. Hov. De har lige fjernet det TV jeg startede tråden med?? Nå, det kom nok ud for tidligt :-)

Jeg vil ikke helt give op. Jeg ønsker mig et sprit nye 43" TV :-)

Tak for jeres input, gutter.
Af bphhm
#266772
Hvorfor er du bange for Android i Sony? Android er jo et af de få styre systemer der løbende bliver opdateret.

Har selv lige købt et Sony med Android, og selvom en Nvidia Shield kører mere flydende og responsivt så er Sony TV'et fint nok i XE varianten.
Af Grandahl
#266784
3Drawing

Ikke for at ødelægge din dag, men HDR fungerer ikke specielt godt på LCD tv, dem der fungerer ok er dem der bagbelyst/zonebelyst. Jeg er ikke sikker men mener ikke der er nogen i 43". For at opnå et godt HDR skal du efter min mening i et OLED tv, så jeg ville ikke sætte HDR som et kriterie hvis jeg var dig.

4K følger vel efterhånden med alle tv. i 43" vil du få en meget lille/måske ingen oplevelse ud af 4K. Jeg kan se få en lille smule oplevelse ud af 4K på et 48" tv, men skal altså være tæt på skærmen så. Du skal nok have et 55" helst 65" for at opnå go effekt af 4K efter min mening.

Jeg ville selv gå uden om LG´s LCD skærme der er med IPS paneler, ligesom Sony XE 8005 er det, jeg ville vælge et tv med VA panel, hvor der er bedre sortniveau/kontrast der giver en bedre billedoplevelse. Det kunne være MU7005
Af 3Drawing
#266816
Hej

Til BPHHM: Godt at høre du har god erfaring med Android til TV, jeg er bare lidt nervøs fordi jeg ikke har prøvet det eller kender nogen med god erfaring. Så fint, jeg vil være mere open for Android på TV.

Grandahl. Vi er nok lidt ude i religion her. Fra min side af i hvert fald. Men vil din argumentation for 8K så være at det kan vi lige så godt springe over, det hjælper ikke? Hmmm, der er meget i det her og ja, jo mindre skærm, jo mindre fordel. Meeeen. Jeg vil vende bøtten på hovedet. Ta et 60" fjernsyn som køre HD. Det samme gør en monitor på 21". Så billedet bliver trukket fra at fylde 21" op til 60", altså meget mere grynnet foto. Så der er stor fordel på store skærme, eller et meget dårligt billede på store skærme som ikke køre 4K. Min holdning er at jo mindre TV med 4K, jo mere stjerneklart står billedet og jeg syntes ikke jeg vil sige jo svære er det at se fordelene. Men det jo fordi jeg ønsker et fjernsyn på max 43" og har holdninger der efter. VA eller MVA og den slags, det jo gamle paneler. IPS er nu engang det nyeste og bedste med det største farvespektrum af alle! Dog ikke OLED :-) Jo, VA kan nogen ting omkring kontraster og er fantastisk på PC monitor til fotobehandling. Men igen her er de gamle VA og MVA paneler også blevet overhalet af IPS panelet.
Men det vi ikke læser meget på TV spec. Er dot pitch, hvor stor en dot pitch, eller pixel køre de med og hvor mange bit er skærmen på. Hvis jeg kunne få denne info ville den veje tungere end f.eks. HDR. Men jeg kan næsten aldrig finde den slags info på TV skærme. Tror jeg stopper her. Jeg vil gerne have noget nyt fordi TV computeren i skærmen er opdateret og det nyeste HDMI sidder på TVet med det nyeste panel. Min teori er den bliver bedre fordi det er nyt.

Takker...hmmm, det bliver svært og spændene.