Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af DaneLaw
#266573
Samme her, også den store pakke, fulgte med ved køb af B7V for godt et kvartal siden, og du vil se at meget af Netflix UHD udvalg er er i DV formatet, og mener også at dele af deres FHD udvalg er i DV.
En titel som star trek discovery, er mig bekendt ikke i UHD men dog stadig DV.
anyway flatpanels har nogle forrygende artikler på området som giver et glimrende indblik i forskellen mellem dynamisk (DV) versus statisk metadata (HDR10).
og nej, DV er imo' ikke en dealbreaker - ihvertfald ikke det DV matriale jeg er stødt på, her er det nu mere HDR i sig selv som er noget så potent på disse OLED paneler og næsten i en grad så der er for meget knald på ved visse lejligheder.
Af jensholm
#266603
Rasmus Larsen skrev:Min oplevelse er, at burn-in er et non-issue. Herhjemme kører tv'et ofte hele dagen da vores lille datter ikke slukker det efter sig. Jeg ser heller intet efter flere timers konsolspil. Der har et par gange været retention, men der er væk dagen efter (tv'et kører rensning når det er slukket). Vi tager ingen hensyn overhovedet. Opstår burn-in, så må vi tage den derfra. Jeg gider i hvert fald ikke gå og bekymre mig om det i hverdagen.
Hvilket tv har du, Rasmus?
Af jensholm
#266616
Jeg får tv'et den 9.2 så skal jeg nok komme med en update på hvordan det er. Er mest i tvivl om jeg kan klare mig uden apps på tv'et og kun caste (har Chromecast Ultra). Gider ikke Apple, så ved ikke om der er nogle bokse der ellers kan bruges eller om Chromecast er det smarteste.
Er der nogle test jeg bør lave for vurdere om panelet er godt eller skidt
Af Steen Bay
#266618
jensholm skrev: Er der nogle test jeg bør lave for vurdere om panelet er godt eller skidt
Hvis det ser fint ud ved normalt brug, så er det måske bedre bare at nyde sit nye TV. Hvis man kigger på testbilleder for at se efter banding og farvetint, så lader det til at man altid vil finde det.
Af jensholm
#266824
ThomasKjær skrev:Jeg gjorde. Afhentede i Power og købte et Vogel vægbeslag med. Ligesom mange af jer var jeg meget skeptisk, da man kun kan finde ret begrænsede brugeroplevelser fra Tyskland, men som bbplayer siger, kan man jo altid aflevere det tilbage - som jeg f.eks. gjorde med et 55" B7 i sommer. Og til sammenligning har jeg ikke en finger at sætte på Grundig. Byggekvaliteten er ganske god, og bagsiden er ikke i tarvelig hvid plastik som B7, men i stedet en slags børstet alu. Elektronikboksen er udført i mørk plastik, som virker solid og anonym. Alle stik peger enten nedad eller til siden. Rammen på tv'et set forfra et sort, mens siden også er alu. Det er meget elegant at se på.
Lyden blev jeg meget overrasket over, for der er ikke meget plads til højttalere i basen. Dog giver både "Naturlig" og "Film" indstillingerne fin bund og klar dialog; godt afbalanceret i mellemtone og diskant.
Billedkvaliteten er som jeg husker den fra B7, og jeg har slået alle "hjælpefunktioner" fra såsom støjreduktion, motion smoothing osv. Det er bare en super fin skærm - især til den pris! Jeg prøvede lige kort at sætte Forza Horizon 3 på Xbox'en, og det er bare en fornøjelse med 4k+HDR. Jeg mærkede ikke nogle problemer med lag.
Deres app-baserede OS er måske lidt begrænset (eks. Youtube, Deezer og en lang række udenlandske medie-apps er præ-installeret), så en ATV el. lign. er anbefalet til Netflix osv.

Nu skal jeg lige lege lidt rundt med indstillinger og lave min egen hjemmekalibrering, men at der står Grundig på det lille diskret oplyste navneskilt, betyder bestemt ikke noget. Jeg er glad for min Tyrker.
Hvilke remotes følger med? Når man googler det ligner det at remoten har en dedikeret Netflix knap nederst til venstre, det har den vel ikke når tv'et ikke har Netflix?
#266905
Picture mode: Natural
Brightness: 59
Contrast: 84
Color: 40
Temp.: Normal
Vibrant color: Off
Gamma: 2.2
- Video -
Alting: Off
HDR: Reference
Sharpness: 30
Noice Red.: Low
BNR: Off

Disse indstillinger er 100% subjektive ift. min præference, og jeg har løbende lavet små-justeringer. Der er stadig visse problemer med artefakter i sort-niveauerne (dog nok mest i opskaleret HD materiale), men det er efterhånden sjældent, at det forekommer. Jeg har ikke kendskab til LG's egne paneler og om dette er et typisk fænomen?
Hvis jeg indstiller Brightness ét skridt højere, bliver billedet helt gråligt og næsten udvasket, så den skal lige finjusteres.

Glæder mig til at høre, hvad du selv synes om din nyerhvervelse :-)
#268883
Så vidt jeg kan se af tidligere fotos, så er det ikke muligt at kalibrere hverken hvidbalance eller redigere CMS. Kan det bekræftes? En ret væsentlig mangel at tage i betragtning hvis man går op i at få skærmen kalibreret.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10