Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JHN
#264929
Hej :)

Som bekendt har der været meget debat om, om ting kan brænde sig fast på OLED skærme. Her skelnes mellem midlertidig og permanent indbrænding. Og som bekendt har nogle LG OLED vistnok et rense-program, som fjerner noget af risikoen for, at ting brænder sig midlertidigt eller permanent fast.

Jeg er en af dem, som ikke altid tror på alt det, som Samsung siger om deres QLED / LCD - TV i forhold til OLED. Men Samsung eller andre har åbenbart snakket om, at de organiske materialer i OLED nedbrydes over tid. SÅ et LCD-TV skulle åbenbart være mere holdbart i længden end et OLED TV.

Hvad siger I kloge hoveder om dette? Et OLED, som kun er ½ år gammelt er bedre end LCD-TV, der kun er et halvt år gammelt. Men er dette OLED-tv stadig bedre end det omtalte LCD-TV, når der er gået 2, 5 eller 10 år ? Eller vil OLED-TV falme hurtigere i billed-kvaliteten end LCD-TV ? ;;)

Jeg kunne godt finde på at beholde et TV i 5-10 år, så derfor er spørgsmålene væsentlige for mig. :)

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommer Full HD TV
Af JHN
#264932
Hej Lightyear.

Tak for dit link, som jeg i sin tid læste og skrev kommentarer til. Men jeg havde glemt denne artikel, så tak for denne.

Kærlig hilsen Jan
Brugeravatar
Af bbplayer
#264941
Havde ikke set den artikel :) Med 100k timer, så har man vist forlængst fået 16K tv skærme, Ultra high Dolby Vision PRO+ og 4D muligheder på skærme.

Hvis du vil se hvordan OLED klarer en fuld lysstyrke 24/7 testkørsel, så kan du kikke her
https://www.rtings.com/tv/learn/permane ... n-lcd-oled
Husk, den afspejler ikke en normal families tv brug, mere en butikskæde med skærme hængende ned fra loftet :)
Af JHN
#265137
Hej.

BBPLAYER. Tak for svar og dit link, som jeg glæder mig til at nærlæse :-)


STEEN5. Du spørger : " Hvem har et TV i over 5 år idag ? ". Det er et spændende og interessant spørgsmål, som jeg ikke kan svare på. Jeg har ingen tal på dette. Hvis Tvet går i stykker indenfor 5 år, er det klart, at de fleste vælger at købe købe et nyt, dersom det ikke kan repereres at købe.

Jeg tror, at vi skal skelne mellem flere former for kunder. Nemlig de kunder, som benytter sig af Flatpanels og som går meget op i billed-kvalitet. OG så de mange kunder, der ikke besøger Flatpanels og som går mindre op i billed-kvalitet. Jeg kunne forestille mig, at en del af kunder i første gruppe har et TV i mindre en 5 år, førende de ønsker at købe et nyt. Og at en del kunder i den anden gruppe gerne vil have et TV i over 5 år førend de køber et nyt.

Jeg vil muligvis give 8500-9000 kr for et godt TV og så 1000-1500 kr for en TV-kalibrering. Det vil sige alt i alt ca. 10.000 kr. For mig er dette mange penge, da jeg er i lavindkomstgruppen. Jeg kunne sagtens spare disse 10.000 kr op i løbet af relativ få år - som f.eks 2 år - men når jeg har betalt 10.000 kr vil jeg gerne have, at jeg kan bruge det mindst 5 år. M.h.t. mig selv ja så vil jeg faktisk gerne have et TV i 10 år, førend at jeg køber nyt !!!. Så selvom jeg ofte besøger Flatpanels er jeg ikke som de fleste andre læsere herinde.

Kærlig hilsen Jan
#265144
Steen5 skrev:Hvem har et tv i over 5 år i dag?

Så vil det jo være mega forældet.
Det har jeg. Håber jeg da :p Om cirka 14 dage har jeg haft mit WT50 i 5 år, og jeg har ingen planer om at skifte det, før det går i stykker. Inden det havde jeg et billedrørstv. Jeg har det på samme måde med mobiler. De skiftes først, når de fejler noget.
Af Axlon
#265145
Steen5 skrev:Hvem har et tv i over 5 år i dag?

Så vil det jo være mega forældet.
Tjaa mit Pana PX70 nærmere sig de 11 år nu.
Jeg har aldrig brudt mig om LCD-skærme, så derfor har jeg stadigvæk min gode gamle plasma skærm.
Men det kan godt være det snart bliver skiftet med en OLED, når de nu kommer under 10.000kr.
#265150
Steen5 skrev:Hvem har et tv i over 5 år i dag?

Så vil det jo være mega forældet.
Jeg sidder med et LG PK950N, deres plasma topmodel fra 2010.. Fremragende TV, og har lige så godt billede som alle mellemmodellerne som er på markedet nu.

Det bliver ikke skiftet før det dør helt, eller vi har rec.2020 + HDMI2.1 i sub-10.000,- modeller på markedet. O_O
Brugeravatar
Af bbplayer
#265165
David Munch skrev:
Steen5 skrev:Hvem har et tv i over 5 år i dag?

Så vil det jo være mega forældet.
Jeg sidder med et LG PK950N, deres plasma topmodel fra 2010.. Fremragende TV, og har lige så godt billede som alle mellemmodellerne som er på markedet nu.

Det bliver ikke skiftet før det dør helt, eller vi har rec.2020 + HDMI2.1 i sub-10.000,- modeller på markedet. O_O
Det siger så ikke noget om teknologien.

Det fortæller os bare pengepungen er lille, og du ikke har særligt behov for nyere teknologi eller nyder af bedre billede.

OLED skærme har flere gange været under 10k i 2017, så det er vel slet ikke årsagen til at lade være, og nuværende skærme har ikke behov for HDMI2.1 og når 2.1 er nødvendig så taler vi heller ikke nuværende teknologier og dit eget stadie er endnu en gang rykket længere ned, som du ikke går op i men kun snakker om som ord der lyder godt.
Af Lape
#265167
OLED har været under 10k selv i 2016, også i 2014/15 (i 1080p).
Plasma er forældet. At nogle holder fast i dem, betyder vel bare at de ikke går så meget op i god billedkvalitet.

Plasma er så livløst at se på hvis du spørger mig. Der er bare ingen farver. OLED og selv VA LCD er klart plasma overlegen. HDR er vejen frem.
Af BrunoB
#265190
Hahaha.
Nu har jeg sgu set det med.
Hvor er der dog nogle sjove indlæg her.
Og ohh hvor er mit Panasonic P55VT50 dog livløst at se på.
Og så er det jo osse næsten kun sort/hvidt.
Og ohh sååå forældet.

Haha ja og udover alle disse frygtelige mangler ved denne dåårlige teknologi så har jeg nu set at man osse kan have BEHOV for nyere teknologi.
Sandsynligvis ligeså vigtigt som andre fysiske BEHOV.

Sådanne hjernedøde indlæg frisker min dag rigtigt godt op.
Mange mange tak :-) :-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#265192
HA*3
Misundelse er en grim ting, det får folk til at bruge de dummeste argumenter imod andre.

Når teknologi er bedre billede, så må det være dig som skal have nye briller, så kan du starte der, det koster ikke helt så meget, og du kan måske også få tilskud.
Af CSP
#265193
Det er bare decideret dumt! Jeg har selv OLED, men der er ingen tvivl om at en high-end plasma skærm stadig giver et vanvittigt godt billede hvor man skal op i high-end skærme for at overgår og selv der er det ingen revolution, og bla. Pioneers KRP skærme overgår alt hvad der er på dagens marked hvad angår bevægelseshåndtering og havde intern 12 bits farvehåndtering.