Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af danriis
#265011
Hej.

På mit arbejde vil de have en 55" skærm i vores mødelokale. De har fundet denne her: https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... 32&point=2

Jeg stiller mig dog lidt tvivlende om den er brugbar til formålet. Vi skal bruge kommunale bærbar PC'er og de kan max klare 1920x1080. Ydermere fandt jeg ud af for et par år siden at der er kæmpe forskel på skærmene hvor gode de er til at vise tekst da jeg skulle sætte nogle info skærme op. Nogen af dem har næsten ulæselig tekst hvis man smider ganske alm tekst op som her på forummet.

Nogen der har erfaringer med dette? Evt kan komme med nogle bud?

Min plan var at tage en kommunal pc med ud i en butik og smide et HDMI kabel i og så se om det er godt nok, men er det diskuteret før og der er fundet nogle egnet skærme til formålet så er det selvfølgelig bedre :-)

Mvh Dan Riis
Brugeravatar
Af bbplayer
#265012
Den skærm er vel fin nok, selvom det så er 65" , en UHD skærm kan vise 1920x1080 uden at ødelægge billede, da det jo er 1:4 forhold.
Det er vigtigt at opløsningen matcher 1920x1080, for ellers får du ret, en 1280x720 eller 1600x1200 på en UHD skærm kan blive lettere ødelagt og font blive strukket lidt.

Husk at sætte din ClearType op i windows, når du præsenterer tekst, det kan være afgørende for et godt billede, og så er det nyeste jo også hvordan windows10 præsenterer det og når du vælger opløsningen.
Af Globulus
#265015
Du kan måske få noget ud af denne guide: https://www.rtings.com/tv/reviews/best/ ... pc-monitor

Til et mødelokale vil jeg under alle omstændigheder anbefale et TV med IPS-panel grundet de bedre betragtningsvinkler.

Du skal også sørge for at teste TV'et i PC/Monitor-tilstand - eller hvad det måtte hedde. Ikke noget med at benytte Standard-profilen her.

Jeg tvivler på, at et moderne TV vil have problemer med at vise et ordentligt PC-billede (forudsat den rigtige indstilling er valgt) i 1080p@60Hz. Problemerne opstår snarere, hvis man ønsker Chroma 4:4:4 @ 4K @ 60Hz.