Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#264900
B&W skrev:Samsung Q9 har et forfærdeligt ineffektivt lokal dimming system. Dette gør netop at kontraster og sort niveau forringes gevaldigt i HDR. Læs hellere testen her på siden og evt. ved andre test sider. Konklusionen er ens ved stort set alle, at den ikke retfærdiggør dens høje pris.

Ifølge tests måler den en peak lysstyrke på max 1300 nits, så de 2000 passer ikke helt.
Høj lysstyrke giver ikke nødvendigvis en god HDR oplevelse hvis de mørke kontraster er dårlige.

På billedet er skærmens reelle styrke DCI-P3 farvegamut, input lag, Tizen og "lysstyrken" som effektivt kører højst 700-800 nits over længere tid.
Samsung lover meget på denne skærm de ikke helt overholder.
Sidebelysning og HDR er ikke nogen god kombi.
Jeg er ikke meget til anmeldelser, SLET ikke nu om dage hvor alt skal sammenlignes med OLED.

Har kun mine egne erfaringer at kunne dele, da jeg har testet både Q9 og diverse OLED, jeg betvivler du vil have samme konklusion hvis du nu selv så TVet i brug (OLED har også svingende gråtoner, nogle er helt varme, andre grønne osv).

Kant belysning, er ikke lig med dårlig HDR, det TV jeg har nu er også med kant belysning, så vel som efterfølgeren, og de har bestemt ikke ringe HDR billede, selv om naturligvis fuld bagbelyst local dimming er at foretrække, så lyder som om du ikke har set et sådan panel i aktion (og ser personligt film i lav belysning og oplever ikke nogle problemer med sort niveau).

De målte nits kan jeg ikke selv be eller afkræfte (Samsung oplyser 1500/2000nits), men når jeg ser et sidebelyst VA panel på 1000nits ved siden af 2017 OLED paneler, er der er verden til forskel i lysstyrke, og bestemt ikke en forringelse af HDR kvaliteten trods den kraftigere lysstyrke. Igen har ikke brugt avanceret test udstyr, men det er mine øjne der har været test person, og syntes altså OLED stadig er for lyssvage trods den høje kontrast og uendeligt sort.

Men igen det er jo en smagssag, jeg ser på OLED på begge mine telefoner hver dag (Note 8 og iPhone X), og de er bestemt ikke dårlige, men når det kommer til computer og alt andet end små telefon skærme, så er LCD stadig bedre for mine øjne, mine computere (iMac 2017 5K, Macbook Pro 2016, iPad Pro 10.5") har da utrolugt flotte skærme, og ikke mindst jeg bliver ikke så træt i øjnene af at kigge på dem mod OLED.

Samsung Q9 er jo sat gevaldigt ned i pris, ville ikke give fuld pris for det TV, men kunne godt overveje det til 22.000 kr. eller der under.

Der er efter min mening ikke nogen divideret vindere, OLED bølgen ruller jo i stor stil der ud af, men reelt ved folk ikke endnu om deres TV holder i længden, her tænker jeg på den blå farve, eller burn in som er et reelt problem (for flashback af plasma dagene).
#264901
lennon skrev:Mig bekendt er lysoutput vigtigst i forbindelse med HDR ? Og på Flatpanels rangliste over bedst performende HDR TV, er nr 1-8 OLED, og nr 9 et Sony . .

Man kan vel også diskutere hvor meget "næste generation LCD" der reelt er i Samsungs QLED. ?
Ja ingen tvivl om OLED bølgen ruller, og det er flotte paneler. Syntes bare til mine øjne de er for lyssvage og jeg bliver træt i øjnene af at kigge på dem.

Nu om dage med den høje kvalitet af paneler der er på markedet, vil jeg personligt foretrække lysstyrke mod totalt sorte pixels, for ved bare lidt belysning i rummet ser du ikke den store forskel på sort niveau, men du ser forskel på lysstyrken.
Senest rettet af whc 7. jan 2018, 01:43, rettet i alt 1 gang.
#264902
Pedersen.86 skrev:De test der har været af Samsungs såkaldte "QLED" skærme har vist at de ikke er mere lysstærke end 2017 OLED, og der er ikke noget "næste generation LCD" over QLED - QLED bruger quantum dots, noget der har været i en del consumer LCD skærme i 5 år nu.

Det er tilladt at forholde sig kritisk overfor Samsungs marketingsmateriale.
Ja LCD paneler har haft mange navne, LED, IPS, osv. osv. men anmeldelser sat til side (jeg er ikke professionel TV anmelder, og bekymrende de anbefaler en teknologi OLED når den endnu ikke har været gennemtestet med hensyn til levetiden) så er farver, lysstyrke, sort niveau er altså MEGET flotte på et Samsung QLED (sidebelyst VA LCD panel med Quantum Dot kerne hvis det er bedre :)).

Igen jeg har ikke noget avanceret måleudstyr, det er bare efter jeg har kigget og roddet rundt med de forskellige TV på markedet, der må jeg bare sige at jeg personligt foretrække QLED eller VA panel sidebelyst eller ej. Hvis en anmelder skriver noget andet skal jeg vel ikke ændre min egen mening, det er jo bare en smagssag.
#264903
og bekymrende de anbefaler en teknologi OLED når den endnu ikke har været gennemtestet med hensyn til levetiden)
whc@ Anmelderne må da anbefale hvad de mener er bedst, også selvom det ikke passer som fod i hose med dine investeringer eller overbevisninger.
og jo ikke kun flatpanels-ranking, jo samme billed over hele scenen, for nu at blive i TV-jargonen.

OLED er ikke perfekt' men man skal ikke kimse af de forbedringer som tech'n trods alt levere.
Hvis du gerne vil havde et Q9F så er det selvfølgelig det du skal vælge, og det kan du vel stadig godt' selvom OLED er bedre på flere fronter, der går jo ingen stykker af dit kommende Samsung Q9F.
Der skal jo være nogen som finansiere Samungs TV division så de forhåbentlig kan komme op i gear igen, -og så verdens største TV'prodcent kan komme op med noget bedre end qLED som du tilsyneladende er pjattet med.

og du kan bide dig i snuden på at Sony, Panasonic, B&O, Loewe, Phillips, og det meste af scenen, næppe havde proppet LG OLED i deres high-end modeller, hvis det ikke var fordi signalerne var særdeles entydige.
jo ikke noobs de her milliard-selskaber, tværtimod bliver baglandet ikke meget mere kompetent og indsigtsfuldt..

*og næppe synderlig grinagtigt for de her hæderkronede producenter på marketmaker-niveau at blive endnu mere umyndiggjort ved at at deres flagskibe igen og igen bliver fremhævet under LG'display-banner, så de havde næppe taget den vej, hvis fordelene ved tech'n ikke var åbenlyse og det nærmest er og bliver et nødvendigt onde, at stille sig i kundekøen hos LG-Display-..
#264904
whc skrev:
Pedersen.86 skrev:De test der har været af Samsungs såkaldte "QLED" skærme har vist at de ikke er mere lysstærke end 2017 OLED, og der er ikke noget "næste generation LCD" over QLED - QLED bruger quantum dots, noget der har været i en del consumer LCD skærme i 5 år nu.

Det er tilladt at forholde sig kritisk overfor Samsungs marketingsmateriale.
Ja LCD paneler har haft mange navne, LED, IPS, osv. osv. men anmeldelser sat til side (jeg er ikke professionel TV anmelder, og bekymrende de anbefaler en teknologi OLED når den endnu ikke har været gennemtestet med hensyn til levetiden) så er farver, lysstyrke, sort niveau er altså MEGET flotte på et Samsung QLED (sidebelyst VA LCD panel med Quantum Dot kerne hvis det er bedre :)).

Igen jeg har ikke noget avanceret måleudstyr, det er bare efter jeg har kigget og roddet rundt med de forskellige TV på markedet, der må jeg bare sige at jeg personligt foretrække QLED eller VA panel sidebelyst eller ej. Hvis en anmelder skriver noget andet skal jeg vel ikke ændre min egen mening, det er jo bare en smagssag.
Bla. Bla. Bla. Det bliver meget langt med personlige holdninger indover, så man mister tråden i det vigtidste

QLED ER OG BLIVER EN LCD SKÆRM..

SORTniveau og farver er ligeså gode på en OLED fra LG.

Lysstyrken er bedre på QLED men ikke så meget som man skulle tro.

Edge/kant LCD giver en tyndere skærm men det bedste billede fåes ved bagbelyst LCD da der kan være ujævn belysning ved Edge/kantbelysning.

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1473926577

"Det engelske tech-forum AVForums fik hjælp af Philips til en shoot-out mellem OLED og QLED/LCD. En blindtest hvor 30 brugere af forummet fik mulighed for at afgøre hvilket TV de bedste kunne lide.

Valget stod mellem et Philips OLED TV model 55POS9002 og et Samsung QLED/LCD TV model QE55Q7F.

"I Storbritanien stod de to til præcis samme vejledende butikspris: £2.299. Herhjemme er der aktuelt en mindre forskel på priserne i QLED/LCDs favør."

"TV’ene blev optimeret til både standard HD (SDR) samt HDR (High Dynamic Range).

"Ekstra billedbehandling og filtre blev slået fra. Det var den rå performance der blev bedømt."

"Der blev afspillet 9 klip af ca. 2,5 minutters varighed sammenlagt, og som afspiller blev anvendt en Samsung UBD-K8500 Ultra HD Blu-ray-afspiller."

"De udvalgte klip er designet til at fremhæve kontrast, farver, bevægelse og lysintensitet. Derudover var der klip fra filmen Passengers og et par scener fra BBCs Planet Earth II på UHD Blu-ray."

"Deltagerne skulle bedømme kontrast, bevægelse, skarphed og farver på de to TV. Til sidst blev de enkelte bedømmelser lagt sammen for at finde en vinder for hver deltager."

"Resultatet
Ud af de 30 test-personer hentet fra AVForums der foretrak 29 af dem billederne fra Philips OLED."

"Den samlede score for OLED blev 89 ud af 100 mulige, mens QLED måtte nøjes med 66 ud af 100 mulige."

"OLED vandt i alle kategorier: Kontrast, bevægelse, skarphed og farvegengivese."

"Det var især på gengivelsen af sort, og på oplevelsen af kontrast, at OLED trak fra QLED. Selvom de to TV var gemt væk, så havde deltagerne ingen problemer med at udpege hvilke der var hvad"

http://www.recordere.dk/2017/08/blindte ... em-vinder/
#264906
Egentlig meget sjovt. Jeg foretrækker selv OLED og har også sådan en hjemme i stuen. Men WHC er jo tydelig en tv kender og er tydelig bekendt med de forskellige teknologier. Han har nogle issues der gør at han fravælger OLED, der er issues der gør at han vælger LCD.

Alligevel fortsætter belæringen/hammeren i hovedet over hans valg :)
#264907
[ hammer i hovedet, ] hvor' og hvem er det som har fået kraniebrud ??
Rolig nu Grandahl' og spis lige brød til med dine "ude af proportioner" floskler.. O_O

whc, laver nogle konklusioner og brokker sig over at anmeldere anbefaler OLED og hip hop og kom herned, og man bør da kunne magte at folk modargumentere mulige påstande..
Du er alt andet lige på et debatforum Grandahl .. ;)
Senest rettet af DaneLaw 7. jan 2018, 10:44, rettet i alt 1 gang.
#264908
Grandahl skrev:Egentlig meget sjovt. Jeg foretrækker selv OLED og har også sådan en hjemme i stuen. Men WHC er jo tydelig en tv kender og er tydelig bekendt med de forskellige teknologier. Han har nogle issues der gør at han fravælger OLED, der er issues der gør at han vælger LCD.

Alligevel fortsætter belæringen/hammeren i hovedet over hans valg :)
Det er nu mere belæringen "så er farver , lysstyrke og sortniveau altså meget flottere" på et LCD tv.." som gør udfaldet..
#264909
Jeg er slet ikke uenig med jer. Det med hammeren er nok også et for voldsom udtryk, og det er et forum ja.

Det er mere det at han allerede er bekendt med teknologierne og siger dette:

Whc:

Ja ingen tvivl om OLED bølgen ruller, og det er flotte paneler. Syntes bare til mine øjne de er for lyssvage og jeg bliver træt i øjnene af at kigge på dem.
Nu om dage med den høje kvalitet af paneler der er på markedet, vil jeg personligt foretrække lysstyrke mod totalt sorte pixels, for ved bare lidt belysning i rummet ser du ikke den store forskel på sort niveau, men du ser forskel på lysstyrken.

Så er det måske bare tiden til at stoppe med argumenterne, det var det hele ;)