Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
#264634
Hej alle.
Jeg har et LG C7 og har nu fået en PS4 pro.
Da jeg satte den til mistede den signalet et par gange og lidt underligt mønster.

Det viste sig at være når PS4 pro er sat til auto så sker dette.

Men jeg kan nu så slet ikke blive klog på om man skal køre RBG eller YUV420 ?

Nogen der kan sige mig det hvad er bedst?

Mvh Daniel og tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264638
Du vil nok få problemer med HDR i RGB da du næppe har båndbredde nok hvis “Auto” ikke virker. Jeg oplever der også fra tid til anden på min PS4 Pro, men ikke ofte nok til at det er et problem. Uden “auto” vil du nok få besked på, at HDR ikke virker i spil.
Af DanielPT
#264646
Hej Torben. Tænker du det er mit HDMI kabel der bøvler? Det er ellers et high speed.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264649
Det kunne være grunden, men min erfaring er mere, at LG har et problem med at modtage signaler i mere end 4:2:0 subsampling. Vi oplevede også ofte udfald på Beovision Eclipse, som er et C7, når vi sætte subsampling op til eks. 4:2:2.
Af aalb1970
#264658
Jeg har også oplevet, at signalet ryger ved afvikling af HDR spil, hvis der vælges "Auto". Det kan fikses ved enten at vælge RGB eller YUV420.

Forskellen mellem RGB og YUV420 er graden af farvekompression (chroma subsampling), da HDMI 2.0 ikke har bådbredde nok til overføre et ukomprimeret 10-bit RGB signal. Ved RGB skiftes til YCbCr 4:2:2 chroma subsampling og til YCbCr 4:2:0, hvis der vælges YUV420. Teoretisk set er RGB bedre, da YCbCr 4:2:2 kun er halvt så komprimeret som YCbCr 4:2:0. I praksis er det dog uden betydning, idet de fleste, hvis ikke alle, PS4 spil kun understøtter YCbCr 4:2:0. Jeg kan i alt fald ikke se forskel på mit B7.

Det sikre er derfor at vælge YUV420 ved afvikling af HDR spil, og RGB ved afvikling af SDR spil.

I forhold til LG og modtagelse af 4:2:2 signaler er der ikke noget klart mønster. Jeg har kun oplevet problemer på PS4 Pro og nogle få gange på min Xbox One S. På Apple TV 4K, Chromecast Ultra og UHD Bluray afspiller oplever jeg ingen problemer.
Af Vaffelkaj
#264659
DanielPT skrev:Hej alle.
Jeg har et LG C7 og har nu fået en PS4 pro.
Da jeg satte den til mistede den signalet et par gange og lidt underligt mønster.

Det viste sig at være når PS4 pro er sat til auto så sker dette.

Men jeg kan nu så slet ikke blive klog på om man skal køre RBG eller YUV420 ?

Nogen der kan sige mig det hvad er bedst?

Mvh Daniel og tak

Sjovt, har bøvlet med det samme i 2 uger nu, prøvet forskellige kabler med samme resultat = no signal :)

Skiftede lige til YUV420 i går og nu kører det perfekt :)

Mvh René
Af DanielPT
#264664
Rigtig mange tak for jeres svar. Det fedt i hjælper. Men vil det så sige at hvis man spiller hdr spil og senere et sdr spil så skal man ind skifte frem og tilbage? Det virker godt nok ikke gennemført da.
Af Vaffelkaj
#264665
Til Trådstarter :)

Bare lad den stå i YUV420, den kan fint begge dele ;)
jeg gik lige fra Fortnite til The last of us med HDR, uden problemer :)

aalb1970 skrev:Jeg har også oplevet, at signalet ryger ved afvikling af HDR spil, hvis der vælges "Auto". Det kan fikses ved enten at vælge RGB eller YUV420.

Forskellen mellem RGB og YUV420 er graden af farvekompression (chroma subsampling), da HDMI 2.0 ikke har bådbredde nok til overføre et ukomprimeret 10-bit RGB signal. Ved RGB skiftes til YCbCr 4:2:2 chroma subsampling og til YCbCr 4:2:0, hvis der vælges YUV420. Teoretisk set er RGB bedre, da YCbCr 4:2:2 kun er halvt så komprimeret som YCbCr 4:2:0. I praksis er det dog uden betydning, idet de fleste, hvis ikke alle, PS4 spil kun understøtter YCbCr 4:2:0. Jeg kan i alt fald ikke se forskel på mit B7.

Det sikre er derfor at vælge YUV420 ved afvikling af HDR spil, og RGB ved afvikling af SDR spil.

I forhold til LG og modtagelse af 4:2:2 signaler er der ikke noget klart mønster. Jeg har kun oplevet problemer på PS4 Pro og nogle få gange på min Xbox One S. På Apple TV 4K, Chromecast Ultra og UHD Bluray afspiller oplever jeg ingen problemer.

Låner lige tråden. Jeg har også et LG C7, Kan du kører 60 hz Dolby Vision på dit apple Tv 4K?
Kan kun sætte min til 24 Hz DV, så snart jeg sætter den til 60 ht, skriver den No signal :(

Er det fordi jeg skal have ny HDMI kabel?
Af aalb1970
#264667
Ja, jeg kan godt køre Dolby Vision 60 Hz. Det tyder på, at dit HDMI kabel ikke har nok båndbredde, og derfor skal udskiftes. Gå efter et kabel, der er certificeret til "UHD 4K".
Brugeravatar
Af bbplayer
#264668
aalb1970 skrev:Ja, jeg kan godt køre Dolby Vision 60 Hz. Det tyder på, at dit HDMI kabel ikke har nok båndbredde, og derfor skal udskiftes. Gå efter et kabel, der er certificeret til "UHD 4K".
Bare det er et High speed HDMI kabel, så burde alt være ok.

Om nogen tid så kommer der certificeret Ultra high speed kabler på markedet, standarden er lige slået fast, så det er nok i dette Q1 vi ser dem.
Af Vaffelkaj
#264669
aalb1970 skrev:Ja, jeg kan godt køre Dolby Vision 60 Hz. Det tyder på, at dit HDMI kabel ikke har nok båndbredde, og derfor skal udskiftes. Gå efter et kabel, der er certificeret til "UHD 4K".

Tænkte det nok og tak for svar :)

Har lige købt 2 af dem her ;)
https://www.amazon.co.uk/AmazonBasics-H ... hdmi+cable

Der var en fra HIFIklubben der sagde at de fik 2.1 hjem til 350 kr for 5 meter i morgen fredag :) Men troede ikke helt på ham, kan kun finde 2 meter på apples hjemmeside, men skal altså bruge 4-5 meter.
Af DanielPT
#264713
Hmm fik lige testet i dag. Rgb virker ikke. Men den anden YU ser ud til at virke. Er det måske mit kabel? Eller andre der heller ikke kan køre Rgb? Skal man rapporter dette til lg?