Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Toranaga
#264587
Syntes jeg oplever hakkende/uskarpe billeder ved specielt 4K HDR film. Har slået alt motion halløj fra, men er i tvivl om det er fordi den ikke rammer 24fps helt med alle film eller TV'et bare ikke er bedre til bevægelser?
#264588
Hvilken kilde?

Jeg har i flere af mine anmeldelser omtalt "stroboskop"-effekten på OLED. Kunne det være noget i den stil du oplever?

Klippet fra E7-anmeldelsen:
Som jeg også skrev i anmeldelsen af Sony A1, så opfører OLED sig lidt anderledes mht. slør end både LCD og plasma idet responstiden - dvs. den tid det tager at skifte fra én farve til en anden - er så lav, at det slør vi hidtil har været vant til på LCD, som til en vis grad kan hjælpe med at give indtrykket af flydende bevægelse fordi der tilføjes motion blur, ikke vil være til stede på OLED. Så bevægelser, som ikke er optaget ved høje opdateringshastigheder, kan få en stroboskopeffekt, hvilket flere måske har lagt mærke til på meget lyse scener på 1080p24 materiale på tidligere OLED-modeller.
Af Toranaga
#264589
F.eks. scener med panorering fra Risen UHD. Afspillet fra Shield eller direkte via TV giver samme resultat. Hmmm kan da godt være det som du nævner. Det var min bror der kommenterede at det var ret tydeligt og kunne godt selv se det.
Af DKJV
#264596
Oplever det samme. Alt under 50HZ er ikke til at holde ud at se på uden lidt Trumotion aktiveret på mit C7. Selv med alle indstillinger sat "optimalt".
Af Basto
#264603
Jeg er overrasket over hvor mange børne sygdomme OLED døjer med .
Man må håbe de er løst når prisen engang kommer ned i normalt leje

Mvh Michael
Af aalb1970
#264604
Basto skrev:Jeg er overrasket over hvor mange børne sygdomme OLED døjer med .
Man må håbe de er løst når prisen engang kommer ned i normalt leje

Mvh Michael
Det er forkert at kalde det for en "børnesygdom", når alle nuværende panelteknologier døjer med problemet i større eller mindre omfang. Når det er så tydeligt på OLED, er det fordi OLED har meget lavere responstid end LCD, og dermed ikke kan "skjule" det ved hjælp af slør.

Der er ingen nemme løsninger, når det gælder afspilning af indhold med lav framerate, da det i sagens natur er indbygget i kildematerialet. Black frame insertion er anvendt på Sony's A1 OLED, men det hår så den bivirkning, at lysstyrken reduceres betragteligt, hvilket gør det ubrugeligt til HDR.
Brugeravatar
Af bbplayer
#264610
24hz film er vel børnesygdommen, som vi alle med tv skærm, har. Så det er indtil HFR og bl.a 48hz optagelser bliver standard at vi ser sygdommen forsvinde i tv verden, det er nok nærmere sandheden end at kalde perfektion en sygdom bare fordi den er tydligere på disse OLED skærme end det er på skærme som ikke kan vise det lige så godt, så det bliver mindre godt.
#264630
Problemet går jo væk, hvis du fodrer TVet med det rigtige materiale. Det kan så være ret svært når vi må forlade os på 24 Hz film, men det er ikke fair at klandre OLED for at have for lav responstid.
#264633
Basto skrev:Jeg er overrasket over hvor mange børne sygdomme OLED døjer med .
Man må håbe de er løst når prisen engang kommer ned i normalt leje

Mvh Michael
Jeg er overrasket over, at der er så mange entusiaster herinde, der udtaler sig om teknologier og produkter, de åbenlyst intet kendskab har til.
Brugeravatar
Af bbplayer
#264635
Torben Rasmussen skrev:Problemet går jo væk, hvis du fodrer TVet med det rigtige materiale. Det kan så være ret svært når vi må forlade os på 24 Hz film, men det er ikke fair at klandre OLED for at have for lav responstid.
Så er det vel , vi alle skal sige, snøft, hvor er alt det rigtige materiale i god kvalitet, netflix er da ok men altså. en UHD Blu-ray synes jeg altså er flottere, når jeg skal sidde 1 meter fra skærmen som andre synes.
Af Steen Bay
#264685
Torben Rasmussen skrev:Det er ikke opløsningen, men frekvensen af materialet, som den er gal med.
Var 24 Hz film også et problem på plasma TV? Ville det hjælpe hvis OLED kunne opdatere billedet ved f.eks 200 Hz og benytte BFI? (det kunne så give problemer med lysstyrken ved HDR, men det er en anden sag)
Af Basto
#264698
entusiast eller ej .. du må syntes hvad du vil . Men dem der har givet 30.000 for.en skærm der har fejl og ingen hjælp kan få fordi det er åbenbart er helt okay . Og oplever man problemet så har man taget den forkerte kasse med tv i butikken. Eller kan side op se en blu-ray om og om igen

Eller give diverse stream formater skylden .. det er ikke okay .
Men du er klogest og har ret