Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af itsbradley
#262854
Flatpanels, er dette korrekt:

"No. This affects only chroma subsampling - in simple terms the sharpness reduction level of the chroma (color) information in relation to luminance information.
Because UHD bluray is also encoded in 4:2:0, I was saying that in consumer world all video is in 4:2:0.
If you enforce aTV to do 4:2:2 or 4:4:4 output, it will need to internally re-format the signal on HDMI to that higher level and uses more bandwidth to deliver the non-existing signal (here I assume that in iTunes streaming the video is not encoded in better quality than UHD Bluray. I would like to be proven wrong).
The only exception should be the UI graphics, as this has been created in RGB space (effectively in 4:4:4 in YCrCb space). So UI sent in 4:2:0 has its color sharpness reduced from the original."

Sagt annerledes, for å oppnå best kvalitet er det best å ha 4:2:0?

Mulig jeg har misforstod, men trodde 4:4:0 gav best kvalitet (ukomprimert), og at 4:2:0 konverterer bildet?
Af JacobMose
#262862
Amazon har netop sendt en opdatering ud til deres iOS-app, hvor der i release notes er skrevet at man nu kan bruge tjenesten på app'en til tvOS.

Den bør derfor nu være tilgængelig. Kan desværre ikke konfirmere det, da jeg ikke er i nærheden af et Apple TV.
Brugeravatar
Af Superbruger
#262909
Rasmus Larsen skrev:Hvis udbyderen bruger standardafspilleren til video i tvOS burde det faktisk ske automatisk, ifølge Apple. Det er kun, hvis de bruger en modificeret afspiller, at der skal opdatering til.
Jeg tror problemet med DR TV app'en er, at den ikke sætter korrekt flag til at angive hvilken frame rate indholdet tilbydes i.
Så det er ikke kun mig, der oplever problemet?

Og vil det sige, at DR manuelt skal angive frameraten for at det kommer til at virke?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#262932
itsbradley skrev:Flatpanels, er dette korrekt:

"No. This affects only chroma subsampling - in simple terms the sharpness reduction level of the chroma (color) information in relation to luminance information.
Because UHD bluray is also encoded in 4:2:0, I was saying that in consumer world all video is in 4:2:0.
If you enforce aTV to do 4:2:2 or 4:4:4 output, it will need to internally re-format the signal on HDMI to that higher level and uses more bandwidth to deliver the non-existing signal (here I assume that in iTunes streaming the video is not encoded in better quality than UHD Bluray. I would like to be proven wrong).
The only exception should be the UI graphics, as this has been created in RGB space (effectively in 4:4:4 in YCrCb space). So UI sent in 4:2:0 has its color sharpness reduced from the original."

Sagt annerledes, for å oppnå best kvalitet er det best å ha 4:2:0?

Mulig jeg har misforstod, men trodde 4:4:0 gav best kvalitet (ukomprimert), og at 4:2:0 konverterer bildet?
Ja, det er korrekt. Nærmest alt video derude leveres i 4:2:0 så for mig at se er der ingen grund til at sætte Apple TV 4K til 4:2:2. Før signalet vises på tv-skærmen skal det alligevel konverteres til 4:4:4, men det sørger tv-skærmen for.

På et eller andet tidspunkt begynder branchen nok at rykke til 4:2:2 i forbindelse med video, men det vil kræve mere båndbredde og pt. prioriterer de fleste tjenester 4K og andre ting, der sælger hos forbrugerne, når mere båndbredde tages i brug.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#262933
Superbruger skrev:
Rasmus Larsen skrev:Hvis udbyderen bruger standardafspilleren til video i tvOS burde det faktisk ske automatisk, ifølge Apple. Det er kun, hvis de bruger en modificeret afspiller, at der skal opdatering til.
Jeg tror problemet med DR TV app'en er, at den ikke sætter korrekt flag til at angive hvilken frame rate indholdet tilbydes i.
Så det er ikke kun mig, der oplever problemet?

Og vil det sige, at DR manuelt skal angive frameraten for at det kommer til at virke?
De skal i princippet bare sætte korrekt flag i metadata for videoen. Det burde egentlig ske automatisk, men da ingen tv-platforme hidtil har håndteret frame rate skift på systemniveau ligesom Apple TV, har de muligvis ikke prioriteret det hidtil.

Jeg har ikke testet særlig meget med DR, men jeg har set andre tilfælde, hvor f.eks. Netflix skifter frame rate, men at billedet alligevel hakker synligt. Det ser for mig ud som om, at videoen enten er blevet frame rate-konverteret i udbyderens ende eller oplyser forkert frame rate overfor tvOS. Det er det, jeg baserer mine påstande på.
Af bromberg
#262988
Nordic.
Efter at have haft rigtig mange problemer med sort blinkende billede ved installering af officiel tvOS 11.2, gendannede jeg apple’et.
Det har fikset begge dele kan jegbse:)
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 103