Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#262521
Hej alle

Til jer der har erfaring med OLED tv og måske endda Sony A1.

Jeg fik mig et lækkert 55" Sony A1 ind af døren forleden og har undersøgt det nærmere. Dejligt tv men:

Ved jævne mørkegrå test billeder er det relativt nemt at se en form for banding der mest viser sig som en lysende firkant midt i billedet. Det mest synlige er den højre overgang som ses på billederne her (kameraet overdriver det lidt):

10% grå
10%.jpg
10%.jpg (732.34 KiB) Vist 6850 gange
5% grå
5%.jpg
5%.jpg (768.02 KiB) Vist 6850 gange
Har prøvet en del videoer og der skal mørke scener og jævne flader til for at det kan ses. Denne viser det tydeligst (pudsigt nok sonys egen)
https://www.youtube.com/watch?v=JLT4Oz5XRbc

Fotos fra ovenstående video:
Sony test video 1.jpg
Sony test video 1.jpg (885.8 KiB) Vist 6850 gange
Sony test video 2.jpg
Sony test video 2.jpg (798.63 KiB) Vist 6850 gange
Spørgsmål:
Jeg har ikke set samme form for lys firkant. Hvad kan det skyldes?
Vil det bliver værre eller bedre med tiden?
Er der noget man må forvente eller er det bare ikke i orden?
Hvis jeg sender den tilbage er det så mest sandsynligt at jeg får et nyt der er værre eller har andre fejl?

På forhånd tak

mvh
Jacob
Brugeravatar
Af bbplayer
#262523
Har Sony skærmen ikke den rense funktion(Fjern panelstøj) som er på LG OLED skærme? Som måske kan redde den? Hvis det er retention så er der vel en chance
#262555
Tak for input.

Skærmen havde det lysende felt fra starten. Jeg lagde mærke til den da firmware blev opdateret. Mens det foregår vises der en mørk blågrå baggrund. Der kunne jeg se den. Har ikke haft vist noget på skærmen der ligner det I kan se på billederne. Hvis det er image retension er mit bedste bud at det er fabrikken der selv skaber dem som det er foreslået i dette forum (hvilket dog virker lidt absurd at de selv skulle skabe det):

https://community.sony.com/t5/Televisio ... d-p/642637

Har for sjov målt det og den lysende firkant sidder præcis midt i skærmen.

Ja, Sony A1 har en Panel refresh funktion men som også beskrevet i ovenstående tråd så virker den ikke!

Er der nogen der har prøvet panel refresh på jeres A1? Må mit tv sker der intet og man kan høre relæet slå fra efter 5 min med helt sort skærm.

Hvis der er image retension kan jeg så forvente at der forsvinder stille og roligt efter normalt brug?
Brugeravatar
Af bbplayer
#262556
Som en mulighed for at se om det er så udbredt. Kan du finde skærmen i en butik, gå ned og leg med indstillingerne og prøv den 5&10 grå og se om den firkant også er på den skærm. Når andre skriver om det problem i andre lande, så kan det være at det er korrekt som din link beskriver, at fejlen opstår hos producenten når de roder med softwaren og panelet.
Da panelet er LG's, så skulle den fejl jo være hos mange andre producenter, hvis det var på panelet?

Så prøv en anden skærm, måske nogen her på forum gider prøve det?

(Sad først og tænkte om du havde et vindue bag dig som du havde glemt :) , den tråd bekræftede så det ikke er tilfældet)
Af aalb1970
#262561
I min optik, har du fået et defekt produkt helt uforskyldt.

Fejlen kommer tydeligvis fra fabrikken, og hvis ikke den kan fikses vha. skærmens indbyggede panel refresh, skal du have den ombyttet.
#262568
Banding ser ikke unormalt ud, men den lyse firkant er gal. Har TVet været kalibreret fra forhandleren? Det ligner de testmønstre man bruger under kalibrering, som har fået lov at stå og brænde fast.
#262571
Hej Torben :)

Nej, det har ikke været kalibreret og jeg har ikke set nogen tegn på at det har været ude af kassen før. Det er fra Elgiganten.
Er enig i at den banding der trods alt er ikke er problemet men det er firkanten der er for synlig. Ved ikke om man kan se noget mere i en skjult service menu?
#262573
Måske en tæller for antal timer det har været tændt kunne give et prej. Det var bare det jeg tænkte.

Det med at Panel refresh funktionen der er inaktiv må være et generelt problem tænker jeg?
Af Supergris
#262574
Alene det, at "Panel Refresh" ikke fungerer, er vel nok til, at der skal en bytter til; om ikke andet, er der klart tale om et defekt panel.

Der må være andre ejere her i forummet, der har nogle erfaringer, de kan give videre?

Ifølge denne vejledning, er det åbenbart heller ikke noget, der skal gøres i ny og næ (De anbefaler max. 1 gang om året), da det åbenbart er en stor belastning for panelet, med risiko for reducering af levetiden:

http://sony-eur-eu-en-web--eur.custhelp ... unction%3F

Nu du kalder dig selv "Pernittengryn", så er det lidt sjovt, du bytter om på "s" og "t" i ordene "retention" og "refleksioner".
Måske, du nu husker det i fremtiden? :)