Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ItsMe
#261014
Hei,
En liten hilsen fra Norge :)
Jeg lurer på hva andre her mener om Oled tvs og burn-in?
Jeg vurderer å kjøpe LG 65B7 men er meget bekymret for burn-in som jeg har hørt mange har opplevd.
Min tv profil:

Tv fra altibox fiber tv 60% av tiden tv er i bruk
Gaming One X eller PS4 20% av av tiden tv er i bruk
Bluray film 20% av tiden tv er i bruk
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#261016
Min erfaring efter 1 år med OLED:
Herhjemme bruger vi tv'et fuldstændig ukritisk. Idéen lige fra starten har været ikke at tage hensyn til tv'et. Sådan tilgår jeg al min elektronik. Mange dage kører det fra morgen til eftermiddag uden pause, da vi har en lille datter, som ikke kan finde ud af at slukke det.

Vi har flere gange set retention i bunden af panelet. Det lader til, at det forekommer primært, hvis der har været stillestående elementer i bunden i lang tid og solen samtidig har stået ind på skærmen. Retentionen er dog væk igen morgenen efter eller efter tv'et har kørt sin automatiske rensemekanisme (sker om natten, så lad vær med at sluk på kontakten). Burn-in er der ikke skyggen af og selv efter sessioner med mange timers gaming på konsollen, er der intet at se. Så sent som i weekenden kørte Gran Turismo Sport flere timer i træk.

Faren eksisterer, men med mindre man sidder og ser den samme tv-kanal dag ud og ind, så er det min oplevelse, at det ikke er et problem.
Af ItsMe
#261019
Takk Rasmus for et langt og godt svar :)
Kan jeg spørre om en annen ting.
Vet ikke om dere har Altibox i Danmark men her i Norge så har jeg erfart at vanlig HD kanaler har mye dårligere bilde en parabol/satellite dish.
Har du noen mening om hva man bør ha for å få bra bilde på HD tv kanaler på en 65B7?
Kun Canal Digital satellit som er bra?
Af Coolsmarti
#261021
Enig med Rasmus, netop erhvervet mit første OLED, og det bliver brugt som før. Det har allerede stået på Disney Channel eller Ramasjang i flere timer af gangen, jeg tænker ikke på burn-in problemer overhovedet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#261032
Dér hvor faren for burn-in er størst er i de situationer, hvor du har den samme ting du ser hver dag, og således opbygger en god kontinuert portion af samme statiske element. Lad os sige, at du ser TV 2 timer om dagen, men den halve time er TV2 News, hvor der konstant sidder en rød streamer i bunden. Så selvom du måske kun ser 30 minutter med samme indhold pr dag, så er det 25% af den tændte tid, hvilket effektivt mindsker variationen en del. I sådanne tilfælde ville jeg nok være bekymret for, om OLED er det rette valg.
Af Rødtop
#261050
vi har haft vores LG E6 ca. 1/2 år, og der er heller ikke nogen “burn-in”
det havde vi nu heller ikke på vores tidligere panasonic plasma :D
Af ItsMe
#261072
Torben Rasmussen skrev:Dér hvor faren for burn-in er størst er i de situationer, hvor du har den samme ting du ser hver dag, og således opbygger en god kontinuert portion af samme statiske element. Lad os sige, at du ser TV 2 timer om dagen, men den halve time er TV2 News, hvor der konstant sidder en rød streamer i bunden. Så selvom du måske kun ser 30 minutter med samme indhold pr dag, så er det 25% af den tændte tid, hvilket effektivt mindsker variationen en del. I sådanne tilfælde ville jeg nok være bekymret for, om OLED er det rette valg.
KBW skrev:Har fået burn-in TV2 News på mit B6, teknikeren siger jeg får et nyt (B6?)

Ja dette er en stor bekymring imo
Jeg liker å se på litt news kanaler i løpet av 1 dag og der er det masse logoer osv
Ettersom jeg ser på tv kanaler ca 60-70% av tiden der alle kanaler har logo så spørs det om OLED er hva jeg bør kjøpe :((

Vet ikke om "innkjøring" aka "break-in" av tv vil hjelpe?
Tror ikke mange gjør det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#261073
De tests vi har set på degradering af lysstyrken indikerer ikke, at der er nogen nedgang i lysstyrke, så break-in ser ikke ud til at have nogen synderlig effekt.
Af KBW
#261075
Hvis man tit har kanal kørende og egentlig hører som radio, så kan man sætte Guide til hvorefter den hurtigt går på screen saver.
Af ItsMe
#261205
Dere som har OLED tv,har dere kalibrert (calibration) tv via forhandler eller gjort det hjemme selv?
Hvis jeg kjøper B7 hva bør jeg gjøre...få hjelp eller kalibrere selv til jeg får bilde som jeg selv liker...eventuelt bruke noen andre sine B7 innstillinger selv om dette ikke blir helt riktig?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#261220
Når man kalibrerer, så er det ikke for at give dig et billede, som du synes er godt. Det er for at ramme standarden. Hvis du bare vil have noget du selv synes om, så er det ikke en kalibrering du har brug for.