Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260955
Jeg har lige købt et OLED 55" fra LG, og har forbundet med med min marantz forstærker, også ny (jeg kan ikke huske modellen, men en surround en). Til forstærkeren har jeg tilsluttet en blu-ray afspiller og et apple tv4.

Hvis jeg bruger apple tv får jeg fin lyd ud af højtalerne, det samme med blu-ray (faktisk bedre lyd), men hvis jeg vil bruge tv som kilde, kan jeg ikke få lyd ud af forstærkeren (højtalerne, forstås..)

Det skal jeg nogen gange, fordi fjernsynet er 4k, mens mit apple tv ikke er, og netflix bl.a. vises i 4k på tv, men ikke via apple tv. (dette ændres vel, når jeg køber et apple tv 4k, men det er først om lidt.)

Der er et hdmi kabel fra forstærker til tv, via ARC stikket, og så hdmi stik fra forstærker til ATV og BD.

Jeg tænker, at der er en indstilling i forstærkeren eller fjernsynet, som jeg ikke har sat korrekt op, men jeg kan ikke gennemskue hvad jeg gør forkert.

Der er mange indstillinger begge steder, og jeg er lidt bange for at rode for meget rundt, så jeg slet intet kan høre. Er indstillingerne for CEC relevante her, og i givet fald, hvor 'ordner' jeg det, på fjernsynet eller forstærkeren?

Pft
Brandur
#260995
Det viste sig ikke at være så svært alligevel, og faktisk fandt jeg løsningen ved at skrive opslaget. Noget med at tænke på en anden måde når man skriver det ned. Og ingen grund at vente på et svar, hvis man kan prøve selv, så det var ikke ment som en kritik af foraet; på ingen måde. Her er megen hjælp at hente, men nu var det mit første opslag, og ville lige sige at jeg fandt løsningen...
#261008
Løsningen var i fjernsynets indstillinger, hvor jeg skulle vælge lyd ud via hdmi smartlink (tror jeg det hedder hos LG, CEC hos andre), og på forstærkeren skulle jeg vælge ARC lyd. Det var ikke automatisk, som jeg havde regnet med, når jeg havde brugt ARC HDMI stikket.

Så det var ikke mega kompliceret alligevel.,,