Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260760
Hej alle,

Jeg er efterhånden kommet til den erkendelse, at mit nuværende Pioneer Kuro (50” from 2008) efterhånden trænger til en opdatering (det fungerer nu stadig upåklageligt, men teknologien er bare rykket fra det). Mit store problem - og grunden til, at jeg har udskudt beslutningen - er, at jeg har visse restriktioner på min stueindretning, der gør, at min sofa står 6-7 meter fra TV’et på den modsatte væg. Så vidt jeg kan læse mig til herinde, betyder det, at jeg, hvis jeg skal kunne nyde 4K og andre lækre sager, skal op i en temmelig stor skærm?

Det er jeg sådan set ok med, men vil gerne høre jeres holdning til, om det overhovedet er realistisk? Der er plads nok på væggen til whatever og jeg er heller ikke afvisende for at bruge penge på et nyt tv (tænker maks. DKK 20-30.000, hvilket vel er påkrævet, hvis man skal have så store skærme? Se også nedenfor vedr lyd, der evt også skal tilkøbes).

Lidt om mine vaner: Jeg bruge udelukkende TV’et til at se TV (ingen gaming). Al foregår via streaming fra Apple-TV. Jeg har ikke noget lydsystem - har pt alene den bundhøjtaler, der hører til Kuro’en. Jeg har ingen særlige krav til TV’et smart-funktioner, da jeg som nævnt påtænker at køre alt via Apple-TV’et/Airplay.

Jeg indrømmer, at jeg er lidt ude af trit med at læse op på teknologien og vil derfor være meget taknemlig for jeres evt input. I må endelig sige til, hvis jeg har udeladt vigtige praktiske information, som vil være relevante for jeres input.

På forhånd mange tak.

/Rocco
Af Supergris
#260762
6-7 meter er godt nok en stor afstand, når der skal ses tv.
Som du selv er inde på, vil det kræve en rigtig storskærm, hvis du på nogen måde vil udnytte, de nye højopløste skærme til det, der er formålet med det.
Er der ikke mulighed for, at gribe chancen og møblere lidt om, så der kan blive en lille hyggelig tv-stue?

Der er også muligheden for en projektorløsning, som jeg selv kører med, men det kræver ret god mulighed for mørkelægning, og nogle bryder sig ikke om, at sidde i mørke om aftenen... :)
Af barslund69
#260780
Jeg sidder knap 5 meter væk og kører med et Sony xe9005 75" og det er på ingen måde for stort på den afstand. Så et 75" vil hjælpe gevaldigt i din stue
Af barslund69
#260869
Ja synes det kører godt med så stor et tv.
Jeg er glad for jeg valget denne model
Har testet det siden jeg fik det ind i stue med alm tv ,Netflix, video og ikke mindst sport
Rigtig godt billede Utroligt godt med sort i sort billede selv om det er et LCD tv 
Rigtig godt til Sport ingen hakken eller de typisk fejl nogle tv har med Vertical Banding eller clouding osv

HDR spiller også på 9005.
Af jake51
#260871
Med så stor afstand skal du da have projektor, alt andet er for lille
Ellers skal du rykke sofaen tættere på fladskærmen, og så ville jeg købe en 65" OLED
Brugeravatar
Af bbplayer
#260905
Måske skal trådstarter forklare hvorfor der blev købt en 50" i 2008, og hvis du mener alt over det nu er et krav? i 2008 var der ikke skærmen på 75" i udbud men er det årsagen til at vælge det nu?
Man kunne købe 100" projektor i 2008? Så det var ikke spændende dengang må man mene?

Så vælger du ikke skærm fordi du sidder langt væk men fordi andre siger du gør :)

Fordi du får et billede i UHD, så bliver ansigterne på DR1 eller TV3 ikke mindre, der er ingen film som bliver anderledes vist end de gjorde i 2008. Det eneste som er bedre er detaljegraden, og ja, du bliver nød til at have et 75" hvis du primært bruger det til UHD Bluray film, og ikke ser ret meget tv alligevel, hvor det ingen forskel gør.

Så vælg ud fra hvad du har levet med i 9 år, og ikke hvad andre synes du skal i 2017 bare fordi det er der, det må være dit valg om den skal være større, og har du i 9år levet med mindre, så er det vel ikke være en du bare vil have flere detaljer som en ny 55" også giver dig, uden at billede bliver meget anderledes end hvad du har. Prisen vinder du lidt på at vælge 55" , så bliver det billigere end dine budgetteret økonomi, ingen grund til at købe større fordi du kan og andre synes du skal :)
Af barslund69
#260912
At man før kunne leve med feks 50" betyder ikke man kan nu. For 8 år siden havde jeg et 46" i stue og nu har jeg et 75"
Men ja man skal naturligvis vælge selv det er klart. Hvis man har pengene så vil jeg anbefale så stort et tv på den afstand som muligt ingen tvivl om det.
Som der bliver sagt kan man "nøjes" med feks et 55" er det nu der hvor man for mest for pengene så det er også en mulighed hvis man kan leve med det.
Vil bare sige jeg gik fra et 60" til mit 75" og sidder de knap 5 meter væk. Jeg er virkelig glad for det valg. Kunne jeg få råd var det også blivet større. Så meget federe oplevelse at tænde sit tv.
Brugeravatar
Af bbplayer
#260917
barslund69 skrev:At man før kunne leve med feks 50" betyder ikke man kan nu. For 8 år siden havde jeg et 46" i stue og nu har jeg et 75"
Men ja man skal naturligvis vælge selv det er klart. Hvis man har pengene så vil jeg anbefale så stort et tv på den afstand som muligt ingen tvivl om det.
Som der bliver sagt kan man "nøjes" med feks et 55" er det nu der hvor man for mest for pengene så det er også en mulighed hvis man kan leve med det.
Vil bare sige jeg gik fra et 60" til mit 75" og sidder de knap 5 meter væk. Jeg er virkelig glad for det valg. Kunne jeg få råd var det også blivet større. Så meget federe oplevelse at tænde sit tv.
Købte du TV fordi andre sagde du skulle købe 75"? Hvor længe havde du så 46" , i forhold til trådstarter som ingen problemer havde i 8 år, du nævner jo du også har haft 60" så skift har der været oftere.
Af barslund69
#260920
Ja mit 46" havde jeg i et par år. Købte så et 60" for det nu var muligt med den str. Det har jeg haft i knap 7 år. Så nu er det et 75" der er i stuen og det er så fedt. Det var jo ikke ligesom om jeg savnede et 75" da jeg havde et 60" for havde jo ikke prøvet noget større i hjemmet men det er bare så fedt jeg tog skridtet og gik op i str.
Som jeg sagde før man skal ikke skiftet til et større tv bare fordi andre siger det men personen er vel også voksen og kan træffe den beslutning selv. Men gode råd fra andre der går prøvet andre str og lign er vel derfor folk skriver her på siden
Brugeravatar
Af bbplayer
#260923
barslund69 skrev:Som jeg sagde før man skal ikke skiftet til et større tv bare fordi andre siger det men personen er vel også voksen og kan træffe den beslutning selv.
Tråden handler jo specifikt om at spørge andre om skærm størrelse. Så der fejler det du siger her for personen.

Jeg har da selv også 100" supplement i en projektor, den er da 10 år + og bruges ikke tit men jeg ved godt hvad et stort billede i en stor stue gør men ikke noget jeg vil smide på væggen som sort hul i 24 timer og se på hver dag. De fleste standard skærme har jo ingen design mere, så skal man ud i special skærme eller b&o hvis man vil, dog stadig meget primær sort.

Bare man finde en balance, måske er der nogen som fortryder sådan en stor skærm, når den ikke er tændt, er den vel ikke pæn at se på? måske ikke?