Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260521
Hej. Jeg skal have lavet en minibio i kælderen, men har svært ved at beslutte, om det skal være en ny "budget" projektor (eks. BenQ W2000) eller en 5-10 år gammel topklasse projektor med frisk pære til ca. 7000.

Er der nogle af jer, der har erfaringer med kvalitetsudviklingen de seneste 5-10 år? Får man en bedre projektor med eks. W2000?

Kælderen kan mørklægges helt, og lærredet bliver ca 100".
#260531
Jeg har en Panasonic PT-AT5000e inkl. 106" tab-tension lærrede til salg hvis det har interesse. Men befinder sig nær Thisted. Du får ikke tilsvarende billedkvalitet, lysstyrke og samtidig meget lavt støjniveau i en projektor til under 10k. Du kan godt få OK DLP hvis du gider se farver når du blinker og lign ;) Men alle de billigere modeller larmer efter min mening for meget.
#260668
Personligt, ville jeg ikke drømme om, at købe en projektor, der er over 5 år gammel, med mindre den er MEGET billig eller kun har kørt få timer, hvilket kræver, man stoler på ham, man køber den af, da man bare kan nulstille den tid, det antal timer, den har kørt.

Grunder hertil er, jeg mener, elektronikken simpelhen har aftjent sin værnepligt.
En projektor afgiver meget varme, som ikke er sund for al elektronik og der er mange bevægelige dele, desuden er der sket utroligt meget mht. den billedkvalitet, man får for pengene, de sidste 5 år.

Hvis budgettet ikke er til det, så start ud med en budget-projektor, som du selv foreslår, så kan du se, om det er noget, du finder interesse for, og så kan du spare sammen de næste par år, så du til den tid, kan få noget, der er væsentligt bedre.
En projektor, som den BenQ, du foreslår, har en billedkvalitet, de fleste vil synes, er rigtig god, men det er korrekt, at en del af dem larmer mere, end man kunne ønske sig...
Senest rettet af Supergris 10. nov 2017, 22:17, rettet i alt 2 gange.
#260671
Det med støj .. er vel smag og behag ? Om ikke andet kan man da snildt lave en kasse og smide den i .. og samtidig spare en masse penge ..
Men sjovt at læse igen og igen at nogen virkelig selv føler at de ved bedst ..
Jeg vil også råde til at købe det du føler for .. frem for gammelt udstyr der har svedt godt igennem årene .. ja så skulle det da lige være super billigt

Mvh Michael
#260673
Basto, hvad mener du med dette: "Men sjovt at læse igen og igen at nogen virkelig selv føler at de ved bedst .."?

Toranaga, hvorfor påstår du, man ikke kan kan nulstille tælleren?
Det kan jeg garantere for, man kan, hvilket er tilfældet, hver gang, man skifter pære, og ingen af de projektorer, jeg har kendskab til, holder øje med, hvor mange gange, man har skiftet pæren!
Om man så, via servicemenuen, kan se ting, som almindelige brugere ikke har adgang til, skal jeg ikke gøre mig klog på.
#260674
Toranaga skrev:Man kan da ikke bare nulstille tæller. :D
5 sekunder på google

https://www.relampit.com/projector-lamp ... r-lamp.php
Der er mange flere hvis denne ikke virker på din :)

Gamle modeller kan man ikke bare sætte op imod en næsten 7 år nyere model, man er lidt for godtroende hvis man mener det, og så har man nok også en fullhd plasma skærm gemt væk derhjemme som man tror er stadig er bedst.

Formålet med at nulstille pæren var dengang, så man kunne holde øje med hvornår den ville blive gammel og skulle skiftes, så intet unormalt, det krævede ikke superuser menu , det fulgte oftes med i æsken med ny lampe.
#260675
Supergris, det lyder som fornuftige argumenter ift. alder, levetid og teknologiudvikling. Jeg prøver at finde en med max et par år på bagen.

Men hvis jeg skulle et mærkbart skridt op fra BenQ'en, hvad skal jeg så kigge efter (igen, gerne lidt brugt)?

Skal siges, at projektoren skal bruges i et rum, hvor jeg kan styre lyset 100%. Projektoren kommer til at sidde lige knap 3 meter fra skærmen.
#260685
Det er vigtigt, du finder en projektor, der kan vise den størrelse billede, du ønsker på den afstand, der er til rådighed.
Lens shift er også meget rart at have med, så er det langt nemmere, at få placeret den korrekt i forhold til lærredet.

Du kan med fordel bruge denne calculator, så kan du få en fornemmelse af, hvor stort billede, du kan opnå, på en given afstand:

http://www.projectorcentral.com/Sony-VP ... or-pro.htm

Jeg har lavet eksemplet, hvor der bliver taget udgangspunkt i den projektor, jeg har (Sony HW65) på 3 meters afstand til lærredet.
Husk, det er målt fra linsen til lærredet!

Der er en til salg i Den Blå, der er omkring et år gammelt, til en rimelig pris (11.000 kr.).
Måske du kan presse ham under 10.000 kr., så er det et godt køb, da der jo må formodes, der stadig er garanti på, hvilket jeg synes er vigtigt, da der sagtens kan ske noget med dem.

https://www.dba.dk/projektor-sony-vpl-h ... 038676032/

Jeg har tidligere haft indleveret nogle af mine projektorer til reparation flere gange under garantiperioden.

Jeg synes, det er i denne klasse (Nyprisen var 27.000 kr., da den kom frem), at du virkelig får en kvalitet, som er klasser over den BenQ, du overvejer, og hvor du ikke sidder og længes efter noget, der er mærkbart bedre, men koster spidsen af en jetjager.

Her er et citat, fra én, der har ejet forgængeren til både BenQen og Sonyen:

"I owned the w1070 for about a week before selling it and getting the hw50. I have a 159" HP 16:9 screen. Both projectors 17 feet from screen the w1070 is brighter then the Sony in all modes except 3d. I found the Sony to be brighter in 3d with glasses on high. In terms of everything else it's silly to compare. The Sony by far is miles and miles better."

Jeg har faktisk selv ejet begge modeller, og er 100 % enig i hans betragtninger!
Udover et langt bedre billede, har Sonyen også Lens Shift i begge retninger, betydeligt mere zoom og larmer betydeligt mindre.

Jeg har lige fundet ud af, at det faktisk kun drejer sig om 16.000 kr. (spidsen af en jetjager), så måske, det ikke var det rette udtryk? :)

https://videnskab.dk/teknologi-innovati ... n-jetjager
#260693
Så er jeg med; altså som en stikpille, til de folk, der tror, de er bedrevidende, men i virkeligheden er det dem, der er til grin. Korrekt forstået?
Så er det min tur, til at komme med en :D :)