Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260492
Jeg ville - i går - ned i en butik, for at se en B7 med egne øjne.
Der gik lang tid inden jeg blev spurgt om jeg havde brug for hjælp.
Det havde jeg, for tv'et var slukket.
Sælgeren satte en film på, og skruede op for noget hi-fi udstyr, så jeg kunne opleve skærmen på dem bedste måde. Jeg fik også lov til selv at rode lidt med indstillingerne.
Jeg havde lidt forskellige spørgsmål, hvor jeg fornemmede at han svarede, uden at vide om svaret var rigtigt.

Jeg blev ærlig talt skuffet over billedet. Det var slet ikke så godt som jeg havde forventet og jeg kørte hjem.

I dag valgte jeg at køre ned igen, for at finde ud af, om det var indstillingerne jeg havde sat forkert.

Der kommer så en anden sælger over og han sætter samme film på.
Han nævner så, at jeg skal være opmærksom på, at billedet kan være grynet, da den film der kører, ikke er 4K men blot Full HD..
WHAT?!?
Så mange spørgsmål samler sig oppe i mit hovede.
Hvorfor siger gårsdagens sælger ikke noget om det!?
Hvorfor har man en Full HD film kørende og ikke en 4K film??

Denne sælger hjalp mig med at finde noget materiale på youtube så jeg kunne se hvordan det performer bedst muligt.

Fatter ikke at man kan have så dårlige og uvidende sælgere ansat i en biks?!? ;;)
#260494
Hvis man ikke har sat en UHD-afspiller til skærmene, så kan de jo være svært at vise 4K. Hvis det var en central afspiller, som forsyner flere skærme på én gang er det ikke sikkert at hele kæden til at fordele signalet understøtter 4K.
#260510
Hehe...ja...vil egentlig også sige at det da er meget rart at kunne se sådan et tv med HD materiale. De fleste kommer jo nok til primært at se HD materiale på det alligevel...i hvert fald i den nærmeste fremtid..:-)
#260516
Jesus på en cykel.
Jeg kunne sagtens se forskel på Full HD på B7 og så det jeg har hjemme på væggen.
Det var måske heller ikke helt klar i min beskrivelse, at jeg faktisk er af den tro, at den første sælger ikke anede hvad der var sat i af film. :)
#260529
lbn84 dit spm'niveau i tråden her er jo ikke meget bedre, du stille et spørgsmål men undlader totalt at informere præmisserne' så man kan svare på dit spørgsmål. :)
og ikke mindst noget så vitalt som hvor var det henne og hvad er det for en "biks" som du gik ned til.??
-
jo alt andet lige en verden til forskel på normen, og mulige Tv-kompetencer for en given sælger, afhængig af hvor man går hen..
tror de fleste som har været i evt. Elgiganten har oplevet at man ofte ved langt mere om det produkt man spørger ind til end sælgeren selv og sælgeren mest af alt ligner et stort spm-tegn på elementære spørgsmål,
derimod kan man ofte godt fornemme langt mere kompetence omkring produkterne, hvis man går til en specialiseret forretning eller bare visse hifi-afdelinger (selvfølgelig undtagelser), men man kan også bide sig selv i snuden på at prisen' ofte er en anden.

Mange af elgigantens-sælgere, er jo nærmest hentet fra gaden og mest af alt møntet som "håndteringsrobotter", dog kan du fra tid til anden faktisk møde Elgigant-medarbejdere som åbenlyst har en passion for deres arbejde & segmentet som helhed' og med en viden som afspejler dette, men det er efterhånden en undtagelse.
-og i visse afdelinger er der jo nærmest ikke nogen informationsmedarbejdere, og kun ansatte til at håndtere egentlig salg, især på amagerbrogade mødte jeg en ældre ægtepar som havde stået og ventet 1½ time og var ikke fordi der var travlt og de havde også taget nummer for TV-afdelingen, men der kom aldrig nogen, til sidst så rådede jeg dem til at gå ned til en anden segmentafdeling for fx hvidevare og prøve at tage nummer der' og se om de kunne få hevet en medarbejder med op til Tv'ene.. O_O (var også selv ude for at kigge på B7 )

-men overordnet' ja da - det ville da være bedårende hvis kompetencerne i fx Elgiganten var højere for de ansatte men på den anden led, vil jeg betale mere for dette O-O .. nahh' så hellere billigere priser og så må jeg selv lave mit hjemmearbejde ;) .. men om det var Elgiganten som ligger til grund for dit spørgsmål "Hvordan kan man sælge et tv på den måde" aner jeg som bekendt ikke.
#260532
Jeg har med vilje undladt at skrive hvilken biks det var, da jeg ikke ville hænge nogen forretning ud, og det skulle ikke handle om at nedgøre en enkelt forretning, men mere en undren over den måde man prøver at sælge et tv på.

Men du har faktisk fuldstændig ret. Jeg vil faktisk også hellere have et billigere tv, fordi jeg selv bruger meget tid på at undersøge på nettet alligevel. God pointe. ?
#260533
Jeg mener efterhånden også det er et præmis man køber idag når man vælger tv eller hififorhandler.
Med de aggressive priser der forhandles hos nogle er jegbegetnlig også ok med det, men syntes det er skidt for markedet og sælgere mister troværdighed.
I den optik har jeg sendt flere bekendte i hifiklubben efter tv, da de ved lidt mere, giver bedre garanti og ikke mindst har de tit samme priser på tv som eks Elgiganten.

Har tidligere diskuteret dts på Sonos hos Elgiganten.
En sælger mente den understøttede, mens en anden mente der var opdatering på vej.
Dernæst var påstanden at Sonos var markedets bedste streaming enhed, af de 2 mærker der var. Det andet var bose.
Så ja han vidste ikke meget.

Dernæst vil jeg sige at jeg med oled b6 fra start ikke faldt ned af stolen.
I sammenligning med highend var der ikke noget ved oled det virkelig sprang mig i øjnene.
Men i en butik syntes jeg nu heller ikke jeg skulle tage min beslutning og havde jo læst massere af gode reviews så det blev oled (lcd blev aldrig overvejet, var bare nok skuffet over oled ikke gjorde større indtryk).
Men efter det kom hjem og blev kalibreret og jeg fik set mere og mere materiale kom Wow effekten dagligt. Det gør den stadig.
Det føles simpelthen stadig premium her et år efter og efter flere film og serier