Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260453
Hej
Jeg er ved at kigge på nyt tv, men jeg synes det er lidt af en jungle at finde rundt i og kan se mange producenter snyder når de skriver 4k er det i virkeligheden kun opskalering.
Jeg havde kigget på LG da jeg har hørt godt om det men der er stort set ikke nogen af dem der er med ægte 4K.

Så nu er jeg lige lost om hvilken model jeg skal gå efter og tænkte at dette panel var det rigtige at spørge.
Jeg leder efter:
65"
4K (Ægte)
Pris max: 10000 kr.

Håber i kan hjælpe
På forhånd tak.
Af rotte
#260454
Jeg tror der er noget du har misforstået.

De fleste nye 65'' TVer kan vise 4k opløsning. Dette kan de selvfølgelig kun, hvis du sender et 4K signal ind. De fleste TV signaler er dog kun i FuldHD. For at dette vises pænt på en skærm med 4K opløsning skal TV'et "gætte" farven på de resterende pixels. Det er det, de mener med "opskalering".
Af Beckham
#260456
Et par gode bud kunne være Panasonic EX700 og Sony XE8505. Og ja...ægte 4K er vist noget de fleste 4K fjernsyn kan vise....har ikke hørt andet i hvert fald..:)
#260460
det er vist atikler som disse som er med til at lave forvirringen.
omkring 4K RGBW and 4K RGB.
http://4k.com/news/lthree-of-lgs-4k-tvs ... 800-16649/

men er selv rookie på feltet, men denne her TV spec-site syntes jeg giver et af de bedre overblik over spec på diverse TVs og hvor man kan sammenligne modeller til en vis grad.input lag med mere fremgår også på visse..
samt RGB(W) structure, (RGB) 2880 + 960(W)
https://www.displayspecifications.com/en/model/66f6b28
forsøger selv ihærdigt at sætte den her model LG 55UJ701V i relief O-O , da jeg valgte at købe sådan et til 4999 DKK på køtilbud, men var dels også et impulskøb til min ældre mor (1955), og elgigantens pt sitepris på 11.500 virker mildest talt helt ude i hampen, iforhold til en grad af indre værdi så hvor godt dette TV egentlig er med 4999KK in mente, er jeg meget usikker på da reviews er mere eller mindre ikke eksisterende.
Senest rettet af Hviid Gruppen 8. nov 2017, 12:02, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af bbplayer
#260461
Kan det være at trådstarter har misforstået pointen med UHD opløsningen?

Fordi man køber sådan et TV, får man ikke automatisk alt i UHD opløsning, det er kun når ens UHD Blu-ray eller Netflix 4K afspilles du vil opleve dette. Har du viasat parabol, så kan du også finde en sports kanal i UHD opløsning.

Alt andet vil stadig blive opskaleret, det er ikke tv's skyld men fordi der ikke er mange kanaler som sendes i det format endnu.
#260512
Hej alle
Jamen hvor fedt at i gider svare :-)
Jeg vil bestemt ikke afvise at jeg har misforstået noget med det her UHD og 4K opskalering. Det lød bare meget misvisende.

Men så vidt jeg kan forstå jer, så f.eks. dette tv: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-527857/ Ville faktisk være et godt køb?
Jeg synes det ser ret billigt ud og har umiddelbart de funktioner jeg kunne tænke mig.

Til beckham: Okay jeg vil da lige kigge på de 2 modeller du har forslået. Jeg kender intet til Panasonic og næsten ingenting til Sony.
Sony har jo altid haft et godt ry og kunne da helt sikkert også godt finde på at købe sådan et.

Igen tak for alle svar indtil videre, værdsætter det meget :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#260514
SomethingElse skrev:Men så vidt jeg kan forstå jer, så f.eks. dette tv: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-527857/ Ville faktisk være et godt køb?
Den er nok fin til prisen :)

Du skal gøre op med dig selv om du går op i billede og farver, ser meget sport eller bare smider dig i sofaen og vil nyde et stort billede til billig penge.

Jeg er sikker på den skærm ville være fin i mit soveværelse.
Af lennon
#260515
Det der batter,er om den kan vise seriøst HDR . Og der skal du op i en 9005, som så er noget dyrere, - men måske også markedets bedste billedkvalitet i forhold til prisen . Den har lige været på bud til ca 12k kos Komplett , - og måske den dumpes igen på Black Friday . .
#260518
Hej igen.
Vil bare lige sige tak for alle de tips og tricks der er blevet givet her.
Jeg tror jeg har fundet det tv jeg vil have nu.
Som altid skal man gå efter sin første indskydelse og mit var så i dette tilfælde LG.
Jeg fandt dette: LG 65UJ750V, det står til 10000 ved en forhandler med til 12000 ved Power og Elgiganten så vil hører om de måske vil gå lidt ned i pris :)

Jeg ville også bare lige sige tak for alle jeres svar de har virkelig hjulpet.
#260527
Vil trådstarter ikke være sød og forklare hvad det egentlig er du mener med uægte 4K og hvad er det som du refere som "uægte"?
Jo herligt at du siger det har hjulpet en masse' men hvad er det som du er blevet klogere af, omkring uægte 4K :o
For hvis det er selve RGB structure med udgangspnkt i RGB vs RGBW som du opfatter som uægte 4K..
Du er jo næppe den eneste, som tilsyneladende er i tvivl om brugen af en rum mængde hvide pixels i RGB structure blandt visse serier, især hos LG, Ikke mindst kva ovennævnte link til 4k.com artikel i ref til 2016 modeller....
for en del tyder på at det netop er sådanne artikler her' som nok ligger til grund for din grad af "uægte 4K LG TVs"

----
In the case of select LG TV models, even the basic 4K spec itself, which should be a guaranteed minimum of any TV which is called a 4K set, may not completely apply. Specifically, this is the case with LG’s low-priced.

These particular TVs don’t even deliver truly competition-comparable 4K ultra HD resolution but, LG itself still calls them 4K televisions.


And this is where the rub lies. The UH6100, UH6400 and UF6800 models all offer lower prices by LG standards but LG’s description of them as real 4K TVs is disingenuous in a way we haven’t seen with the most affordable ultra HD TVs from any other brand on the market. Unlike Samsung’s Sony’s, Vizio’s or other brands’ most basic UHD televisions, these LG models don’t even deliver on their 4K resolution of 3840 x 2160 pixels in the classical sense of the spec. Instead, what they do offer is a sort of pseudo-4K which really consists of 2.8K native full color resolution.

The UH6100, UH6400 and UF6800 series TVs do indeed offer 2160 horizontal scan lines with 3840 pixels in each line but unlike regular real UHD displays, these models pull a sort of trick which reduces image sharpness by substituting red, green and blue subpixels in some of their full pixels for white subpixels. This mechanism is called RGBW and it’s distinctly inferior to the RGB found in real 4K TVs.

Billede
Billede
All of these points have their validity but the fact remains that these TVs are being marketed as 4K models and in reality they don’t actually produce 4K levels of picture sharpness. Those red, green and blue pixels are crucial to sharp details of content on the TV and the replacement of a full quarter of them with generic white pixels creates exactly the effect you’d get from native 3K resolution (2.8K to be exact). Even if the white pixels are scattered around with no two white pixels ever being next to each other vertically or horizontally the maximum RGB-created color saturation and even resolution of these TVs is ¾ of what it is in a full RGB 4K TV set.

Yes, the UH6100, UH6400 and UF6800 “4K” TVs are being sold for lower prices than those of their full RGB LG 4K cousins (the 50 inch UH6100 and UH6400 models cost about $700 and $750 respectively and the smallest 55 inch UF6800 TV sells on Amazon for $1,500) but they’re still not being sold for reasonably cheap prices at all considering the defects that RGBW produces. Full 4K RGB budget TV models from Sony, Samsung and particularly Vizio can be found at the same or even lower prices while offering true 4K resolution, full RGB subpixels in all 8.29 million full pixels and black performance far better than that of these three LG TVs.

In very basic terms, LG is playing an unfair marketing and display quality game with the consumers who are thinking of buying these TVs or have bought them already.

-----
er det artikler som disse og denne omtale af fake 4K fra LG som du ligger til grund??
Af Supergris
#260530
Hvis du havde rettet dig efter, hvad der bliver anbefalet i dette forum, ville du nok ikke have endt med en LG LED-skærm, da de fleste herinde, vægter det bedre sortniveau, som et VA-panel giver, i et lokale, hvor lyset er dæmpet, og man sidder ret direkte foran skærmen, hvilket er ret typiske forhold, folk befinder sig i, når de smider en film eller to på.

Du kunne evt. lytte til #3 Beckham eller lennon, hvis du ønsker fornuftig HDR-gengivelse, og er villig til at betale lidt mere...
Af Grandahl
#260535
Nu har trådstarter jo ikke snakket noget om vigtigheden af HDR på noget tidspunkt, så det er vel fair at han vælger ud fra det.

Men sjovt at han takker for tips og tricks og vælger et LCD tv fra LG med Ips panel ;)

Men tillykke med dit tv, LG har et godt smart tv, og mange er glade for deres remote med curseren der følger bevægelserne.
Af Coolsmarti
#260542
Jeg har et LG UB950V, altså kantbelyst IPS. Og jeg kan ikke vente med at komme over på OLED her i løbet af måneden. Har haft det i 3 år og bevares, god betragtningsvinkel, men sort niveauet kan slet ikke følge med og man kan tydeligt se at kanten belyses i mørke scener trods det er kalibreret.

Jeg kan kun fraråde folk at vælge dem :-) Den dag i dag findes der rigtig mange gode alternativer, også fra LG selv. Dog kender jeg en der købte LG 65UH615V til kun 4999 kr. i Bilka på tilbud. Og til prisen sammenlignet med størrelsen er dette godt nok et fremragende TV.