Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hansen67
#260429
Hvilket tv skal jeg vælge?

Har et LG 55LM860W-ZB der er godt 4 år gammelt. Panelet er gået i stykker, der er grå vandrette striber i halvdelen af skærmen (venstre side) og det har et par enkle gange været helt skævt i farverne, ingen rød farve - kun blå/gul/grøn, men er blevet normal igen efter en slukning. (dog stadig med striberne)

Vil have et 65” der primært skal bruges til flow tv især sport, lidt netflix/viaplay. Intuitiv brugerflade. Gerne med nem spejlning af Mac/iPhone, altså kunne se billeder fra disse på skærmen. Højtalere er ikke et behov, da vi har en SONOS Playbar. Det vil også være et plus, hvis man kan optage på USB. Budget. kr. 10-15.000,-

Jeg har kigget på disse 3 modeller:

SONYKD-65XE9005 UHD-TV

LG OLED65B7V

SAMSUNG 65" 4K UHD QLED TV QE65Q7FAMTXXC

Jeg er kommet i tvivl om det skal være et OLED/QLED, kan man “nøjes” et UHD?

Hvilket ville i vælge, eller ville i vælge et helt fjerde tv? og tør jeg købe et LG igen, med min dårlige erfaring med LG 55LM860W-ZB - der alligevel kostede kr. 27.995,- for godt 4 år siden!
Af PeterD
#260431
PeterD skrev:Lidt blandede bolcher..

Der listes de forskellige skærme/teknologier også op med +/-..så du måske kan komme lidt tættere på om det skal være den ene eller det andet:

http://www.rtings.com/tv/reviews/by-typ ... led-vs-led
Der er også EX700

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3894431/TV ... ign-Priser

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1494309399

https://www.inputmag.dk/anmeldelse-pana ... x58ex700e/


Hvis du gamer/ spiller spil på tv så kan du med fordel læse denne artikel:

https://www.google.dk/amp/www.eurogamer ... gaming_7_9
Af BRB
#260432
Har selv kikket på de 2 første modeller, og endte med at købe Sonys, fordi jeg også ser meget sport og ikke vil se kampe der hakker.
Sport er perfekt på Sony tv.
Android styresystem er noget møj. Skal nulstilles engang i mellem. Ikke det betyder noget.
Mørke film er ikke helt så mørkt som på LG.
Super flot opskalering.
Af Supergris
#260433
Dit budget er jo ikke til OLED i den størrelse, så hvorfor overhovedet skrive det på listen?
Et Sony XE9005 vil være et godt bud...

I øvrigt, kan du ikke sammenligne QLED med OLED!

QLED er blot Samsungs forsøg på, at finde et navn, der leder folk til at tro, det er lige så godt som OLED.
Senest rettet af Supergris 8. nov 2017, 12:08, rettet i alt 1 gang.
Af Hansen67
#260436
Supergris skrev:Dit budget er jo ikke til OLED i den størrelse, så hvorfor overhovedet skrive det på listen?
Et Sony XE9005 vil være et godt bud...

I øvrigt, kan du ikke sammenligne QLED med OLED!

QLEd er blot Samsungs forsøg på, at finde et navn, der leder folk til at tro, det er lige så godt som OLED.
Mener ikke jeg sammenligner et OLED med et QLED! - og jo jeg tror at man indenfor nogle måneder kan købe et 65" OLED for omkring kr. 15.000,- -Måske er jeg naiv, men det vil kun tiden vise!
Brugeravatar
Af bbplayer
#260437
Hansen67 skrev:I tror ikke at et 65" OLED kommer under kr. 15.000,-!!?? Det er jeg ret sikker på at det gør inden for de næste par måneder!
Iflg. pricerunner, så var sidste års B6v ikke under 17.999,- hvis vi glemmer kø tilbud når power/elgiganten åbnede butikker, for det er ikke normal priser men sær tilbud og ikke mange af dem. Skal jeg tilføje du nok ikke kører 200km for at vente 24timer på at ligge i kø for at få en?

Det kan da godt være den kommer ned på 17-18k på black friday? Pricerunner synes ikke at have nogen eksempler på priser meget lavere i længere tid?
Af KimHansenDK
#260438
Supergris skrev:Dit budget er jo ikke til OLED i den størrelse, så hvorfor overhovedet skrive det på listen?
Et Sony XE9005 vil være et godt bud...

I øvrigt, kan du ikke sammenligne QLED med OLED!

QLEd er blot Samsungs forsøg på, at finde et navn, der leder folk til at tro, det er lige så godt som OLED.
Det kommer vel an på, hvordan man ser på det. Jeg valgte netop QLED fremfor LG’s OLED modeller, da jeg synes farver, lysstyrke og klarhed var bedre. Selvfølgelig er sortniveauet i en liga for sig på OLED, og det viser HDR bedre/mere korrekt, men jeg (læs: min mening) synes, at QLED viste et bedre billede i et oplyst rum. Og sortniveauet er faktisk overraskende godt på QLED. Desuden er der en del, der bøvler med banding, tint issues og retention/burn-in på OLED modellerne. Så det er ikke bare sort/hvidt :)
Af Supergris
#260469
Hvis du ikke skal købe tv, før om et par måneder, er der heller ingen grund til, at kigge på specifikke modeller, da det går meget hurtigt, indenfor denne verden, både mht. priser og teknologier...

Mht. QLEd vs. OLED, kommer det IKKE an på, hvordan man ser på det!
Det er 2 vidt forskellige teknologier; men som du er inde på, har de hver deres styrker og svagheder.
Der findes ikke det perfekte tv, men personligt mener jeg ikke, der er noget, der slår OLED i et lysdæmpet lokale, hvor de fleste vælger at se tv...
Af KimHansenDK
#260498
Jo, det kommer an på, hvordan man ser på det. Altså om QLED er lige så godt OLED. Det kommer jo an på, hvordan man vægter de forskellige styrker og svagheder. Jeg er helt enig i, at OLED viser et generelt bedre billede i et lysdæmpet lokale grundet det fantastiske sortniveau. Men jeg vil personligt godt "nøjes" med et godt sortniveau, hvis jeg til gengæld kan undgå problemer med banding, tinting og retention/burn-in. Og da jeg sammenlignede de to (jeg kunne jo blot have købe OLED modellen i stedet) kunne jeg bedre lide farverne, lysstyrken og klarheden på QLED modellen. Jeg har sat lys op bag skærmen, og selv i et mørkt lokale viser denne skærme virkelig et godt sort niveau (læs: skal ikke sammenlignes med OLED). Dertil klarer QLED sig godt i forhold til gaming og håndterer i mine øjne bevægelser en smule bedre end LG's OLED modeller. Kunne jeg være sikker på at undgå de føromtalte problemer ved OLED, så havde jeg måske valgt OLED i stedet. I sidste ende er det smag og behag, og som du selv siger, så findes der ikke et perfekt TV.
Af Supergris
#260608
Du misforstår åbenbart meningen af, hvad jeg skrev: "I øvrigt, kan du ikke sammenligne QLED med OLED!".

Jeg hentyder til teknologien bag navnene, der ligger tæt op ad hinanden, og derfor kommer det IKKE an på, hvordan man ser på det!

At du så begynder at sammenligne fordele og svagheder ved deres billedegenskaber, er noget andet...