Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#259787
jesper.vester skrev:
martin.møller skrev:
Ehlz skrev:Altså Netflix sender allerede nu i 4K endda i HDR (high dynamic range). Kræver dog det dyreste netflix abonnement for at udnytte det. Det er da værd at overveje 1 mdr for at se hvad dit tv kan præstere.
Jeg testede 4K og HDR hos netflix i går og kunne tydeligt se positiv forskel, men jeg var nød til at kable netforbindelsen for at den ville køre op på 4K. For at få fordel af HDR skal det dogaktiveres i tv menuen under Generelle indstillinger-HDMI Ultra HD. Når man så ser HDR materiale, vil der poppe en lille tekstboks op, om at der afspilles HDR materiale, hvilket betyder, at HDR er aktiveret.

Jeg har også valgt at ofre pengene på en professionel kalibrering igennem https://www.facebook.com/kalibrering.dk/ her til november.
Jeg har ligeledes forsøgt mig med Netflix 4K HDR materiale, både via den indbyggede app samt på xbox. Med et godt wifi netværk kan det klares uden brug af kabler. Jeg er dog ikke sikker på, at HDMI Ultra HD indstillingen direkte influerer på muligheden for at se HDR. Under menupunktet er det muligt at vælge mellem hhv. UHD 4:2:0 og UHD 4:4:4/4:2:2 for den enkelte HDMI-indgang. Så vidt jeg kan søge mig frem til vedrører dette pixel-kodningen (http://www.personal-view.com/talks/disc ... r-noobs/p1) og altså om der gøres brug af chroma subsampling, der påvirker den oplevede kvalitet af billedet. Som jeg tolker det opnås det bedste billede med 4:4:4/4:2:2. 4:2:0 anvendes for at komprimere signalet og giver alt andet lige et dårligere billede. Hvad de indbyggede apps kører med ved jer ikke.

Lyder lækkert med en professionel kalibrering. Jeg håber at du vil dele dine før og efter erfaringer, og evt. indstillingerne. Det er særligt spændende om de adskillelser sig fra anbefalingerne fra anmeldelsen her på siden og hvordan de ser ud for HDR.

Når vi nu er ved kalibrering. Jeg har fulgt Flatpanels forslag, men har efterfølgende erfaret, at man ikke kan genbruge farveindstillingerne fra det ene panel til det andet. Hvordan opnår man så de mest korrekte farver uden måleudstyr? Benytter I andre jer af de prædefinerede farvetemperaturer? Og er Varm den bedste af disse?
Jeg tror du har ret. Fandt en artikel her, der forklarer, hvad 4.4.4 og 4.2.4 er. http://blogs.adobe.com/VideoRoad/2010/0 ... _is_4.html
#259904
Hej Martin

Godt med en bekræftelse. Det lader til at man sjældent oplever den fulde farvekode 4:4:4. I hvert fald når billedfrekvensen er over 24 hz.

Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer med kalibreringen. Jeg eksperimenterer fortsat med HDR-profilerne. Indtil videre er min vurdering, at der skal skrues lidt op for lys og kontrast sammenlignet med FP anbefalingerne og så kan der leges lidt med HDR-perfekt indstillingen.

Er der i øvrigt nogen som har fået opgraderet til Android 7.0?
#259961
Min frue er lidt negativ over vores nye 55pos9002, da jeg ikke kan få undertekster til at virke på almindelig DVB-T kanaler, som f.eks. DR og TV2.

Jeg har prøvet at slå undertekster til og fra med undertekstknappen, men der sker ikke rigtig noget.

Er der nogen der har samme problem?
#260036
Er der nogen her, der bruger Philips Hue sammen med sit POS9002 og kan hjælpe mig med et spørgsmål omkring hardware?

Hvordan er strukturen af en opsætning med Ambilight og Hue? Fungerer fjernsynet som bridge eller skal man købe en separat bridge for så at koble pærer/lightstrips til fjernsynet via bridgen?
#260064
Man kan af og til få en kombo-sæt med 2-3 pærer og en bridge på tilbud. Dem har jeg købt et par stykker af (og solgt den ene bridge igen). Overvej om du har brug for de farvede pærer alle steder. De kan fås i 3 varianter: Med farve, med variabel hvid farve og blot med ensfarvet hvid. Vi havde ikke brug for farver, men kun styring af farvetemperatur på hvid, hvilket sparer dig for godt en hundredekrone-seddel på pæren.
#260369
Nu har jeg efterhånden haft et 9002 i noget tid, og er meget glad for det. Tv'et står klart og flot (når logoet er slukket :). Alle der har set det har været imponeret. Jeg glæder mig specielt til at prøve Xbox One X og ambilight.

Jeg har dog oplevet nogle besynderligheder:
1) Fjernbetjeningen virker kun hvis knapperne peger opad, hvis den drejes mere end 89 grader (fx så knapperne peger til højre) registrer tv'et ikke input.
2) Tv'oversigten indlæser nogle gange oversigten, for så at fjerne indholdet og vise en tom oversigt. Jeg har ikke fundet ud af hvornår, hvorfor og hvordan oversigten kommer tilbage.
3) To gange er tv'et stoppet med at vise live tv (skærmen er ikke slukket/sat til sort). Lyden går igennem og alt andet vises, fx apps, casts, indstillinger, Android mv., men ikke live tv. Det hjælper ikke at slukke eller fjerne strømen. Det eneste jeg har haft held med et at vælge 'Reinstall Tv'.

Har nogen prøvet det samme?
#260371
Kan nr. 1 ikke tænkes at være en feature, så man ikke kommer til at trykke på knapperne på undersiden ved et uheld? Så knapperne på den side med størst G-på virkning nedad vil ikke virke.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 36