Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260090
Hej, jeg ville høre om der er nogen der har erfaring med brug af Power forsikring når skaden er sket.

For mig er skaden desværre sket for mit elsket LG OLED 55EA870VAEN
fik en møg irreteren burn-in fejl og flere pixelfejl i skærmen, derfor kontaktede jeg forsikringsskabet, da garantien jo dækker burn-in og pixelfejl
(skærmen er 1år og 11 md gammel)
Jeg købte skærmen til powers åbnings for 10.000 kroner

Værkstedet kom og hentede skærmen, og de har lavet et rep tilbud til forsikringen, men forsikringen har afvist dette tilbud og sagt at skærmen skal kasseres ØV :( :((

Forsikringen kontakter mig så idag og fortæller at de har afvist rep tilbudet, og at jeg skal have et erstatning tv. de siger at de har sendt besked til Power og der skal jeg bare henvende mig, for at finde ud af hvilket tv jeg skal have.

Dog ringer en sælger fra power en time senere, han fortæller at de har fået besked fra forsikringen, at jeg skal have et nyt tv.
Han fortæller mig så at, forsikringen har sagt at jeg kan shoppe for 10.000 kr

Her blev jeg desværre lidt forvirret! for på powers hjemmeside står der følgende, som jeg også blev oplyst af sælger da jeg købte forsikringen med.

"Vi vurderer, hvorvidt det er muligt at reparere dit produkt. Ved totalskade erstattes til identisk produkt. Er dette ikke muligt, erstattes til produkt med tilsvarende specifikationer."

Forsikringen vil nu ikke give et tv med tilsvarende specifikationer, men 10.000 kr, problemet er bare at jeg ikke kan få et tv med tilsvarende specifikationer, da jeg mener en af de vigtige specifikationen ved mit gamle tv, var at det var OLED.
og lige nu er det ikke muligt at købe et OLED til 10.000kr

Sælgeren i telefonen ville meget gerne "lukke handlen" meget hurtigt og tilbød mig et eller andet LCD tv og nærmest pressede mig i telefonen til at sige ja det tv. Hvilket jeg overhoved ikke ville sige ja til.

Forklarede også sælgeren at jeg ikke synes at et LCD eller QLED osv. overhoved kunne sammenlignes med OLED på bl.a. sort niveau osv.

Hvilket sælger også gave mig ret i, men han kunne kun finde et tv til 10.000 kr til mig, så jeg sagde at det ville jeg pt ikke, så jeg ville undersøge sagen og vende tilbage

Forsikringen vil heller ikke udbetale de 10.000 kr
(ophæve handlen)

Har nogen prøvet det samme?

ved en normal rep sag vil man kunne bruge købeloven og dens regler, men gælder dette også når det er en forsikringssag?
#260095
Jeg har ingen direkte erfaring med powers forsikringer, men under normale omstændigheder hedder det sig "teknisk tilsvarende - dog max købspris".

Derfor synes jeg også det ligner en fejl i powers dokumentation, for hvis der ikke er blevet gjort opmærksom på dette i de papire du fik ved købet, eller, som du skriver, på deres hjemmeside, tror jeg måske du har en sag hvis du tager en snak med forbrugerklagenævnet.

Det skal lige siges at jeg måske synes det vil være en smule i ond tro, i og med jeg aldrig ville forvente at få mere i forsikring for et 2 år gammelt produkt, end jeg havde betalt for det.
Så det er et udtryk for at udnytte at Power måske ikke har dækket sig tilstrækkeligt ind vha. deres formueringer.

At de siger OK til fuld pris synes jeg egentligt også er det et udtryk for at forsikringsselskabet er enige med dig, for jeg tør godt love dig at de havde fundet en billigere skærm og anbefalet som erstatning hvis du havde købt en LCD dengang ;)
#260097
Hold fast i det de netop skriver: "Vi vurderer, hvorvidt det er muligt at reparere dit produkt. Ved totalskade erstattes til identisk produkt. Er dette ikke muligt, erstattes til produkt med tilsvarende specifikationer."

Sørg for at tage et screenshot af hvor det står, så de ikke pludselig ændrer dette på deres website. Forklar at det jo netop ikke er at give lov til at købe et nyt tv til samme pris som der står! Ellers må du oprette en sag hos: http://ankeforsikring.dk

Hvad står der iøvrigt om det i selve forsikringsbetingelserne? For hvis det kun er Power der skriver det, er det jo et eller andet sted Power's fejl og så er det en sag imellem dig og Power, og ikke dig og forsikringsselskabet!

Jeg har selv været igennem ombytning af et ca. 1,5 år gammelt tv på reklamationsret (dvs. ikke forsikring og ej heller hos Power). Tv'et blev købt på black friday i 2015 - dvs. til en ret god pris. Da det så skulle opbyttes efter flere forgæves reparationsforsøg, så fik jeg jo netop en tilsvarende model, selvom prisen var langt højere, modellerne på det tidspunkt jo var forholdsvis nye og derfor ikke var kommet ned i pris endnu!
#260098
Vil lige tilføje at lægger jeg et tv i indkøbskurven på power.dk så bliver jeg i kurven tilbudt denne forsikring og trykker på man linket for at se hvad den dækker, står der så faktisk: "Ingen afskrivninger – nyt teknisk tilsvarende apparat ved totalskade (dog højst den købspris, der fremgår af kvitteringen)"

Men om det har stået der da du tegnede forsikringen er jo ikke sikkert, så det må være forsikringsbetingelserne som du fik da du tegnede forsikringen som må være gældende!

Dette er iøvrigt endnu en god årsag til ikke at tegne de dyre ekstra forsikringer og istedet tegne en elektronik og pludselig skade forsikring for småpenge i sit normale forsikringsselskab!
#260102
Det gør jo i princippet forsikringerne ubrugelige hvis de bruges på varer, som er meget billigere end normalt. Du vil nærmest aldrig kunne få et tilsvarende produkt hvis du køber på tilbud, med mindre produktet dør inden for den periode, hvor det stadig er til salg og det samtidigt er faldet nok i pris til at kunne købes til din tilbudspris.
#260104
Torben Rasmussen skrev:Det gør jo i princippet forsikringerne ubrugelige hvis de bruges på varer, som er meget billigere end normalt. Du vil nærmest aldrig kunne få et tilsvarende produkt hvis du køber på tilbud, med mindre produktet dør inden for den periode, hvor det stadig er til salg og det samtidigt er faldet nok i pris til at kunne købes til din tilbudspris.
Det lyder da som en smart finte fra forsikringernes side, når de ved hvor mange ikke vil købe dyre skærme til normal pris, så går man ud og køber billigt og kan aldrig få det erstattet da dets tilbudsværdi sjældent mødes igen ved nyere modeller.

Så smart nok, for forsikringen altså.

Her lærer man så, ingen forsikring på dyr OLED som købes billigt, for du får den ikke erstattet af deres forsikring 1 år efter, hvis det går galt.
#260107
Torben Rasmussen skrev:Men lige et tillægsspørgsmål: Hvis TV'et er under 2 år gammelt, så skal det da ikke gå gennem forsikringen? Det er en reklamationssag og ikke en forsikringssag.

Mange producenter afviser vel netop ofte burn-in fejl og pixelfejl på reklamationsret...
#260109
bbplayer skrev:
Torben Rasmussen skrev:Det gør jo i princippet forsikringerne ubrugelige hvis de bruges på varer, som er meget billigere end normalt. Du vil nærmest aldrig kunne få et tilsvarende produkt hvis du køber på tilbud, med mindre produktet dør inden for den periode, hvor det stadig er til salg og det samtidigt er faldet nok i pris til at kunne købes til din tilbudspris.
Det lyder da som en smart finte fra forsikringernes side, når de ved hvor mange ikke vil købe dyre skærme til normal pris, så går man ud og køber billigt og kan aldrig få det erstattet da dets tilbudsværdi sjældent mødes igen ved nyere modeller.

Så smart nok, for forsikringen altså.

Her lærer man så, ingen forsikring på dyr OLED som købes billigt, for du får den ikke erstattet af deres forsikring 1 år efter, hvis det går galt.
Jeg vil nok snarere mene det er smart af butikken. Forsikringen tjener jo ingen penge på at udbetale den fulde købssum. Tvært imod.

Til gengæld er det win/win for butikken, da de både har fået penge af kunden, og penge fra forsikringen til et nyt produkt. Hvis kunde så ikke kan nøjes med et TV til de penge de har fået fra forsikringsselskabet smider de måske lidt ekstra oveni som så er endnu en bonus for butikken.
#260111
Huleboer skrev:
bbplayer skrev:
Torben Rasmussen skrev:Det gør jo i princippet forsikringerne ubrugelige hvis de bruges på varer, som er meget billigere end normalt. Du vil nærmest aldrig kunne få et tilsvarende produkt hvis du køber på tilbud, med mindre produktet dør inden for den periode, hvor det stadig er til salg og det samtidigt er faldet nok i pris til at kunne købes til din tilbudspris.
Det lyder da som en smart finte fra forsikringernes side, når de ved hvor mange ikke vil købe dyre skærme til normal pris, så går man ud og køber billigt og kan aldrig få det erstattet da dets tilbudsværdi sjældent mødes igen ved nyere modeller.

Så smart nok, for forsikringen altså.

Her lærer man så, ingen forsikring på dyr OLED som købes billigt, for du får den ikke erstattet af deres forsikring 1 år efter, hvis det går galt.
Jeg vil nok snarere mene det er smart af butikken. Forsikringen tjener jo ingen penge på at udbetale den fulde købssum. Tvært imod.

Til gengæld er det win/win for butikken, da de både har fået penge af kunden, og penge fra forsikringen til et nyt produkt. Hvis kunde så ikke kan nøjes med et TV til de penge de har fået fra forsikringsselskabet smider de måske lidt ekstra oveni som så er endnu en bonus for butikken.
Men gør forsikringen så det, i dette tilfælde? Det er vist det som der er problemet, og pengene bliver ikke udbetalt lyder det til. Så er det jo Power som lider under den dårlige aftale og årsagen, at tv sælges på tilbud men ikke dækkes når de er tilbage til fuld pris.
#260112
Jeg kan ikke se noget problem i at lave sådanne vilkår (hverken fra Power eller forsikringsselskabets side) - det må være forbrugeren der læser vilkårene og accepterer dem eller forsikrer et andet sted!

Så for at vurdere denne her sag, er vi nødt til at kende de præcise forsikringsbetingelser som var gældende da aftalen blev indgået og ikke de betingelser der gælder hvis man tegner forsikringen idag!
#260114
Problematikken er jo alméngyldig. Hvis du køber en fed blender på tilbud, som du så forsikrer og lortet brænder af, så vil du på samme måde stå med en defekt vare, som forhandleren ikke vil ombytte til et nyt fordi den nuværende pris er højere end den tilbudspris du fik det til - og han vil heller ikke give dig pengene retur. Hvis forsikringerne er skruet sådan sammen, så vil rådet dermed være, at du aldrig skal tegne en forsikring på tilbudsvarer, da du alligevel ikke kan få dem ombyttet hvis de går i stykker - så du vil ende med at blive tilbudt et produkt, som du ikke ville have brugt penge på i første omgang.

Hvis man hverkan kan få pengene retur eller varen ombyttet, så er eneste option jo at få en vare du reelt ikke gider have og aldrig ville have brugt penge på i første omgang.
#260115
Problematikken er jo ikke begrænset til forsikringssager.
Det samme gælder også helt almindelige reklamationer, hvor en tilbudsvare skal ombyttes, men enten ikke længere er tilgængelig eller sælges til samme lave pris som ved køb.