Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#260028
Har testet den nye update til LG OLED C7 i forbindelse med ARC – Jeg ville teste om den nu kunne klare TrueHD og DTS-HD via ARC som der har været lidt skrevet om måske ville kunne lade sig gøre.

Ved Dolby Lossless formater skriver TV : This video does not support audio, og der kommer ingen lyd til receiver
Har prøvet med bl.a. Dolby_Leaf_Lossless_ATMOS-thedigitaltheater.mkv test filen

Ved DTS-HD afspiller filen med lyd, der står DTS som audio info, og min receiver viser den får et ”DTS Neural:X” input. Samme fil afspillet via min Shield direkte i receiveren får den til at skrive DTS-HD Master

Filen er dts_sfx_long_losless_1080p-thedigitaltheater.mkv

Mit setup er et LG 65C7 og en Pioneer VSX-932
Har forsøgt både med TV sat til Auto og PCM ud, hvor Auto giver DTS inputtet til receiveren.
Filerne er afspillet fra USB HDD direkte i TV. Har endnu ikke forsøgt at sætte Shield direkte til TV og så suge lyden ud via ARC fra TV, men tvivler på det vil ændre noget
Så det er lidt nitten i forhold til hvad jeg havde håbet på

Sig til hvis der er noget jeg skal teste
MVH Claus
#260053
Øv :((

Det er stadig svært at finde hoved og hale i dette. Rent teknisk tror jeg, at lossless lyd via ARC kræver opdatering til eARC (enhanced ARC), som er meldt på vej med HDMI 2.1. HDMI-organisationen har dog sagt, at flere elementer fra HDMI 2.1 kan tilføjes til en HDMI 2.0b port på TV via firmware, afhængigt af producenten. Om det også gælder eARC, er jeg dog ikke klar over.
#260285
Hej igen,
Nu har jeg testet igen uden arc, og der er faktisk nogle af filerne der ikke vil spilles - altså Dolby Lossless filerne. Jeg laver nogle flere tests de kommenden dage, og får lidt flere info på filerne. Desværre har jeg lige pillet alt i min anlæg fra hinanden da jeg skal sætte en ny tv bænk på væggen.
#260986
SÅ har jeg forsøgt igen. Denne gang har jeg sat min Shield til TV i HDMI 1 og kabel til min receiver via HDMI 2 der således bruges til ARC. Det er sådan jeg vil bruge det fremover hvis det lykkedes.

Jeg har spillet Test filerne fra USB drev via Shield denne gang, og det sjove er nu at ALLE filer afspilles med lyd, men ikke lossless.
Dolby TRUE-HD filerne, sendes til min receiver som Dolby Digital Plus signal i hhv 5.1 og 7.1 afhængig af kilden.
DTS - HD filerne kommer ind på receiver som DTS neuralX som jeg ikke lige aner hvad er.

Spiller jeg lossless fil med Atmos lyd og slår ARC fra skriver TV Dolby Atmos og Dolby Sound.

Så konklusion herfra er at der ikke sendes lossless videre fra tv til receiver via ARC. Og at LGC7 har visse begrænsninger i afspilning af lydformater, når der afspilles direkte fra USB.
Så den nye update med Lossless lyd understøttelsen, må betyde at TV nu kan modtage DOLBY TRUE-HD format og afspille det (via tv højtaler). Men ikke fra USB? Underligt :o
Har I noget jeg skal prøve siger I bare til

Mvh Claus