Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kewin
#259691
Kaktus-burger skrev:Jeg har nu fået muligheden for at hente version 4.70.06 via menuen på selve B7. :)
Også mig :) Og updaten indeholder Technicolor Ekspert, så det skal der leges lidt med i weekenden ;)

Men ifølge linket til LGs hjemmeside er der måske en lille ekstra opdatering på vej.
#259695
MojoDK skrev:Nu kan det godt være, at jeg spørger dumt ... ;) ... men er Technicolor profilen "bedre" end de andre?
Det må dine øjne jo vurdere. Ellers må du vente på en objektiv måling af dataoutput.
Af Kreilo
#259921
Nu har jeg set flere gange at I ikke kalibrerer i HDR da I ikke har det rette udstyr til at gøre det.
I er dog som regel meget begejstrede for HDR på de tv som har hardwaren til det, og fokuserer på den større dynamik mellem højlys og sort og større farverum osv.
Men når I ikke kalibrerer tvet i HDR mode, hvordan kan I så vide at I ikke er 'ofre' for et forkert, men dog 'eye-pleasing' billede - altså noget ala det som butikkerne bruger til at tiltrække kundernes øjne? Er der noget jeg ikke helt har fanget i den forbindelse, eller er det korrekt at I egentlig ikke ved om billedet i HDR (fx på dette tv) er korrekt, når I fx sætter Life of Pi eller andet på?
#259995
Vi måler også typisk flere forskellige parametre ift. HDR. Nogle ting deler vi (såsom dækning af farverum samt peak og lysstyrke-kurven), men indtil der er lidt mere klarhed om HDR-kalibrering vil vi helst ikke inkludere for mange detaljerede grafer / målinger i anmeldelserne.

Men lad mig sige det sådan, at det ikke er unormalt med dE på over 8-10 i HDR på kantbelyste LCD-tv - altså synligt forkerte gråtoner / farver. De kan ikke styre bagbelysningen præcist nok til at gengive højlys / skygger og heller ikke til at opnå farvekorrekthed. Zone-styrede LCD-tv og OLED-tv klarer opgaven bedre.

En tommelfingerregel er også, at Dolby Vision som regel er noget bedre indstillet end HDR10 profilen. Det skyldes bl.a. at Dolby dikterer visse ting og at de har en certificeringsproces for alle TV (noget som også kommer med HDR10+).
Af Kreilo
#259999
Tak for svar. :)

Jeg forstår det sådan at 1) Alle tv kræver som minimum, at man skifter profil til typisk Cinema- eller Film-profil til brug for almindeligt tv-kiggeri + eventuelt lidt fintuning på diverse parametre, og disse indstillinger deler I i jeres anmeldelse af tv'et. 2) Når tv'et modtager et HDR signal og slår over i HDR-mode, så kræver dette ikke nødvendigvis samme kalibrering for at ramme et flot og korrekt billede, som hvis det var SDR. 3) Kantbelyst LCD tv kan kun gengive HDR materiale teoretisk og egentlig ikke i praksis.

Er det nogenlunde rigtigt forstået? :)
#260001
1. Det er i hvert fald vores anbefaling. ISF eller THX profiler er også tilgængelige på visse TV og er som regel gode.
2. Ja, i HDR-mode kræves andre indstillinger. Dem giver vi endnu ikke et kalibreringsforslag til, men man kan dog følge nogle overordnede retningslinjer (slå dynamiske kredsløb og diverse "forbedringer" fra, slå motion interpolation og lign.)
3. I HDR-scener fra film/spil, der overordnet er lyse, klarer de kantbelyste TV sig fint. Udfordringen opstår, når de skal vise både mørke og lyse elementer i samme scene (så skal tv'et tage stilling til om bagbelysning skal hæves eller sænkes - den kan ikke begge ting samtidig), eller når de skal vise overordnet mørke scener.
Af Kreilo
#260002
Tak for info. Jeg har al min viden herinde fra, og har ingen erfaring med HDR i praksis, men har prøvet at forklare kæresten om fordelene og 'sælge' det lidt ifm med forestående opgradering af stuens tv, og så vil jeg nødig risikere at falde til jorden med et brag fordi at HDR kræver en masse kalibrering som jeg ikke har kinamand-chance for at klare selv i og med jeg er total novice. :D
Men jeg har en forståelse af, at hvis jeg går efter fx Philips PUS8102, Sony XE9005 eller OLED, så er jeg rimelig sikker på et flot HDR billede. :)
Af Vasif
#260029
Når man læser denne iøvrigt fremragende anmeldelse, bliver man bare endnu mere glad for at have købt skærmen, og så endda til en superb pris. Nu er problemet så bare, at man skal til at sælge sit elskede C6, og desværre nok alt for billigt, nu når priserne en enkelt dag, ramte et kunstigt lavt niveau, jeg ikke tror det kommer ned på igen foreløbigt, heller ikke til Black Friday.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14