Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#259641
Torben Rasmussen skrev:Jeg præciserer lige: der er naturligvis andre enheder end CC og ATV, som klokker i det med frekvensen, men de er blot blandt de mest populære.
Jeg syntes og det judder i planlægningen app'en, men måske jeg skal lege med motion indstilling der.
#259654
carsten.pedersen skrev:
Torben Rasmussen skrev:Jeg præciserer lige: der er naturligvis andre enheder end CC og ATV, som klokker i det med frekvensen, men de er blot blandt de mest populære.
Jeg syntes og det judder i plex app'en, men måske jeg skal lege med motion indstilling der.
Der skulle syå Plex appen ;-)
#259661
Enig med Torben, og lige præcis med plex appen til tv´et afhænger resultatet af din afspilning jo også meget af om der kræves transcoding eller ej, altså om tv´et supporterer filformatet direkte eller ej.
#259665
Ehlz skrev:Enig med Torben, og lige præcis med plex appen til tv´et afhænger resultatet af din afspilning jo også meget af om der kræves transcoding eller ej, altså om tv´et supporterer filformatet direkte eller ej.
Årrrr nej, jeg opgiver snart :-) :p
#259693
Ehlz skrev:Altså Netflix sender allerede nu i 4K endda i HDR (high dynamic range). Kræver dog det dyreste netflix abonnement for at udnytte det. Det er da værd at overveje 1 mdr for at se hvad dit tv kan præstere.
Jeg testede 4K og HDR hos netflix i går og kunne tydeligt se positiv forskel, men jeg var nød til at kable netforbindelsen for at den ville køre op på 4K. For at få fordel af HDR skal det dogaktiveres i tv menuen under Generelle indstillinger-HDMI Ultra HD. Når man så ser HDR materiale, vil der poppe en lille tekstboks op, om at der afspilles HDR materiale, hvilket betyder, at HDR er aktiveret.

Jeg har også valgt at ofre pengene på en professionel kalibrering igennem https://www.facebook.com/kalibrering.dk/ her til november.
#259709
martin.møller skrev:
Ehlz skrev:Altså Netflix sender allerede nu i 4K endda i HDR (high dynamic range). Kræver dog det dyreste netflix abonnement for at udnytte det. Det er da værd at overveje 1 mdr for at se hvad dit tv kan præstere.
Jeg testede 4K og HDR hos netflix i går og kunne tydeligt se positiv forskel, men jeg var nød til at kable netforbindelsen for at den ville køre op på 4K. For at få fordel af HDR skal det dogaktiveres i tv menuen under Generelle indstillinger-HDMI Ultra HD. Når man så ser HDR materiale, vil der poppe en lille tekstboks op, om at der afspilles HDR materiale, hvilket betyder, at HDR er aktiveret.

Jeg har også valgt at ofre pengene på en professionel kalibrering igennem https://www.facebook.com/kalibrering.dk/ her til november.
Hej Martin

Går udfra du ser netflix 4K fra en appletv 4k i så fald. Hvis du ser det fra fjernsynets egen netflixapp skal du ikke lndre i indstillinger for at få HDR output.
#259739
martin.møller skrev:
Ehlz skrev:Altså Netflix sender allerede nu i 4K endda i HDR (high dynamic range). Kræver dog det dyreste netflix abonnement for at udnytte det. Det er da værd at overveje 1 mdr for at se hvad dit tv kan præstere.
Jeg testede 4K og HDR hos netflix i går og kunne tydeligt se positiv forskel, men jeg var nød til at kable netforbindelsen for at den ville køre op på 4K. For at få fordel af HDR skal det dogaktiveres i tv menuen under Generelle indstillinger-HDMI Ultra HD. Når man så ser HDR materiale, vil der poppe en lille tekstboks op, om at der afspilles HDR materiale, hvilket betyder, at HDR er aktiveret.

Jeg har også valgt at ofre pengene på en professionel kalibrering igennem https://www.facebook.com/kalibrering.dk/ her til november.
Jeg har ligeledes forsøgt mig med Netflix 4K HDR materiale, både via den indbyggede app samt på xbox. Med et godt wifi netværk kan det klares uden brug af kabler. Jeg er dog ikke sikker på, at HDMI Ultra HD indstillingen direkte influerer på muligheden for at se HDR. Under menupunktet er det muligt at vælge mellem hhv. UHD 4:2:0 og UHD 4:4:4/4:2:2 for den enkelte HDMI-indgang. Så vidt jeg kan søge mig frem til vedrører dette pixel-kodningen (http://www.personal-view.com/talks/disc ... r-noobs/p1) og altså om der gøres brug af chroma subsampling, der påvirker den oplevede kvalitet af billedet. Som jeg tolker det opnås det bedste billede med 4:4:4/4:2:2. 4:2:0 anvendes for at komprimere signalet og giver alt andet lige et dårligere billede. Hvad de indbyggede apps kører med ved jer ikke.

Lyder lækkert med en professionel kalibrering. Jeg håber at du vil dele dine før og efter erfaringer, og evt. indstillingerne. Det er særligt spændende om de adskillelser sig fra anbefalingerne fra anmeldelsen her på siden og hvordan de ser ud for HDR.

Når vi nu er ved kalibrering. Jeg har fulgt Flatpanels forslag, men har efterfølgende erfaret, at man ikke kan genbruge farveindstillingerne fra det ene panel til det andet. Hvordan opnår man så de mest korrekte farver uden måleudstyr? Benytter I andre jer af de prædefinerede farvetemperaturer? Og er Varm den bedste af disse?
#259740
Jeg fandt dem her i en video, og dem bruger jeg pt.
Det er vel lidt efter hvad øjet vender sig til, jeg har ikke målt op i mod noget.
Custom Color temp Red WP 127
Green WP 116
Blue WP 82
Red BL 4
Green BL -4
Blue BL 1
Farve Hue gul 2
#259786
Ehlz skrev:
martin.møller skrev:
Ehlz skrev:Altså Netflix sender allerede nu i 4K endda i HDR (high dynamic range). Kræver dog det dyreste netflix abonnement for at udnytte det. Det er da værd at overveje 1 mdr for at se hvad dit tv kan præstere.
Jeg testede 4K og HDR hos netflix i går og kunne tydeligt se positiv forskel, men jeg var nød til at kable netforbindelsen for at den ville køre op på 4K. For at få fordel af HDR skal det dogaktiveres i tv menuen under Generelle indstillinger-HDMI Ultra HD. Når man så ser HDR materiale, vil der poppe en lille tekstboks op, om at der afspilles HDR materiale, hvilket betyder, at HDR er aktiveret.

Jeg har også valgt at ofre pengene på en professionel kalibrering igennem https://www.facebook.com/kalibrering.dk/ her til november.
Hej Martin

Går udfra du ser netflix 4K fra en appletv 4k i så fald. Hvis du ser det fra fjernsynets egen netflixapp skal du ikke lndre i indstillinger for at få HDR output.
Det er nu med en nvidia shield, men det er nok samme princip som med ATV4K.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 36