Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#259596
Ja, OFF virker bedst af de 2 indstillinger hvis fjernsynet skal lave 3:2 pulldown (24p materiale afspillet med 60hz) Dum som jeg er har jeg dog ikke krydstjekket alle de andre indstillinger. Det kan jo tænkes at PCM sat til middel eller høj giver samme resultat som off. Når nu Flatpanales har sat den til minimum må det jo skyldes at OFF giver nogle andre udfordringer med billedet.
#259597
24p materielle er det UHD? Jeg bruger mest 1080 og 780 fra plex, ved heller ikke hvad det 3:2 pulldown er
Men som jeg læser det tester du i 60 Hz og flatpannels siger det meste sendes i 50 Hz, så er det ikke der det er relevant at test, eller fatter jeg bare O :-)
#259598
ved 50hz vil du så vidt jeg ved altid opleve at 24p materiale hakker lidt da 24hz ikke på nogen vis går bare tilnærmelsesvist op i 50hz. Når appletv outputter 60 hz men kildematerialet kun er optaget i 24p (24 hz( så betyder 3:2 pulldown at fjernsynet viser alle 24 billeder 2 gange og halvdelen af billederne 3 gange. (24x2 +12x1 =60) Det er dette fænomen der kan giver lidt hakken men som oftest kan afhjælpes med diverse motion settings. Hvis du afspiller 24p materiale fra en afspiller der kan outputte 24p såsom blurayafspiller eller nvidia shield så vil du se præcis 1 billede i sekundet på dit tv da tvet fint kan vise 24p. Det flatpanels siger er, at CC eller for den sags skyld Apple TV ikke selv er istand til at skifte imellem hhv. 24, 50 eller 60hz. så når man på appletv ser netflix på 50hz så hakker det da netflix materiale oftest er skudt i 60hz. Hvis man til gengæld ser DRTV eller andet dansk materiale der er optaget i 50hz så vil det give hakken i billedet såfremt CC eller appletv er sat til 60hz. Altså man skal selv skifte rundt eller finde det setup der giver mindst hakken ved daglig brug. I mit tilfælde består langs størstedelen af vores tv kiggeri af 24p fra plex og netflix. Derfor outputter mit appletv i 60hz selvom det giver udfordringer når junior set paw patrol på DR tv.
#259599
carsten.pedersen skrev:24p materielle er det UHD? Jeg bruger mest 1080 og 780 fra plex, ved heller ikke hvad det 3:2 pulldown er
Men som jeg læser det tester du i 60 Hz og flatpannels siger det meste sendes i 50 Hz, så er det ikke der det er relevant at test, eller fatter jeg bare O :-)
24p har int
et at gøre med opløsningen Når vi snakker tv så skelnes der imellem opløsning (720, 1080 4K etc.) og billedefrekvens (24, 50 eller 60hz)

Det hakkeri du oplever skyldes som udgangspunkt udelukkende billedefrekvensen. Man kan dog også opleve at billedet hakker ved eksempelvis 4k uanset billefrekvens men det skyldes som oftest at netværket ikke er hurtigt nok til at sende filen til afspilleren.
#259600
Ok,
Torben Rasmussen skrev:
Du skal desværre - ligesom på Apple TV - skifte rundt mellem frekvenser afhængigt af hvad du caster. Jeg har min sat til 50 Hz for at få HBO og Yousee til at se rigtig ud. Heldigvis kan du skifte on-the-fly via app'en til CC. Det samme er desværre ikke tilfældet for Chromecast Built-in og det er en af de ting, som folk har rapporteret tilbage til Google i adskillige omgange når Android TV får kritik.
Der fik jeg bare indtrykket af at det meste skal køre med 50 Hz
#259601
Ehlz skrev:
carsten.pedersen skrev:24p materielle er det UHD? Jeg bruger mest 1080 og 780 fra plex, ved heller ikke hvad det 3:2 pulldown er
Men som jeg læser det tester du i 60 Hz og flatpannels siger det meste sendes i 50 Hz, så er det ikke der det er relevant at test, eller fatter jeg bare O :-)
24p har int
et at gøre med opløsningen Når vi snakker tv så skelnes der imellem opløsning (720, 1080 4K etc.) og billedefrekvens (24, 50 eller 60hz)

Det hakkeri du oplever skyldes som udgangspunkt udelukkende billedefrekvensen. Man kan dog også opleve at billedet hakker ved eksempelvis 4k uanset billefrekvens men det skyldes som oftest at netværket ikke er hurtigt nok til at sende filen til afspilleren.

Ok - jeg ser dog aldrig 4K :-)
#259603
Ehlz skrev:
carsten.pedersen skrev:
Ok - jeg ser dog aldrig 4K :-)
Det er ærgerligt med det tv vil jeg sige :-)
Ja men mon ikke det kommer en dag, når der kommer mere materiale i 4K på div. stramning tjenester, jeg magter ikke at køber BR afspiller og købe film.

Men surt at det skal være så svært at få et nyt tv til at lave et flot billede.
#259604
Altså Netflix sender allerede nu i 4K endda i HDR (high dynamic range). Kræver dog det dyreste netflix abonnement for at udnytte det. Det er da værd at overveje 1 mdr for at se hvad dit tv kan præstere.
#259605
Ehlz skrev:Altså Netflix sender allerede nu i 4K endda i HDR (high dynamic range). Kræver dog det dyreste netflix abonnement for at udnytte det. Det er da værd at overveje 1 mdr for at se hvad dit tv kan præstere.
Ja, jeg ved ikke om jeg kan få flere gratis prøver, ellers syntes jeg det bliver for dyrt.
#259607
Ehlz skrev:Mener ikke at prøveversionen giver adgang til 4k men kan tage fejl
Årrr ja man kunne prøve at købe en mdr :-)


Torben Rasmussen skrev:
Du skal desværre - ligesom på Apple TV - skifte rundt mellem frekvenser afhængigt af hvad du caster. Jeg har min sat til 50 Hz for at få HBO og Yousee til at se rigtig ud. Heldigvis kan du skifte on-the-fly via app'en til CC. Det samme er desværre ikke tilfældet for Chromecast Built-in og det er en af de ting, som folk har rapporteret tilbage til Google i adskillige omgange når Android TV får kritik.

Der fik jeg bare indtrykket af at det meste skal køre med 50 Hz
#259609
Tak for deling af test resultater. Som jeg tidligere har skrevet, så har jeg udelukkende oplevet problemer med billedet ved brug af den indbyggede CC. Alt andet (Viaplay, netflix mv. ) kører fint via indbyggede apps, ekstern CC og Xbox One S. Jeg har som udgangspunkt fulgt kalibreringsanbefalingerne her fra siden, men har dog helt fjernet PCM på kilder i høj kvalitet, eks. Netflix 4K HDR.

Jeg vil i øvrigt også anbefale at prøve skærmen af med tilsvarende materialer. Det ser enormt godt ud :-)

Jeg kan ikke finde frem til en relevant kanal til at kontakte Google med ønsker til den indbyggede CC. Vi må håbe at de åbner for muligheden for skift af frekvens, så man kan slippe for at købe endnu en CC enhed.
#259628
Jeg er ikke sikker på, om ovenstående test er ment som et modsvar til noget jeg skriver, eller om det er for at bygge videre på det. Jeg skriver ikke, at man skal lade CC stå på 50 Hz altid. Den skal stå på den frekvens, der giver mest mening for det indhold man afspiller. De danske tjenester vil typisk køre ved 50 Hz, hvor andet materiale vil køre bedre ved 60 Hz. Men med BD rips, så skal det jo helst være noget der er deleligt med 24. At køre 60 Hz eller 50 Hz må betragtes som en nødløsning.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 36