Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Banno1973
#258529
Jeg har netop investeret i et LG B7 og er generelt meget begejstret. (Dog ikke fan af håndteringen i bevægelser, men det var jeg forberedt på).

Jeg er dog faldet over et fænomen, som jeg ikke helt kan greje. Jeg tror, det er noget i kildematerialet, men som så på LG B7 kommer særligt til udtryk.

Artefakter fra flammeskær. Det blinkende skær fra en flamme ser helt forkert ud. Som om 'blinket' mellem lys og mørke ikke er i orden. Måske noget med frekvensopdateringen?

Man ser det også på YouTube faktisk. Eksempel fra Marco Polo 1. afsnit fra 39:30-39:50 (de svævende lyslanterner): https://youtu.be/HnNA2ZqcmbI?t=2370
Men i 4K/Dolby Vision på LG B7 er det meget mere ekstremt end på YouTube.

Jeg har bemærket det i scener i Marco Polo og Archer (begge via TV'ets Netflix app), men også i en scene fra Handmaid's Tale via ekstern kilde.

Det er nok noget med kilden. Så det er vel næppe noget, man kan indstille sig ud af?
Jeg vil nok også bare være glad, hvis nogen kan forklare mig fænomenet (medmindre det er noget, kun jeg ser :D )

Mvh. Per
Af Kewin
#258531
Jeg kan lige prøve at tjekke det på mit B7V, når jeg kommer hjem :)

Så finder vi ud af, om det er et problem, eller om du bare er tosset :D
Af Kaktus-burger
#258532
Det vil være en hjælp for os andre, hvis du vil oplyse os om dine billedindstillinger. Jeg oplever ikke de dér "flamme-artefakter". Hverken på Netflix 4K, via PS4-gaming eller Blu-Ray. Så det må være noget med dine indstillinger - eller også ser du spøgelser.

Og hvad er det helt med "bevægelseshåndteringen", du ikke er tilfreds med? Har du aktiveret TruMotion?
Af Banno1973
#258544
Okay, én fejl har jeg da opdaget. Har netop konstateret, at når TV'et skifter til 'Dolby Vision', så skifter billedtilstand til 'Livagtig'. TV'et er ellers indstillet efter B7-anmeldelsen (har dog ikke ændret på hvidbalance) - jeg havde ikke lige gennemskuet, at 'Dolby Vision' har sine egne indstillinger. Så tror pokker, at jeg synes Marco Polo generelt virkede helt forkert - men sådan var 4K nok bare, tænkte jeg, hehe.

Nu har jeg sat indstillingerne på 'Dolby Vision' til 'Biograf bruger' og givet den samme værdier som 'ISF (mørk)' fra anmeldelsem. Og nu er den mærkelige blinken ikke helt så udtalt.

Men lyset på de s**** lyslanterner blinker altså forkert på en eller anden måde - også i Youtube videoen, som jeg linker til :)

Kaktus-burger: Har leget med TruMotion instillingen, men jeg har slået det helt fra og RealCinema til. Jeg synes stadig billedet hakker en del i bevægelsen - men den indstilling føles som det mest tålelige. Jeg kommer fra et plasma TV, hvor hakken ikke var nær så udtalt. Vi ser frem til 100+ fps :)
Af Kaktus-burger
#258546
Jeg har selv en B7 og kommer fra en Panasonic plasmaskærm.

Jeg oplever ingen problemer med artefakter og bevægelse. Men jeg har så også gået igennem alle indstillingerne på fladskærmen samt alle tilsluttede kilder.

Jeg ser bare en del som kritiserer LG for deres "bevægelseshåndtering" uden at have gennemgået indstillingerne på fladskærmen eller sågar vurderet deres kilde. Og det er altså en skam at sprede den slags misinformation.

Ovenstående er ikke alene møntet på dig.
Brugeravatar
Af bbplayer
#258549
Banno1973 skrev:Man ser det også på YouTube faktisk. Eksempel fra Marco Polo 1. afsnit fra 39:30-39:50 (de svævende lyslanterner): https://youtu.be/HnNA2ZqcmbI?t=2370
Hvis man kan se hvad du mener er en OLED skærm fejl, så er der noget galt med min LCD skærm også :)
Banno1973 skrev:Jeg vil nok også bare være glad, hvis nogen kan forklare mig fænomenet (medmindre det er noget, kun jeg ser :D )
Måske er det bare noget du ser.