Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#258415
Sony 65A1 eller LG 65C7?
Jeg vil gerne høre hvilken folk vil vælge, med en prisforskel på ca 5.500 kr.
Jeg har købt begge tv for snart at teste dem, jeg vil dog gerne høre hvad folk selv vil vælge og hvorfor.
Jeg har idag en Panasonic 65vt50 plasama skærm.
Jeg bruger en Apple tv 3 som tv kilde og køber en Apple tv 4k inden længe. Jeg har en del bluray film og forventer at leje eller købe nye film som UHD film fremadrettet. Jeg skaffer også en ps4 pro snart.
Jeg sidder 3.5 meter fra tv’et.
Jeg har som en joker set på en 75xe9405 LCD tv, for at få en større skærm. Billedkvaliteten er bedst på oled tv, det er jeg absolut klar over. Men med den store Sony tv, vil jeg få en større skærm og mere lys til hdr film.
Hvad vil i sige til at ofre sort niveau og pixel niveau styring, for at få en større og mere lys stærk skærm?
#258416
Bare en kommentar til det med HDR. Jeg har et B6V og bruger den mørke HDR profil, jeg synes det hele bliver helt unaturligt lyst og næsten gør ondt i øjnene når der er fuld smadder på lyset. Så kan slet ikke se hvorfor man skulle ønske mere end hvad OLED pt. kan klare mht. lys i HDR.
#258579
Jeg får A1`eren og min bestilte Apple tv 4K i morgen, så må jeg se hvor hvad jeg synes om lys niveauet på den. XE9405 er jo noget mere kraftig med lyset, men jeg er vant til en mere dæmpet plasma skærm, så der vil Stadig være en forbedring og forskel. Jeg mener at min vt50 er 95 nit for en helt hvid skærm, hvor A1`eren er 140 og XE9405 er omkring 500 nit. Så 1`eren vil stadig være en opgradering. :)
#258582
Kennyiver skrev:Jeg får A1`eren og min bestilte Apple tv 4K i morgen, så må jeg se hvor hvad jeg synes om lys niveauet på den. XE9405 er jo noget mere kraftig med lyset, men jeg er vant til en mere dæmpet plasma skærm, så der vil Stadig være en forbedring og forskel. Jeg mener at min vt50 er 95 nit for en helt hvid skærm, hvor A1`eren er 140 og XE9405 er omkring 500 nit. Så 1`eren vil stadig være en opgradering. :)
Jeg ELSKER mit XE9405! Det kunne ikke være mere awesome !
Jeg bliver imponeret over at det kan blænde mig i lyse scener.... <B <B
#258585
Kennyiver skrev:Sony 65A1 eller LG 65C7?
Jeg vil gerne høre hvilken folk vil vælge, med en prisforskel på ca 5.500 kr.
Jeg har købt begge tv for snart at teste dem, jeg vil dog gerne høre hvad folk selv vil vælge og hvorfor.
Jeg har idag en Panasonic 65vt50 plasama skærm.
Jeg bruger en Apple tv 3 som tv kilde og køber en Apple tv 4k inden længe. Jeg har en del bluray film og forventer at leje eller købe nye film som UHD film fremadrettet. Jeg skaffer også en ps4 pro snart.
Jeg sidder 3.5 meter fra tv’et.
Jeg har som en joker set på en 75xe9405 LCD tv, for at få en større skærm. Billedkvaliteten er bedst på oled tv, det er jeg absolut klar over. Men med den store Sony tv, vil jeg få en større skærm og mere lys til hdr film.
Hvad vil i sige til at ofre sort niveau og pixel niveau styring, for at få en større og mere lys stærk skærm?
A1 har kun marginal bedre billedkvalitet end C7 i forhold til lidt mere flydende gradienter og håndtering af bevægelse. Ellers er skærmene identiske. A1'eren har omvendt nogle problemer med håndtering af 24 Hz materiale, der afspilles i 60 Hz i følge anmeldelsen på rtings.

Jeg har ikke set 9405'eren i praksis. Men da der er tale om et LCD tv med zonestyring vil den aldrig kunne matche OLED i HDR gengivelse, heller ikke selvom lysstyrken er højere.
#258587
dannisther skrev:
Kennyiver skrev:Jeg får A1`eren og min bestilte Apple tv 4K i morgen, så må jeg se hvor hvad jeg synes om lys niveauet på den. XE9405 er jo noget mere kraftig med lyset, men jeg er vant til en mere dæmpet plasma skærm, så der vil Stadig være en forbedring og forskel. Jeg mener at min vt50 er 95 nit for en helt hvid skærm, hvor A1`eren er 140 og XE9405 er omkring 500 nit. Så 1`eren vil stadig være en opgradering. :)
Jeg ELSKER mit XE9405! Det kunne ikke være mere awesome !
Jeg bliver imponeret over at det kan blænde mig i lyse scener.... <B <B
Kan du ikke fortælle lidt om din erfaring indtil videre med den, hvad synes du godt om og hvad synes du mindre godt om? bruger du den til at spille på? Hvad synes du om dens sort niveau ved afspilning af SDR og HDR film? :)

Jeg er fascineret af størrelsen. jeg ved godt at OLED har et bedre billede, og derfor sammenligner jeg ikke de to imod hinanden. Jeg vil heller sammenligne XE9405 imod en projektor løsning på 80-90". Og med ønske om at bruge den til hdr film og i en ikke total mørklagt stue, så synes jeg XE9405 vinder. Nu kom jeg lige i endnu mere tvivl :D
#258598
Jeg har haft en A1i en måned snart. Jeg har aldrig fortrudt valget af skærmen. Den håndterer SDR materiale fra mit Yousee abonnement helt fantastisk. Jeg vil give folk ret i at A1 er marginalt bedre til at håndtere 4K og HDR materiale. Men der hvor den skiller sig endnu mere ud er opskaleringen af SDR materialet. I hvert fald af det jeg har set af LGs 2017 modeller. Jeg skal ikke vurdere om kildematerialet har været ens.
I forhold til ATV 4K så har jeg læst på andre forums at det nærmest skulle fungere helt fantastisk. Apples valg at udsende det hele i hdr, hvis ikke fravalgt, skulle spille rigtig godt med Sonys X1 Extreme chip :)
Har ikke hørt noget til problemet med 24hz.

Dette er bare min oplevelse af A1eren :) Håber du kommer til at nyde den.
#258599
Wolff skrev: I hvert fald af det jeg har set af LGs 2017 modeller. Jeg skal ikke vurdere om kildematerialet har været ens.
Hvor længe havde du en LG OLED skærm? Du sammenligner umiddelbart på et grundlagt at have oplevet noget i en butik? eller? med 1 måneds brug af en skærm hjemme. Bedst måtte være at du havde LG's skærm hjemme på samme vilkår, når du skal sammenligne dit hjem og belysning og kilder som ses noget på.

Det eneste som taler positivt for Sony er jo motionflow, og så designet som er fedt men hænger den på en væg, så tabes der jo den fordel som man vinder der, og har man lyd fra en receiver , så er det jo lige meget hvad A1 tilbyder af lyd og hvordan den gengiver det.

Kan godt forstå man ser på 75" men selvom jeg nok er mand, så tror jeg ikke på at størrelsen er vigtigst og kan ikke lade mig påvirke så meget af en 75" skærm, Sony har dog gode anmeldelser på LCD skærmene og det er jo hver dag man skal se på et 75" billede, det tror jeg så afhænger af afstand og har selv næsten 5 meter til skærm fra sofa og 55" oled c6 idag :)

Jeg ville dele en 1. plads på 75" og 65" lg oled, og så 2. plads til A1 'en :) Det er så mit valg.

Android platformen kunne dog godt vinde mig ift. LG's WebOS :) så måske er A1 alligevel en fair konkurrent til LG's skærm, hvis man også ser på brugerfladen.
#258629
Wolff skrev:Jeg har haft en A1i en måned snart. Jeg har aldrig fortrudt valget af skærmen. Den håndterer SDR materiale fra mit Yousee abonnement helt fantastisk. Jeg vil give folk ret i at A1 er marginalt bedre til at håndtere 4K og HDR materiale. Men der hvor den skiller sig endnu mere ud er opskaleringen af SDR materialet. I hvert fald af det jeg har set af LGs 2017 modeller. Jeg skal ikke vurdere om kildematerialet har været ens.
I forhold til ATV 4K så har jeg læst på andre forums at det nærmest skulle fungere helt fantastisk. Apples valg at udsende det hele i hdr, hvis ikke fravalgt, skulle spille rigtig godt med Sonys X1 Extreme chip :)
Har ikke hørt noget til problemet med 24hz.

Dette er bare min oplevelse af A1eren :) Håber du kommer til at nyde den.
Godt at høre fra en tilfreds A1 ejer. :)
Jeg forventer heller ikke at den er bedre end LG OLED skærmene til bluray eller UHD videoer.
Der hvor jeg forventer at Sony´en er bedre, er lige præcis til opskalering af lavere bitrate SDR.
Jeg er spændt på at prøve android tv delen, selvom jeg ikke er i tvivl om at jeg stadig vil bruge apple tv´en til apps og streaming i hverdagen. :D
Senest rettet af Kennyiver 13. okt 2017, 13:54, rettet i alt 1 gang.
#258630
bbplayer skrev:
Wolff skrev: I hvert fald af det jeg har set af LGs 2017 modeller. Jeg skal ikke vurdere om kildematerialet har været ens.
Hvor længe havde du en LG OLED skærm? Du sammenligner umiddelbart på et grundlagt at have oplevet noget i en butik? eller? med 1 måneds brug af en skærm hjemme. Bedst måtte være at du havde LG's skærm hjemme på samme vilkår, når du skal sammenligne dit hjem og belysning og kilder som ses noget på.

Det eneste som taler positivt for Sony er jo motionflow, og så designet som er fedt men hænger den på en væg, så tabes der jo den fordel som man vinder der, og har man lyd fra en receiver , så er det jo lige meget hvad A1 tilbyder af lyd og hvordan den gengiver det.

Kan godt forstå man ser på 75" men selvom jeg nok er mand, så tror jeg ikke på at størrelsen er vigtigst og kan ikke lade mig påvirke så meget af en 75" skærm, Sony har dog gode anmeldelser på LCD skærmene og det er jo hver dag man skal se på et 75" billede, det tror jeg så afhænger af afstand og har selv næsten 5 meter til skærm fra sofa og 55" oled c6 idag :)

Jeg ville dele en 1. plads på 75" og 65" lg oled, og så 2. plads til A1 'en :) Det er så mit valg.

Android platformen kunne dog godt vinde mig ift. LG's WebOS :) så måske er A1 alligevel en fair konkurrent til LG's skærm, hvis man også ser på brugerfladen.
der hvor jeg forventer at A1´eren levere mere end LG C7 er på:
Bevægelse, SDR opskalering, byggekvalitet, bedre lyd, design og en bedre fjernbetjening.
Jeg bruger næsten udelukket mit tv til Streaming af film og Bluray film og jeg sidder 3.5 meter fra min 65" skærm. Derfor kan jeg godt lide wow faktoren med en større skærm end jeg har nu. Jeg har haft en OLED til test sidste år, og selvom det er samme billede størrelse i tommer, så er rammen markant mindre og derfor ser en 65" oled mindre ud. det er stik modsat wow fra 75" :s
jeg har lige modtaget en apple tv 4k fra apple, og jeg regner med at hente både Sony A1´en og LG C7´en til eftermiddag. Jeg vil først sætte sony´en til og så vil jeg prøve LG´en efterfølgende de næste 14 dage. så må jeg se hvilken jeg beholder. Jeg glæder mig til en sjov weekend :D
#258854
En lille update, jeg har nu haft begge tv oppe og køre og her er lidt om min oplevelse af dem begge.
Vi startede med at bære lg ned i bilen fra Power Herning, den var dejlig let.
Sony´en derimod vejede en ond år, nærmere bestemt 49 kilo. Det gav straks en følelse af kvalitet i forhold til LG´en.

Sony´en satte vi først op og dens design er wow, når den står på bordet uden en fod, meget minimalistisk.
Android startede fint op og kører fint. Jeg har satte hurtigt min apple tv 4k til og det er den jeg bruger til apps, film osv. Det eneste som irriterede mig ved Android var de mange tryk/menuer jeg skulle igennem hver gang jeg ønskede at rette noget i indstillinger.

-Fjernbetjeningen er ganske fin, den styrer fint min panasonic bluray afspiller og den er ganske ok. Jeg brugte den næsten ikke, for jeg styrede alt med min apple tv control app eller apple tv fjernbetjeningen.

-Dens højttalere system var spændene at opleve, det spillede overraskende godt, med fin lyd til musik og film ved alm niveua. Det var meget vanedannende at lyden kommer direkte fra billedet. :)

-Billedet er står super skarpt, masser af lys og alle farver har meget mere fylde og dybde i forhold til min plasma. Selv uden deres motion flow sat til, tænkte jeg ikke over dens skarphed under bevægelse, det stod flot.
Dens opskalering af lav opløsnings programmer er helt fantastisk som forventet, der er den bare bedre end LG´en!
Det var en sand fornøjelse at se bluray film og uhd film fra apple tv´en på den!
Jeg til at tænke over nogen ting i løbet af weekenden,
jeg har en surround anlæg som jeg kører alt lyd over og når den kommer op og hænge på væggen, er dens design ikke så specielt mere.
jeg går ud fra at det er disse ting som er største synder i dens dyrere pris i forhold til LG´en. Derfor glædede jeg mig til at pakke LG´en ud igår eftermiddags og teste den.
Jeg skriver senere for at fortælle om den oplevelse indtil videre. :)