Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Wendorff10
#258410
Hejsa!
Jeg står og skal have købt mig et nyt TV, da jeg skal flytte. Jeg er studerende og derfor er budgettet ikke så stort (omkring 6000 +/- 1500) og jeg ville gerne kunne beholde det nogle år frem.
Mine TV-vaner er at jeg streamer mange, både film og serier, på forskellige streaming tjenester, dog gør jeg det over computeren, da mit nuværende TV ikke er et smart-TV. Jeg ville egentlig gerne have mulighed for at streame alle de ting direkte på TVet, i stedet for at jeg skal have min computer slået til. Traditionelt "kanal-TV" ser jeg også lidt af, dog er det helt klart streaming der er det primære. - Og så spil på konsol (PS4, måske PS4 pro, hvis det kan betale sig at opgradere)
Jeg har kigget lidt rundt i de forskellige reviews og de købsanbefalinger der er lagt op her på siden og jeg er lidt i vildrede.

Jeg har kigget på Panasonic EX700, men blev skræmt væk af alt kritikken af styresystemet og den overdrevende mangel på fornyelse af bla. udseende (ikke det udvendige udseende).

Jeg har også kigget på Sony XE85, men også der er jeg lidt luren på hele styresystemet og brugervenligheden, dér taler billedkvaliteten dog for.

Det sidste jeg har kigget på er Samsung MU7005, da det får meget ros for styresystemet og brugervenligheden, der er det derimod skærmen og billedkvaliteten jeg er lidt luren på.

Jeg har indset at jeg nok ikke kommer til at få noget, hvor HDR vil fungere ordentligt, så det bliver jeg nok nødt til at undvære indtil næste fornyelse af TV. I flere reviews bliver der nævnt "zone-styrede LCD-paneler i mellemklassen", men hvilke er det?

Lyden er relativt vigtig for mig og jeg har overvejet en soundbar, er dette den bedste løsning eller er et klassisk sourroundsound bedre? Har i nogle forslag til hvad jeg kunne vælge? Også der er budgettet rimelig begrænset og hvis det kommer til at koste over 1500-2000,- ryger der måske lidt af TV-budgettet...

Jeg er klar over at det er noget af en mundfuld jeg har spyttet ud her, dog håber jeg at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig lidt med mit problem og forhåbentlig komme med nogle gode forslag (forresten så skal TVet op at hænge på væggen)

- Simon
Af Basto
#258414
Det med smart tv er en jungle
Jeg fik købt Panasonic EX700E
Jeg var også i tvivl med apps osv ..
Men blev noget klogere da jeg så en oversigt over hvor længe apps holder (eller tv producenten syntes dit tv skal skrottes så de kan sælge dig et nyt ) ca 2 til 3 år
Så om det hedder det ene eller det andet er ret ligegyldigt bare der fra start er de apps man skal bruge . Mener det var herinde jeg så oversigten ?
Jeg kan anbefale Panasonics system hvis man kan li det glider let og stabilt ..
Og vigtigst af alt har et godt billede :)
Jeg bruger selv kodi ved siden af via HDMI

Men brug øjnene og tag et kig
Og brug ikke for meget tid på de skide apps .. jeg gruplede alt for længe O_O


Mvh Michael
Af PeterD
#258420
Meget godt trods alt, at kunne lægge 6000-7000 kr for et nyt tv som studerende..

Troede ellers kun studerende spiste rugbrødsmadder og gik i prisvenligt H&M tøj..

Hvis du ikke er mærke-skræmt så er et mærke som Finlux også på banen med en en skærm der trods alt leverer specifikationer til priser så konkurrenterne måber..(Se anden tråd herinde)
Af Grandahl
#258421
Jeg læser det som om du har op til 7500kr som max til rådighed.. hvor akut er det for dig. Kan du vente til Black Friday.. Du vil gerne have et godt billede, zonestyret og god brugervenlighed..

Jeg vil mene at du skal gå efter Sony XE 9005 i 55”, det er ikke urealistisk den vil komme på tilbud inden for din prisramme, med Black friday i mente.
Den er zonestyret, hvor lysfordelingen er bredt ud over hele panelet. HDR er ikke på niveau med OLED, men ligger i den gode ende af LCD skærme. I min optik når den ikke Samsung på brugervenlighed og Smart tv, men vil alligevel stå som vinder på ovenstående parametre. Lyd vil jeg ikke tillægge nogen værdi når du sammenligner, de er alle ikke for gode hvis du vægter god lyd, i så fald ville jeg vælge noget ekstern at tilkoble uanset skærmen.
Af Wendorff10
#258457
Basto skrev:Det med smart tv er en jungle
Jeg fik købt Panasonic EX700E
Jeg var også i tvivl med apps osv ..
Men blev noget klogere da jeg så en oversigt over hvor længe apps holder (eller tv producenten syntes dit tv skal skrottes så de kan sælge dig et nyt ) ca 2 til 3 år
Så om det hedder det ene eller det andet er ret ligegyldigt bare der fra start er de apps man skal bruge . Mener det var herinde jeg så oversigten ?
Jeg kan anbefale Panasonics system hvis man kan li det glider let og stabilt ..
Og vigtigst af alt har et godt billede :)
Jeg bruger selv kodi ved siden af via HDMI

Men brug øjnene og tag et kig
Og brug ikke for meget tid på de skide apps .. jeg gruplede alt for længe O_O


Mvh Michael
Såå... det er forskelligt hvilke apps man kan få fra de forskellige producenter? Jeg prøver lige at kigge efter den guide du snakker om. :)
Af Wendorff10
#258458
PeterD skrev:Meget godt trods alt, at kunne lægge 6000-7000 kr for et nyt tv som studerende..

Troede ellers kun studerende spiste rugbrødsmadder og gik i prisvenligt H&M tøj..

Hvis du ikke er mærke-skræmt så er et mærke som Finlux også på banen med en en skærm der trods alt leverer specifikationer til priser så konkurrenterne måber..(Se anden tråd herinde)
Jeg synes også at det er mange penge, jeg vil bare gerne have noget ordentligt, som forhåbentligt også kan holde nogle år. Lige på den front er jeg nok en smule "mærke-skræmt" haha
Af PeterD
#258459
Wendorff10 skrev:
PeterD skrev:Meget godt trods alt, at kunne lægge 6000-7000 kr for et nyt tv som studerende..

Troede ellers kun studerende spiste rugbrødsmadder og gik i prisvenligt H&M tøj..

Hvis du ikke er mærke-skræmt så er et mærke som Finlux også på banen med en en skærm der trods alt leverer specifikationer til priser så konkurrenterne måber..(Se anden tråd herinde)
Jeg synes også at det er mange penge, jeg vil bare gerne have noget ordentligt, som forhåbentligt også kan holde nogle år. Lige på den front er jeg nok en smule "mærke-skræmt" haha
Forstår dig godt. Desværre ved man ikke om det kan holde nogle år. Enten laves der noget om på Smarttv-delen så ældre tv (+5-6 år) ikke opdateres mere eller også kan man ikke være sikker på elektronikken holder, men ja..

For 4-5 år tilbage kunne du sagtens få et godt 32" til 3000 Kr og et rigtig godt Plasma (Som stadig har et rigtig godt/bedste(?) billed sammen med OLED) for små 4-5000 Kr for et 42" og endda 50"..Nu hedder det desværre +2-3000 Kr mere for et 55" og så er det "kun" LCD..

Det går sgu' den forkerte vej.. :s ::l

Ja,ja OLED er på vej ned, men teknologien fåes ikke i 50" eller mindre..
Af Wendorff10
#258461
Grandahl skrev:Jeg læser det som om du har op til 7500kr som max til rådighed.. hvor akut er det for dig. Kan du vente til Black Friday.. Du vil gerne have et godt billede, zonestyret og god brugervenlighed..

Jeg vil mene at du skal gå efter Sony XE 9005 i 55”, det er ikke urealistisk den vil komme på tilbud inden for din prisramme, med Black friday i mente.
Den er zonestyret, hvor lysfordelingen er bredt ud over hele panelet. HDR er ikke på niveau med OLED, men ligger i den gode ende af LCD skærme. I min optik når den ikke Samsung på brugervenlighed og Smart tv, men vil alligevel stå som vinder på ovenstående parametre. Lyd vil jeg ikke tillægge nogen værdi når du sammenligner, de er alle ikke for gode hvis du vægter god lyd, i så fald ville jeg vælge noget ekstern at tilkoble uanset skærmen.
Det er rigtigt læst at jeg har omkring 7500 til rådighed. Hvor meget tror du at man vil kunne få f.eks. Sony XE9005 for på Black Friday? Og der er vel ingen garanti for at det kommer på tilbud der og hvis det gør, er det så ikke sådan noget der er umuligt at få fat i?

I forhold til lyd, har du da nogle anbefalinger? En soundbar ville nok være det letteste, men måske er sådan en også dyrere netop derfor.. Og hvilken prisramme ligger sådan noget i?

Er det værd at vente længe efter et evt. tilbud på XE 9005 i forhold til XE 85?

Fjernsynet skal op at hænge og jeg kan forstå at XE 9005 er lidt tykkere, er det noget der vil betyde noget i din optik eller?

Og tak for dit gode svar forresten :D
Senest rettet af Wendorff10 10. okt 2017, 16:49, rettet i alt 1 gang.
Af Wendorff10
#258462
PeterD skrev:
Wendorff10 skrev:
PeterD skrev:Meget godt trods alt, at kunne lægge 6000-7000 kr for et nyt tv som studerende..

Troede ellers kun studerende spiste rugbrødsmadder og gik i prisvenligt H&M tøj..

Hvis du ikke er mærke-skræmt så er et mærke som Finlux også på banen med en en skærm der trods alt leverer specifikationer til priser så konkurrenterne måber..(Se anden tråd herinde)
Jeg synes også at det er mange penge, jeg vil bare gerne have noget ordentligt, som forhåbentligt også kan holde nogle år. Lige på den front er jeg nok en smule "mærke-skræmt" haha
Forstår dig godt. Desværre ved man ikke om det kan holde nogle år. Enten laves der noget om på Smarttv-delen så ældre tv (+5-6 år) ikke opdateres mere eller også kan man ikke være sikker på elektronikken holder, men ja..

For 4-5 år tilbage kunne du sagtens få et godt 32" til 3000 Kr og et rigtig godt Plasma (Som stadig har et rigtig godt/bedste(?) billed sammen med OLED) for små 4-5000 Kr for et 42" og endda 50"..Nu hedder det desværre +2-3000 Kr mere for et 55" og så er det "kun" LCD..

Det går sgu' den forkerte vej.. :s ::l

Ja,ja OLED er på vej ned, men teknologien fåes ikke i 50" eller mindre..
Jeg ville også helt klart helst have OLED, men det kan slet ikke lade sig gøre med mit budget. Jeg havde ikke regnet med at det ville være sådan en svær beslutning at vælge hvilket TV jeg skulle købe. Jeg havde egentlig bare tænkt at jeg ville gå ned i Elgiganten og tage et 50" til omkring 5000-6000,- men så kom jeg til at læse lidt om det og så blev det pludselig en helt anden beslutningprocess haha :D

Mange tak for dit svar også!
Af Wendorff10
#258464
Decipher skrev:
Jeg har også kigget på Sony XE85, men også der er jeg lidt luren på hele styresystemet og brugervenligheden, dér taler billedkvaliteten dog for.
Det fungerer altså helt fint, det er kommet over de værste børnesygdomme.

Og http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=loren. ;)
Ja okay, det er rart at vide. Det virker bare så slemt når man læser nogle af anmeldelserne på Sony TV herinde, men det er dejligt at de er kritiske!

Og tak for det haha :D Nu når jeg ser det igen, kan jeg da godt se at det ser helt forkert ud :D