Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#258096
mufcdk skrev:Når jeg prøver at vælge 4K SDR så skifter boksen automatisk over på 4K HDR, hvilket er irriterende, da jeg har et LCD tv og ikke er interesseret i større elregning. Sker det også for andre?
Har du prøvet at så "UHD deep color" (navn afhænger af dit tv-mærke) fra på den HDMI-port, som Apple TV 4K er tilsluttet til?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#258097
Superbruger skrev:Jeg nyder, at jeres review er så grundigt, og alligevel synes jeg, at der mangler et afsnit om, at man (sandsynligvis) ikke behøver købe nye kabler, og at de billige til 39 kr. hos AV-cables/AV-connection virker fint til både 4K og HDR.
Det ville have været en fin detalje at få med. Jeg tilføjer det. :)

Jeg kan også tilføje, at jeg har både afskærmede kabler og billige kabler til 30 kroner. De virkede alle i 4K HDR10 60Hz med Apple TV 4K.
Af Vaffelkaj
#258098
Rasmus Larsen skrev:
Vaffelkaj skrev:Er der ingen indstilling på Apple TV 4K, hvor man kan slå HDR off?
Til dem der har standard 1080 P LED TV? Burde da være utrolig nemt for apple at tilføje :)
Ja, det kan du godt. Det er de muligheder, som hedder "SDR" i menuen.

Menuen er lang, så ikke alle tilstande vises på dette billede.

Billede
Mange tak :)

Tror Apple TV 4K. Vil være fint til mit standard LED 1080 p 55 :)
Så håber jeg at de har rettet de HDR problemer med en software opdate eller 2, når jeg køber et OLED om 1-2 år ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#258100
LarZen skrev:Jeg har gjort det. Og mye mulig det er noe teknisk forklaring jeg ikke forstår eller at ordene forvirrer meg litt pga Dansk.

Er det denne HDR containeren som blir beskrevet? Betyr det at denne containeren kan inneholde begge formatene? Og at filmer som er merket Dolby Vision inneholder Dolby Vision og HDR10 containeren mens dem merket HDR har kun basis HDR10?
iTunes tilbyder film i mange forskellige kombinationer af opløsning og formater. F.eks. 720p SDR, 1080p SDR, 4K SDR, 4K HDR10 og 4K Dolby Vision. Boksen vælger automatisk - og kan skalere op og ned i opløsning - det format, som giver mening.

Film som i iTunes fremgår som "Dolby Vision" er også tilgængelige i HDR10 (og meget andet). Film som i iTunes fremgår som "HDR" er kun i HDR10 (foruden SDR og forskellige opløsninger).

Hvis din Apple TV 4K er sat til Dolby Vision og du prøver at afspille en HDR10-film, så får du HDR10-versionen. HDR10 bygger på præcis samme grundsten som Dolby Vision, altså bl.a. PQ og Rec.2020, så HDR10 kan nemt ligge indeni Dolby Vision containeren. Branchen ynder typisk at kalde HDR10 for et "base layer", men Dolby Vision er "enhancement layer". Man arbejder så at sige med lag ovenpå hinanden. Du får i denne situation dog ikke de dynamiske metadata med, hvor billedet justeres scene-for-scene.
Af frugtkompot
#258102
Jeg er også nødt til at råbe med i koret. Sik' en eminent anmeldelse.

Jeg håber den engelske pendant også tiltrækker sig masser af læsere. Jeg mindes ikke at have set en så dybdegående test og forklaring andetsteds.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#258107
Tak :)
Vi har traditionelt ikke haft så mange læsere fra Apple-universet på den engelske side, da Apple har haft begrænset aktivitet på feltet, men det ser ud til, at testen også læses med interesse derovre. Chefredaktøren Nilay Patel på The Verge er skabs-tv-nørd og har bl.a. hjulpet os med at dele testen på twitter.
Brugeravatar
Af Superbruger
#258112
Rasmus Larsen skrev:Chefredaktøren Nilay Patel på The Verge er skabs-tv-nørd og har bl.a. hjulpet os med at dele testen på twitter.
Feedt :) Godt gået og velfortjent.
Af Grandahl
#258125
Tak for en rigtig god anmeldelse, man slikker sig om munden på mange måder over denne anordning ? omend den er lidt dyr..

Rasmus jeg har dog en stor bekymring omkring det med at den opskalerer alt indhold til 4K HDR, hvilket vil gøre at indholdet vil komme til at se lidt skævt ud med for mættede farver og upræcise gråtoner skrev du vist.. Vil det blive sådan ved alt der kører gennem boksen, f.eks. En film på Netflix i HD kvalitet? I så fald skal man måske til at bruge sit smart tv og bruge appen der hver gang man vil se indhold i ikke 4K HDR? Eller kan man på en måde komme om ved det?

Tak igen for en go anmeldelse ??
Brugeravatar
Af KristofferA
#258129
Enig! God anmeldelse. Jeg er lige ved at overveje, om jeg bliver meget træt af at skulle skifte rundt i tide og i utide. Man burde have en knap til det på remoten....
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#258132
Grandahl skrev:Rasmus jeg har dog en stor bekymring omkring det med at den opskalerer alt indhold til 4K HDR, hvilket vil gøre at indholdet vil komme til at se lidt skævt ud med for mættede farver og upræcise gråtoner skrev du vist.. Vil det blive sådan ved alt der kører gennem boksen, f.eks. En film på Netflix i HD kvalitet? I så fald skal man måske til at bruge sit smart tv og bruge appen der hver gang man vil se indhold i ikke 4K HDR? Eller kan man på en måde komme om ved det?
Ja, alt indhold kører igennem opskaleringen, da der sker på systemniveau. Det ser dog ret tilforladeligt ud i iTunes. Værre med vores "eget" indhold på netværksharddisk samt tredjeparts apps på tvOS. Det indikerer jo, at Apple kan gøre noget fra deres ende via en fremtidig opdatering.

Det er ikke sådan, at forskellen er nat og dag, men den er bestemt synlig.

En mulighed er at køre i 4K SDR og så manuelt skifte til HDR, når man vil se en film på iTunes eller Netflix. Det er selvfølgelig også irriterende, men de fleste af os ser nok stadig mest SDR-indhold

(apropos så prøvede jeg selv at opgøre fordeling af HDR/SDR herhjemme - på PS4 er det vel efterhånden 80/20 men på TV er det vel nærmere 20/80).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#258133
I øvrigt mht. den engelske anmeldelse. Hvis I sidder og undrer jer over, at Apple TV 4K i den engelske test scorer lidt højere på karaktererne, så skyldes det, at de har 'TV' app'en, Siri og universalsøgning. Vi valgte at lade disse mangler komme til udtryk i form af reducerede karakterer i den danske test.
Brugeravatar
Af Superbruger
#258134
Rasmus Larsen skrev:En mulighed er at køre i 4K SDR og så manuelt skifte til HDR, når man vil se en film på iTunes eller Netflix. Det er selvfølgelig også irriterende, men de fleste af os ser nok stadig mest SDR-indhold
Er det jeres vurdering, at Apple TV er lige så god til at opskalere 1080p fra fx DRTV, HBO og Netflix til 4K som de fleste TV er?

I The Verge's anmeldelse skriver de, at ex HBO Go ser frygteligt ud, når det opskaleres af Apple TV 4K - både farver og skarphed. Men det er måske kun/primært, hvis man har slået HDR til? Eller vil I anbefale, at man skifter til 1080p på Apple TV 4K, når man ser 1080p indhold?
Af martin1974
#258135
Rasmus Larsen skrev:
mufcdk skrev:Når jeg prøver at vælge 4K SDR så skifter boksen automatisk over på 4K HDR, hvilket er irriterende, da jeg har et LCD tv og ikke er interesseret i større elregning. Sker det også for andre?
Har du prøvet at så "UHD deep color" (navn afhænger af dit tv-mærke) fra på den HDMI-port, som Apple TV 4K er tilsluttet til?
Det har jeg men så får jeg jo ikke 4K fra Netflix.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17