Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#257586
Har en HP Pavilion 32 monitor jeg kører 2560x1440 opløsning på. I dag medens jeg arbejdede via Citrix blinkede det hele og alt ændrede opløsning til 1920x1080 som ser forfærdelig ud. Hentede nye driver til mit Geforce GT 530 og installerede uden det hjalp, de samme med driver til skærmen og jeg geninstallerede uden det hjalp. Muligheden for højere opløsning er helt væk nu (ved normalt brug uden Citrix opkobling) Hvad har jeg overset?
Pavilion 32.JPG
Pavilion 32.JPG (39.87 KiB) Vist 2669 gange
Senest rettet af Th@mas 28. sep 2017, 21:25, rettet i alt 1 gang.
#257590
Da det virkede med 2560x1440, hvilket det har gjort siden køb af skærmen, kunne jeg vælge 2560x1440 i det billede jeg har vedhæftet og den stillede selv refresh rate. Geforce GT 530 understøtter 2560x1440 og jeg har jo brugt det indtil i dag hvor den pludselig stillede sig selv ned til 1920x1080 medens jeg arbejde med en Citrix forbindelse.
#257594
LØST har afinstalleret både skærmdriveren og Nvidia driveren gentagende gange forskellig rækkefølge og her sidste gang virker det og jeg fik opløsningen tilbage, men har så ikke Nvidia softwaren på lige nu, men tør ikke installere det igen
#257597
Det er da godt at vide at kabler afhængig af v1.x eller v2.x nu ikke er begyndt at betyde noget for os kabel brugere.

Der er forskel på et highspeed og almindeligt men HDMI kabler til v2.x er egentlig også et HDMI v1.x kabel, det er bare ikke alle signaler som kommer godt igennem de dårligere kabler, så et highspeed kabel som har eksisteret siden v1.x er nok bedst til formålet.

iflg. WIki her: https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
så håndterer HDMI standard op til 1.4 , 2560x1440 i 75hz, så det burde ikke være noget problem.

Video Format HDMI Version / Maximum Data Rate
Shorthand Resolution Refresh
Rate (Hz) Data Rate 1.0–1.1 1.2–1.2a 1.3–1.4b 2.0–2.0b 2.1
60 5.63 Gbit/s No No Yes Yes Yes
75 7.09 Gbit/s No No Yes Yes Yes
#257628
Det kan sagtens lade sig gøre, du skal blot lave en "custom opløsning" i din Nvidia software.
Der er en indstilling der skal ændres fra "Automatisk" til noget andet (mener det er "GTF"), og så kan du teste din indstilling, for at se, om det virker...
Kører selv med det, på en Dell skærm, så jeg ved, det virker!

Det er "Nvidia Control Panel", der skal bruges, men kan se, der er mange, der oplever problemer, hvor det forsvinder, efter de har installeret "Geforce Experience", mig selv inkluderet.
Jeg vil rode lidt med det senere...

Det hjalp, at reinstallere driveren til grafikkortet, og det er nu intet problem, at oprette en "Custom profil".
#257681
Er ved at blive tosset af det. Når jeg afinstallerer mine Nvidia drivere og genstarter kan jeg vælge 2560x1440 i windows skærmindstillinger, men efter lidt tid finder og installerer den selv Nvidia driver og lige så snart de er installeret hopper den tilbage til 1920X1200 som max. Når jeg lavet en custom opløsning får jeg lov at lave den og prøve den, men den afviser den når jeg kommer ud af custom billedet og den bliver grå og ikke valgbar. Der står HDMI high speed på kablet så det burde vel kunne overføre signalet, det har jo virket siden jeg købte skærmen, vil det hjælpe at købe et kvalitets HS HDMI og prøve eller er det ikke kabel relateret? Kan det være grafikkortet der driller? Havde et DP kabel med hjem fra arbejde for at prøve det, men mit Geforce GT 530 havde så ikke en DP udgang - øv.
#257746
Glad for at kunne hjælpe!
Ja, men mange tror blot, det er, fordi HDMI ikke understøttes og skifter derfor til grafikkort med DisplayPort.
Jeg synes, det er underligt, producenterne ikke gør opmærksom på det, når de sælger deres hardware (monitorer).