Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#257119
Anmeldelsen af Samsung MU7005 er online. Det er et mellemklasse tv med 4K, HDR og Tizen 3.0. Quantum dots er dog forbeholdt de dyrere modeller fra Samsung.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1506072634

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#257124
Undrer mig lidt over at I er så begejstrede over One-Connect boksen (gælder også i jeres andre tests), for i mit tilfælde hvor jeg monterer mit tv på væggen med et vægbeslag på 1 cm. tykkelse, ja så ville jeg ikke ane hvor jeg skulle gøre af denne One-Connect, så jeg kan ikke se den store fordel ved det - ihvertfald ikke når man vægmonterer sin skærm helt tæt op af væggen!

Derudover forstår jeg heller ikke at fjernbetjeningen begejstrer jer - der ville jeg til hver en tid foretrække en fjernbetjening med tal - jeg ville blive idiot af de mange ekstra tastetryk på sådan en "smart" fjernbetjening og jeg tænker det er meget individuelt om man er til det ene eller andet og derfor syntes jeg måske ikke det burde være nævnt som et plus, for i mit tilfælde er det et minus!
#257127
Man kan ikke få længere kabler til One Connect Mini-boksen.

Mht. fjernbetjeningen, så er det bestemt meget individuelt. Du kan tilkøbe den traditionelle fjernbetjening med nummertaster. Men nu er det jo trods alt et Smart TV, vi har anmeldt :) Altså et tv, der er opbygget om et styresystem og apps. Det kommer selvfølgelig an på behov, men at vi er begejstrede for, at man fjerner knapperne, er et udtryk for et af de aspekter, som vi mener, der skal til for at få tv-oplevelsen ud af 90'erne og ind i den moderne internetalder.
#257130
Jeg har også netop stiftet bekendtskab med MU7005, min oplevelse kogte jeg ned til, **** brugeroplevelsen er go, menu og især Tizen kører godt og smooth. Billedoplevelsen bragte mig hen til niveau omkring sidste års KU 6´er serie ca, jeg havde nok forventet lidt mere.

Det undrer mig lidt at i giver den samme point som XE85 på billedfronten, som min oplevelse af var bedre billedmæssigt. Jeg ved godt i har alle testredskaberne og det har jeg slet ikke, men det var oplevelsen. Brugeroplevelsen er klart bedre på Samsung, der er vi ihvertfald enige ?

Tak for endnu en skøn test ??
#257134
thg skrev:Undrer mig lidt over at I er så begejstrede over One-Connect boksen (gælder også i jeres andre tests), for i mit tilfælde hvor jeg monterer mit tv på væggen med et vægbeslag på 1 cm. tykkelse, ja så ville jeg ikke ane hvor jeg skulle gøre af denne One-Connect, så jeg kan ikke se den store fordel ved det - ihvertfald ikke når man vægmonterer sin skærm helt tæt op af væggen!

Derudover forstår jeg heller ikke at fjernbetjeningen begejstrer jer - der ville jeg til hver en tid foretrække en fjernbetjening med tal - jeg ville blive idiot af de mange ekstra tastetryk på sådan en "smart" fjernbetjening og jeg tænker det er meget individuelt om man er til det ene eller andet og derfor syntes jeg måske ikke det burde være nævnt som et plus, for i mit tilfælde er det et minus!
Det er jo en subjektiv anmeldelse. Der vil være tilfælde hvor enhver af de ting vi nævner, som vi er subjektivt begejstrede/negative over, vil kunn opfattes direkte modsat af en eller anden læser. Vi skriver altså ikke objektive anmeldelser for at komme ud over dette 8-)

Vi har en klar holdning til hvilken vej vi gerne ser TV-markedet bevæge sig og både den minimalistiske fjernbetjening og den eksterne boks harmonerer godt med denne holdning.
#257135
Jeg ser hovedsageligt helt alm. tv og der vil jeg nødigt undvære en alm. fjernbetjening til kanalskift via nr.taster, tv-guide, teksttv osv. for man sparer jo en masse tid, fremfor de mange ekstra tastetryk på en "smart" fjernbetjening. På mit tidligere LG tv medfulgte både en alm. og en smart fjernbetjening som var rigtig godt, for i YouTube og de forskellige streaming apps var smart fjernbetjeningen virkelig god!

Mht. One-Connect så har jeg kun mit tv på væggen og så med en soundbar derunder og så Plex tilsluttet til min pc via wifi, så jeg har intet andet og dermed ville jeg have et problem med placeringen af One-Connect og det kender jeg rigtig mange venner der har det på samme måde.

Så derfor mener jeg ikke at en bestemt type fjernbetjening og One-Connect skal med i en plus/minus liste, da det svarer til at diskutere design, som jo også er meget individuelt hvad man foretrækker og derfor heller ikke bør indgå i en test.
#257137
Som nævnt, så er det en subjektiv vurdering. For hver person du kan finde, som er enig med dig, så kan jeg finde en som er enig med vores prioritering og et eller andet sted, så må vi jo lande. Hvis der skal være noget sjov i at læse en anmeldelse, så skal den være subjektiv. Ellers så kan du med fordel læse på Rtings.com, hvor de ikke vurderer remote og tilslutninger.

Byggekvalitet indgår også i vores vurdering, som igen er subjektiv, og der er helt sikkert nogen, som er ligeglade med hvor solidt et TV føles. Du er jo velkommen til at se bort fra vores karaktérgivning og blot læse teksten - så kan du filtrere i de ting som ikke betyder noget for dig, ligesom du kan gøre det i vores positiv/negativ-liste.

Jeg kan i øvrigt også sagtens finde nogen, som foretrækker billedkvaliteten i den dynamiske billedprofil frem for det kalibrerede billede, men dem tager vi heller ikke hensyn til ;) Det her er Rasmus' mening om TV'et og ikke KUN tal og målinger.
#257138
Er med på at jeres anmeldelser er subjektive, hvilket jeg måske ikke syntes er så hensigtsmæssigt, for lige netop med tv, kan man med de test i laver fastslå tv'ets evner til forskellige ting, altså billedkvalitet, sortniveau, betragtningsvinkler osv. og det er jo som sådan fakta og ikke noget der kan diskuteres - det er derimod fjernbetjeningen, One-Connect osv.
#257139
Hvis Rasmus og Torben ikke må være subjektive bliver det dæleme svært eksempelvis at have en mening om smartplatformen.
Så længe der er en rød tråd i hvad der er ønsket i alle anmeldelser kan jeg ikke se et problem.
#257143
Det er det jeg helst vil vide, det er deres subjektive vurdering, sådan er vi forskellige. Nogle gange kan man være enig, andre gange ikke.. Men ofte giver det input til noget man måske ikke selv havde tænkt på.
#257163
thg skrev:Er med på at jeres anmeldelser er subjektive, hvilket jeg måske ikke syntes er så hensigtsmæssigt, for lige netop med tv, kan man med de test i laver fastslå tv'ets evner til forskellige ting, altså billedkvalitet, sortniveau, betragtningsvinkler osv. og det er jo som sådan fakta og ikke noget der kan diskuteres - det er derimod fjernbetjeningen, One-Connect osv.
Jeg læser din kritik, men det er altså ikke noget vi laver om på 8-) Både Rasmus og jeg skriver vores ærlige mening om det TV der anmeldes, og vi har en mening om hvordan vi synes tingene burde være i mange henseender. At der er en klar holdning til tingene føler vi giver vore reviews en smule kant ift mange af de mere generiske (og af og til overfladiske) af slagsen, som der er en del af på nettet og i den trykte litteratur. Så kan man jo vælge bare at ignorere de ting, hvor man selv har andre preferencer.
#257338
Grandahl skrev:Det undrer mig lidt at i giver den samme point som XE85 på billedfronten, som min oplevelse af var bedre billedmæssigt. Jeg ved godt i har alle testredskaberne og det har jeg slet ikke, men det var oplevelsen. Brugeroplevelsen er klart bedre på Samsung, der er vi ihvertfald enige
Plus og minus gjort op, så synes jeg, at de lander nogenlunde det samme sted. Jeg oplever dem som skærme i samme klasse. Det er bl.a. ud fra betragtningerne såsom, at HDR er dårligt på begge to. Motion-systemet er bedre på Sony, men til gengæld havde vores eksempler større problemer med lysfordeling end Samsung'en havde.

Så der er lidt der taler for og imod begge :)
#257340
thg skrev:Er med på at jeres anmeldelser er subjektive, hvilket jeg måske ikke syntes er så hensigtsmæssigt, for lige netop med tv, kan man med de test i laver fastslå tv'ets evner til forskellige ting, altså billedkvalitet, sortniveau, betragtningsvinkler osv. og det er jo som sådan fakta og ikke noget der kan diskuteres - det er derimod fjernbetjeningen, One-Connect osv.
Vi prøver også at inkludere nogle objektive ting omkring tv-brugerfladen/oplevelsen. Tidsmålinger på opstart af hhv. skærm og apps, formatunderstøttelse, strømforbrug mm.

Men lige præcis brugeroplevelsen er svært at sætte tal på. Vi har en idé om, hvad en god brugeroplevelse på tv-skærmen er, så det er denne, vi forsøger at teste op imod og kommunikere. Det synes vi er vigtigt fordi brugeroplevelsen bliver en større del af tv'et i dag end det var i kanal-æraen, hvor det meste var standardiseret og linært input. Nu har man en fuld interaktion med skærmen. Denne tendens vender næppe.

En del af denne vurdering består også i at vurdere, hvor meget producenten holder fast i fortiden, synes jeg. At blive ved med at holde fast i f.eks. analoge stik for ikke at koble dem med en VHS-afspiller af, er et teknologivalg, som gør produktet dyrere, og som ikke er designet til generelle behov i dag. På samme vis vurderer vi om producenten har implementeret seneste nye videoformater, stiktyper og teknologier. Det er to sider af samme mønt. Mange producenter har jo svært ved at omstille sig til moderne tider og se blot, hvor mange selskaber i elektronikbranchen, der er faldet bare få år bagud for sidenhen helt at forsvinde fordi de ikke kan fornye sig. Nokia, Blackberry og ikke mindst tv-producenter i overgangen til fladskærme (og snart i overgang til tv-platforme).

At lave en tv-skærm, som kun har tv-tuner indbygget, i dagens marked, ville vel kunne betegnes som en niche. Jeg tror ikke, at der går mange år før tunerne begynder at forsvinde fra de første tv-skærme (det er allerede begyndt at ske i USA).

Det er et bevægende mål, som vi må forholde os til for at gøre vores anmeldelser så relevante som muligt.
#257341
I øvrigt mht. HDR10+ formatet, så findes der endnu ikke kilder eller testmateriale til at teste dette, men vi så nogle demonstrationer hos både Panasonic og Samsung på IFA. Det giver helt klart noget til finesserne i billedet (særligt detaljer i højlys), ligesom Dolby Vision gør det.
Vi har skrevet om det her, hvor der også kan ses fotos: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1504874436

Det er dog meget uklart, hvor relevant HDR10+ bliver i fremtiden, så der er ikke lagt vægt på det i anmeldelsen.