Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MikkelJulin
#256438
Hejsa!

Jeg skal have en ny skærm til min stue. Den skal kun bruges til PS4 og streaming med fx Chromecast. Jeg har fundet følgende tilbud, men kunne virkelig godt bruge at blive peget i den rigtige retning. Er der nogen af dem her som er et godt køb? Evt andre bud?

Mit budget er 8000 jeg har ikke råd til at gå meget over.

Samsung ue55mu7005 7777,-

Samsung ue55mu7045txxc 6777,-

LG 60" UHD LED Smart TV 60UH770V 7990,-

PANASONIC TX50EX700E 50" UHD TV 7777,-
Af Beckham
#256440
Af de tv du nævner ville jeg vælge Panasonic EX700. LG'en har IPS panel, hvilket er lig dårligere sort og dårlig kontrast. Samsung's billigere modeller er angiveligt ikke helt så gode som KS modellerne fra sidste år. Det efter min mening bedste bud til under 10k er Sony XE8505. Den ligger så til omkring 9500 lige nu. Den er anmeldt her på siden. Måske du kunne være heldig lige at presse prisen en smule hos en af forhandlerne? Den har jo tidligere været under de 7K. EX700 er iøvrigt også anmeldt her på siden.
Af MikkelJulin
#256441
Jeg har også kigget meget på ex700. Det virker til at være hvad jeg leder efter. Hvordan vil du foreslå at "presse prisen"? Ville du tage fat i en online forhandler eller en fysisk butik? Det ville være vildt at få det til omkring 8000.
Af PeterD
#256442
Man kan starte med at sige at LG UH770V har IPS Panel, så med mindre du sidder skævt for skærmen er den ikke god..Den er vel også allerede erstattet af UJ..som, når det er LG har IPS panel..og som sådan ikke rigtig kan anbefales hvis du går op i sortvineau..

MU7045 vs MU7005..Det er vel mest designet der kan have lidt forskelligheder..Indmaden er vel tænkelig ens.

MU7005 er heller ikke rigtigt godt..Det er vel middelmådigt.

"Sortniveauet er rimeligt, men helt nede i de mørkeste dele af billedet forsvinder overgange og detaljer stadig en smule. Det er ikke en decideret katastrofe sammenlignet med tv i samme kategori. HDR fungerer – som altid – rigtigt skidt på et tv i denne klasse."

Hvis du kan have noget HDR som virker nogenlunde skal du have noget bagbelyst tv, men så bliver det en anden prisklasse.

FP skriver om EX700: "EX700 leverer solid billedkvalitet på SD, HD og 4K, men vi savner HCX-billedprocessoren, som blev anvendt i sidste års lidt dyrere model DX750. EX700 har en mere konventionel billedprocessor, som parret med et VA LCD-panel dog leverer god ydelse. Tv’et har relativ dyb sort, pæn gengivelse af bevægelse, meget lidt clouding/bleeding og pæn farvegengivelse efter små justeringer. Det område, hvor vi så den største forbedring, var på input lag, som nu er reduceret til imponerende 21 ms. Med andre ord; god allround billedkvalitet."

Karakteren 67 og testvinderen Sony XE85 får karakteren 69, men så er prisen for et 55" lige pt. 9600 kr, som desværre er lidt voldsomt..

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1494309399

"Til gengæld er det imponerende, hvor god billedkvalitet du kan få ud af et 58″ fjernsyn, der koster under 9.000 kr." skriver imputmag.dk.

https://www.inputmag.dk/anmeldelse-pana ... x58ex700e/

Du får 5" mere hos Samsung end på EX700, men spørgsmålet er om sidstnævnte, når alt kommer til alt, er et bedre køb?

Med Panasonic effterhånden vanlige billedkvalitet i deres skærme, som sjældent skuffer, bør det være et ok valg til prisen.
Senest rettet af PeterD 11. sep 2017, 12:14, rettet i alt 1 gang.
Af PeterD
#256444
MikkelJulin skrev:Jeg har også kigget meget på ex700. Det virker til at være hvad jeg leder efter. Hvordan vil du foreslå at "presse prisen"? Ville du tage fat i en online forhandler eller en fysisk butik?
Tænker det er svært at presse en onlineforhandler, men du skal nok være hurtig Power.dk skriver "få på lager" hos 50" EX700 til 7777 Kr.,hvis det er det du tænker mest på..

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-524452/
Af MikkelJulin
#256448
Tak for alle de gode inputs! Dejligt med kalibrerings guides, det ved jeg intet om. Får godt nok lyst til at vente og se om xe85 kommer på tilbud, men omvendt har jeg også bare lyst til et tv lige nu og her så jeg kan tage brug af min PlayStation og nye sofa :p
Af Beckham
#256450
I forhold til XE85 ville jeg prøve at gå i Elgiganten\Power og prikke lidt til dem i forhold til at den jo for kort tid siden har været solgt til 6700. Ikke sikkert du kan få den helt derned, men måske du kan være heldig de møder dig på halvvejen eller lignende.
Af MikkelJulin
#256451
Tak Beckham, det vil jeg prøve. Har godt nok ikke en Elgiganten eller en power tæt på mig, men kan prøve Hifiklubben. Ved du hvor det blev solgt til den pris og hvorfor? Det er jo helt vildt.
Af PeterD
#256453
Tillader mig at kommentere:

Hmm...Kunne man forestille sig at Sony godt ved at de har skruet en god skærm sammen rent billedmæssigt og så tager de en høj pris for det, hvorimod andre producenter satser mere på at sælge skærmene til en meget konkurrencedygtig pris og så er komponenterne deri, billigere?

Hifiklubben ser vel sig selv som en slags eksperter/entusiaster , kan det hvad du vil, og vil gerne bidrage med en viden omkring skærmene..Det koster også..

Som så meget andet, er priserne på tvskærme også stukket lidt af..For et par år siden kunne man få glimrende skærme for 4-5000 kr (Tænker på plasmaskærme i 50")..i dag er det ikke unormalt at et ganske almindeligt, uden-noget-prangende-af-nogen-art-tv 55" koster 8-11.000 Kr..

Troede ellers markedet for tv var ved at være mættet..

Kedelig udvikling.
Senest rettet af PeterD 11. sep 2017, 13:48, rettet i alt 2 gange.
Af Beckham
#256454
Tror det var enten Power eller Elgiganten som startede...og så kørte de vel bare priskrig. Hifiklubben kan du også prøve, men traditionelt set plejer det at være svært at rykke på deres priser. Sådan har jeg oplevet det tidligere i hvert fald. Om det har ændret sig ved jeg ikke.

En mulighed kunne også være Sony Center. Der fik jeg over mail et godt afslag på min XE93. Men der er\var selvfølgelig også lidt mere at tage af....
Af MikkelJulin
#256490
Jeg har fået et svar fra Sony center i Aalborg :

"Hej Mikkel

Vi tilbyder lige nu denne model til 8888,- i vores butik i Aalborg.

Vi kan også tilbyde den model som hedder XE8577 til 7999,-
Den har 1000HZ og har en ALU-Ramme ( Så et bedre tv)

Den har også en storebror som hedder XE8599 den har 1000HZ og en super
lækker aluminiums fjernbetjening. Den kan vi tilbyde til 9499,-"

Han nævner xe8577 modellen og at den er bedre end 8505'eren. Er det rigtigt? Kunne godt finde på at købe den hvis det som minimum er lige så godt som xe8505.