Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#256263
Hej!

Jeg har lavet en bunke videoer i 1280x720@50fps som jeg har lagt på en Blu-ray skive.
Og så har jeg testet denne skive på flere forskellige fjernsyn. Resultatet er det samme: Billedet kan ikke være på skærmen. På et af TV'erne skæres deromkring 20 pixels af i kanterne. Altså 40 pixels i alt på hver led. Det svinger vist en lille smule på hvert TV dog.

I Blu-ray afspillernes skærmindstillinger kan man vælge opløsning til at være "Auto" eller "Original". Den står til "Original". Hvis jeg vælger "Auto", så bliver billedet skaleret og dermed vises hele billedet på skærmen. Men denne skaleret ødelægger billedet. (Længere forklaring, har noget med CRT emulering at gøre, lad det ligge, eller kig på www.8bitmemoirs.com hvis du vil).

Jeg kan så godt regne ud at det har noget med "native resolution" at gøre, eller "fixed-grid resolution". Det jeg bare ikke kan regne ud er hvorfor resultatet er som det er.
Når der fjernes 20 pixels i kanterne betyder det med andre ord at TV'ets "native resolution" må være noget som går op i 1240x680. Men det giver jo ingen mening når det er et FullHD TV som kan vise 1920x1080. Så ville jeg netop tro at den native opløsning netop er 1920x1080 - men det stemmer bare ikke overens med de andre pixels der skæres af i kanterne når jeg vælger "Original opløsning" i afspilleren.

Hvis 1240x680 svarer til en 2:1 pixel visning, så må TV'et native opløsning jo være det dobbelt for at kunne vise FullHD ordentligt? Med andre bliver 1080p signalet opskaleret til 2480x1360 pixels? Lyder meget usandsynligt.

Er der nogen som kan følge med i noget som helst jeg skriver her? Nogen som kan kaste noget lys på det?
#256264
Det skyldes overscan. Næsten alle tv-skærme bruger det stadig og det er ofte aktiveret som del af andre forfærdelige standardindstillinger såsom skarpheds-"forbedring". Det kan stadig irritere mig ret meget, at moderne, digitale skærme designes som om, at de var analoge billedrørs-tv.

Men ikke desto mindre. Det er ikke afspilleren, som du skal ændre indstillinger på, men tv'et. Forskellige producenter kalder det forskellige ting i menuerne, men kig efter overscan, picture format, aspect ratio eller lignende. Denne skal så typisk stå på original, just scan, 1:1 eller lignende.
#256276
Tak for svar!

Dette ville give mening, hvis indstillingen var sat til "Overscan" på enten afspiller eller TV. Men det er den ikke.

Billedet er for stor hvis indstillingen på både afspiller og TV er sat til "Original" / "Normal".

For at få billedet til at passe på TV'et skal jeg enten sætte indstillingen til "Auto" på afspilleren, eller "Scanning" på TV'et. (Et LG).
Mit gamle Sony Bravia TV har mulighederne "-2", "-1", "Normal", "+1". De 3 første muligheder giver et billeder der ikke kan være der. Kun den sidste "+1" passer billedet.
#256279
Selv med indstillingen "original" bruger visse tv-skærme til tider overscan. I disse tilfælde vil der typisk være en separat overscan-indstilling eller lignende. Det er meget forskelligt, hvordan hver producent gør det, men generelt gælder det dog, at overscan næsten altid er slået til fra start. Hvilket naturligvis er tåbeligt, da vi for længst er overgået til digitale signaler.