Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#255897
Hej,

Jeg oplever en del screen tearing når jeg gamer, og jeg er ved at være så irriteret over det, at jeg må gøre noget ved det. Jeg har set og hørt rundt omkring at en 144hz skærm gør underværker, og ikke kun for tearing, men oplevelsen i det hele taget. Dertil er jeg så lige blevet bekendt med G-Sync teknologien, der er i nogle af de nye skærme, som skulle fjerne tearing.

Jeg har et GeForce GTX 970 grafikkort, og min nuværende 60hz skærm er en BenQ G2420HDBL. Jeg spiller forskellige genre, men oplever størst problemer i FPS spil, som fx Overwatch.

Jeg har følgende spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med:

1) Kan jeg køre 144hz skærm med min nuværende GPU? Og ville jeg kunne køre G-Sync?
2) Vil 144hz afhjælpe problemet med tearing for det meste, eller skal jeg ud i en skærm med G-Sync (som er en del dyrere)?
3) Er det en fejl på nuværende tidspunkt ikke også at overveje en skærm med højere opløsning end 1920x1080?
4) Har I anbefalinger til en skærm? Jeg har fundet en ASUS VG248QE skærm med 144hz, som virker som et godt køb, hvis G-Sync ikke er nødvendigt. Jeg vil gerne holde mig til 24" og mit budget rækker ikke til med end 2-3.000 kr. Der skal være en rigtig god grund til, hvis jeg skal forhøje budgettet O_O
#255969
Har selv lige købt en AOC 271QX AGON skærm og et GTX 1080 grafikkort til min søn. Skærmen kan købes i Elmutanten for ca. 3000 kr.
#255973
ChrisJJ skrev:Har selv lige købt en AOC 271QX AGON skærm og et GTX 1080 grafikkort til min søn. Skærmen kan købes i Elmutanten for ca. 3000 kr.
er AOC271QX ikke en freesync monitor (AMD) ? passer jo ikke til et 1080 gtx (Nvidia)
#255975
Du kan undgå tearing med din nuværende skærm ved at sætte V-Sync: On. Ulempen er det ekstra lag og stutter. Hvis du på tidspunkt kommer under 60hz, vil din skærm skifte til 30hz og tilbage igen. Det giver noget forfærdeligt lag, som er slet ikke til at holde ud. Du kan prøve at skifte til V-Sync: Fast sync. Så længe din computer kan levere højere FPS end din skærm kan klare har du ingen tearing, lag eller stutter. Hvis du hopper på G-Sync vognen vil dine spil køre perfekt, så længe du ikke levere højere FPS i end din skærm kan klare. Gør du det, får du igen stutter eller tearing - medmindre du aktivere Fast Sync. G-Sync og Fast Sync skal bruges sammen. Bemærk at Windows 10 Creates edition kan være lidt buggy med G-Sync. Følgende kan være nødvendigt: https://www.reddit.com/r/nvidia/comment ... _breaking/ Se "disable full screen optimisations"
#255988
mbm skrev:
ChrisJJ skrev:Har selv lige købt en AOC 271QX AGON skærm og et GTX 1080 grafikkort til min søn. Skærmen kan købes i Elmutanten for ca. 3000 kr.
er AOC271QX ikke en freesync monitor (AMD) ? passer jo ikke til et 1080 gtx (Nvidia)
Fååååkkkkkk! Det er da rigtigt!!!! :(

Så er det bare med at få leveret den tilbage og så købt en AG271QG i stedet. Så skal der så lige lægger ca. 2000 kr. mere....... ;;)
#256213
Jeg står selv i samme situation. Problemet er at ingen af de dyre "gode" monitors er værd at købe pga. backlight problemer.

Se fx:
https://www.youtube.com/watch?v=YH6LvRXK8mQ

Ved ikke om det er rigtigt, men har set nogle folk sige det er samme leverandør af panels, så det er lige meget om man køber en ASUS eller AOC eller andet, de er alle ubrugelige...

Så der er ikke andet at gøre end at vente til næste upgrade?
#256225
Breeze skrev:Ved ikke om det er rigtigt, men har set nogle folk sige det er samme leverandør af panels, så det er lige meget om man køber en ASUS eller AOC eller andet, de er alle ubrugelige...
Det kan være samme panel men hvis kvaliteten skifter så meget, så kunne det tyde på de køber på forskellig lagre, der er jo masser af QC standarder og klassificeringer af skærme når de sælges, så sorteres de fra på 1. bånd, så er der en køber til 2. bånd, og måske 3. bånd, så fungerer det jo fint, vi alle ser forskelligt på skærme og måske er der direkte dårligere skærme i nogle lande fordi de er mindre kritiske :)