Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#254896
Hej,

Da jeg ikke har skulle købe TV i langt tid, så er jeg helt ud af markede og søger jeres hjælp ang. forslag til hvad kunne være et godt valg eller om der er nogle nye modeller lige om hjørnet.

Jeg er på udkig efter et nyt TV da det gamle jeg har er for småt til min nye stue og har ikke de bedste kontraster/sort gengivelse.

Først havde jeg tænkt på en projektor til erstatning, men det er ikke ret nemt at montere noget i mit loft, jeg har aftensolen direkte ind og det er også mest til dagligbrug, såsom netflix, HBO og youtube, så gik tankerne hellere over i et alm. TV igen.

Det jeg søger et noget i størrelse 65-75", har dog plads til større, helst 4K opløsning.
LED eller OLED har jeg ikke helt besluttet mig om endnu da OLED hurtigt bliver dyrt når vi kommer op i størrelse, men har kigget på nogle 65" modeller.

Det bliver tilsluttet et 5.1 anlæg incl. en Chromecast, så lyd/soundbar og smart TV er ikke nogle protieter.

Jeg kommer til at sidde omkring 3-4m fra skærmen.

Budget er omkring 20-30.000,-

Har hørt meget godt om Samsung, men er åbent for andre mærker.
#254908
Enig...LG B7 OLED er helt sikkert et rigtig godt bud. Skal det været noget andet end OLED, så kunne Sony XE93 være er godt bud. Hvis vi skal op i 75" kunne Sony XE8596 være et bud. Den kan fås til 25k. Går ud fra at den må ligge meget tæt op af Sony XE85 som er anmeldt her på siden.
#254961
Man kan sagtens klare 75" i den afstand, men 65" går lige an. Jeg har lidt over 3.5 m til siddepositionen (se billede nr. 4 i vores artikel her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1471928705 ), men det er klart, at 4K ikke kommer helt til sin ret. Med OLED får du dog mere end blot opløsningen og performance i HDR er langt bedre end et LCD-TV. Især hvis du overvejer Samsungs sidebelyste modeller, som ikke har lokal nedtoning af lyset.
#255043
Ja, der er da en betydelig forskel mellem de to størrelser på billede 4, så tror jeg må holde mig til 75"+.

Og da OLED er lidt udlukket i den størrelse, overvejede jeg et quamtum dots TV (og dem er der åbenbart kun to af i denne størrelse) såsom Samsung UE75KS8005, som i også har testet her. Eneste ting der får mig lidt til at tøve er problemet med micro stutter.. men det kan åbenbart løses ved at så Film Mode fra eller justere i indstillingere som i gjorde.
Eller er der andre mærker jeg skal overveje? Nu kan jeg se at Sony XE8596 blev nævnt tidligere.
#255045
Er der ikke stadig mikrostutter på LED/LCD fra Samsungs modeller? Og KS8005 er vel stadig et SUHD, altså i bund og grund et LCD tv.Deres nye QLED er anderledes.

Samsung: Nano-Crystal..Sony: Trilouminus og LG: Prime UHD..Der bruges mange flotte ord og der samme gør Panasonic.

Deres topmodel hedder DX900 og koster 20.000 Kr i Power men kun for 65"..

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1462436630

Samsung QLED er også fremragende. Det koster så bare 40.000 Kr for et 65"


Fedt navn iøvrigt!!:

https://lh6.ggpht.com/VbqncKPV9m86HRCDq ... -Kxf8=w300
#255057
Kan se at man stadigvæk godt kan få KS8005 i 75". Helt sikkert et rigtig fint tv, men til en pris på 30+, ville jeg helt klart vælge en 2017 model i form af XE8596, eller den ovenfor nævnte XE9005. XE9005 virker indtil videre til at være årets value for money tv i mine øjne.
#255061
PeterD skrev:Er der ikke stadig mikrostutter på LED/LCD fra Samsungs modeller? Og KS8005 er vel stadig et SUHD, altså i bund og grund et LCD tv.Deres nye QLED er anderledes.
Deres QLED er IKKE anderledes. Det er stadig quantum dots der giver det udvidede farverum, ligesom det var på deres "S'UHD". Det er ren marketing.

75KS8005 er et glimrende TV, men jeg ville nok også vælge X9005 hvis den kan fås til samme penge.
#255070
Torben Rasmussen skrev:
PeterD skrev:Er der ikke stadig mikrostutter på LED/LCD fra Samsungs modeller? Og KS8005 er vel stadig et SUHD, altså i bund og grund et LCD tv.Deres nye QLED er anderledes.
Deres QLED er IKKE anderledes. Det er stadig quantum dots der giver det udvidede farverum, ligesom det var på deres "S'UHD". Det er ren marketing.

75KS8005 er et glimrende TV, men jeg ville nok også vælge X9005 hvis den kan fås til samme penge.
Tak Torben. Så ved jeg også at QLED er ren marketing og OLED er således den ægte vare.

Deres QLED er ellers dyre nok
#255209
Efter at Sonys skærme der er blevet anbefalet tidligere, har jeg fået læst lidt op på dem og de har da fået nogle rigtigt gode reviews. Helt klart en frontrunner.
Jeg skal ud og kigge på de forskellige skærme der er blevet anbefalet og se hvad jeg vil have. Forhåbentlig har de de fleste af dem.
Mange tak for hjælpen!