Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#251256
Gamma -2 er std. og giver en gamma på 2.4. Sådan har det altid været hos Sony. Håndtaget virker således, at 1 trin op sænker gamma med 0.1. Og -1 gør det modsatte. Så en gamma på 0 sænker gamma med 0.2 fra 2.4 til 2.2. Lavere gamma giver lysere billede.

Hvis du sætter XDR på OFF, så kan du ikke nå over 100 nits. Det er ALT for lavt.
#251820
Jeg er ved at undersøge dette tv, men jeg synes simpelthen at brugervejledningen er mangelfuld.

Eller også kan jeg ikke finde den uddybende, så nu spørger jeg her.

Har SONY A1 en regulerende optisk lyd udgang, jeg tænker her på hvis man tilsluttet tv'et direkte til eks. Beolab 20,

Side spørgsmål, der er vist en IR blaster i den manual jeg kunne finde, men der står intet om hvad den skal bruges til, ved nogen det?
#251837
Den danske model har - så vidt jeg kunne se - ikke IR-blasteren. Den skulle kunne bruges til at styre eksterne enheder lidt ligesom B&O gør.

Hvis du indstiller SPDIF-udgangen til at være variabel, så skulle du kunne styre volumen med den. Der er to indstillinger. Personligt tror jeg, at jeg ville benytte en Beoplay S8 hub til at tilslutte Beolab 20. Jeg testede ikke SPDIF-udgangen på A1, men jeg forstår din bekymring - man har ikke lyst til at smide et SPDIF signal i og så få MAX volumen smidt ud fordi den ikke var reguleret alligevel.

Men lige en note: SPDIF-siganalet til eks. BL20 skal jo splittes. Du kan ikke trække højttaler-til-højttaler signal hvis du sender SPDIF ind i den ene. Det var i hvert fald hvad B&O fortalte mig, da jeg spurgte ind til det samme.
#251851
Billede

Hej Torben, du har måske ret, desværre har essense ikke optisk indgang, det ville være mere optimal.

Men hvis du ser på billedet burde det være muligt, men jeg har dog ikke set nogen bruge det. Jeg skal nok blive ved med at bruge min Marantz forstærker, eller tage mig sammen og spare sammen til BEOVISION Eclipse.
Af GMP
#254953
Benyttede mig af Power i Tilst åbningstilbud på omhandlende TV.
Fik kalibrering med i købet, men er meget i tvivl om, hvor seriøs/anvendelig denne kalibrering er (udført på billedprofilen: Biograf Prof og med en Spectracal C6).
Rapporten er vedhæftet (link til dropbox). Nogle bud på om jeg kan tage den seriøs eller fortjener skærmen en bedre kalibrering?

Jeg har for 2 år siden ejet et LG 65" OLED, men solgte det, da jeg fandt mit 65" Samsung JS9505 generelt gjorde det bedre. Specielt hvad angik støj i billedet og hakken ved bevægelse samt de sorte rammer i kanten generede mig ved datidens OLED.
På Sony'en er bevægelser mere glidende og de sorte rammer er væk. Men jeg finder stadig, at der er for meget støj i billedet både ved HD og 4K materiale. Det er ganske vist ved streaming f.eks. fra Netflix, og jeg ved godt at kildematerialet her ikke er i top.
Ægte 4K står fantastisk, men er jo langtfra mainstream lige nu eller i nær fremtid.
Men igen den meget støj i billedet ved f.eks. Netflix streaming lider mit ”gamle” 65" Samsung JS9505 ikke af.
Er man bare nød til at acceptere generende støj i billedet når kildematerialet ikke er helt i top på et OLED, og hvis man ikke kan leve hermed, så i stedet anskaffe et "high-end" LCD TV og lev med kun næsten sort men til gengæld ingen generende støj i billedet?

Måske det også har noget med tilvænning at gøre, idet jeg på Sony OLED godt nok synes, at der er meget knald sort i billedet og nærmest for meget kontrast. Især ved de dystre udsendelser som f.eks. Daredevil og Sherlock Holmes (med Robert Downey Jr. og Jude Law).

https://www.dropbox.com/s/jlzmwfnm1s1kv ... 1.pdf?dl=0
#254958
Daredevil har ret meget støj i billedet pr. default - det er ikke noget TV'et skal fjerne. I hvilke situationer ser du støjen ift. dit JS9505 og kan det tænkes, at de to TV ikke har haft lige vilkår (den ene er kalibreret og den anden er ikke)?

Din rapport viser, at dét Power har gjort blot er at skifte til Film-profilen. De har ikke foretaget en kalibrering med justering af hverken 2-trins skala eller 10-trins skala. De har lige formået at skrue et enkelt hak ned for rød, men ikke gidet forsøge at fjerne manglen på grøn i de lyse regioner. Det er også "tricky", da RGB-justeringen på Sony starter på MAX og derfor skal skrues ned på Rød og Blå, da man jo ikke kan skrue mere op for grøn...

Som du kan se af vores test, så sker der dog noget med primær-farverne på TV'et når man giver sig til at skrue på gråtonerne, så dE-værdien for farverne stiger. Sony kunne ikke give mig et svar på hvorfor dette skete, men det var ret konsistent, at gamma-kurven lå korrekt, men primærfarverne ændrede sig.
Af GMP
#254963
Skulle nok have uddybet, hvad jeg mener med støj, men der svarer meget godt til det som kasperth92 beskriver i sin tråd:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... ead#unread

Torben Rasmussen - hvis jeg ellers tolker ovennævnte korrekt - så antyder du, at jeg bør ofre en mere professionel kalibrering af skærmen. Er det mest "nørderi" eller vil jeg også få en synlig effekt og hvilken?

Har du eller en anden et bud på, hvorledes jeg får kalibreret min skærm korrekt/hvem der kan gøre det (på bopælen)?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19