Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af bromberg
#254735
Jeg har solgt mit traditionelle 5.1 surround-anlæg setup og skal have mig en langt mere enkel løsning og har læææææænge overvejet sonos, bluesound denon heks og alle mulige andre.
På bundlinien vinder sonos næsten altid mine overvejelser, pga deres fremragende software og at sonos tit er supported ved andre produkter. (Dernæst nemt at sælge igen).

Men jeg har læst lidt forskelligt vedr oled B6. Nogen har problemer, mens andre kan få det til at virke ved at vælge Remote som Philips og vidst version 4.
Kan nogen bekræfte det?

Dernæst, ville jeg gerne vide om der vises volumen ikoner på skærmen ved justering eller mute?

Jeg har endnu ikke kunne få bekræftet fra andre om de kan få 5.1 igennem optisk ved en tilsluttet Hdmi kilde.
I min egen verden har det fint kunne lade sig gøre, men jeg er i tvivl om softwaren driller mig.
FORDI, jeg har på min marantz ihvertfald via indstillinger kunne vælge at sætte mit ATV 4 i tv'et og så trukket 5.1 via optisk til receiveren og grafikken viser at der sendes 5.1 input og output.

Med en sonos løsning er jeg pisket til at det kan lad sig gøre på den måde.
Af bphhm
#254746
Må erkende at jeg ikke helt kan gennemskue hvad problemet/spørgsmålet er. " få 5.1 igennem optisk ved en tilsluttet Hdmi kilde"? Så hvis du har en Apple TV4 box tilslutte via HDMI, så skulle der være problemer med at få lyd ud af LGB6 optisk?

Det vil være nærliggende at gå ned i Hifi klubben og snakke med dem da de også har erfaringer med LG.
Af Lightyear
#254747
Jeg har selv undersøgt sagen, da jeg er tæt på at investere i et LG OLED. Jeg har Sonos Playbar i forvejen, og er selvfølgelig ligesom du interesseret i at det hele spiller sammen.
Når man kigger på mængden af folk der giver positiv feedback inde på Sonos' supportforum, så er jeg ikke i tvivl om at den løsning du nævner vil virke.
Af bromberg
#254749
bphhm skrev:Må erkende at jeg ikke helt kan gennemskue hvad problemet/spørgsmålet er. " få 5.1 igennem optisk ved en tilsluttet Hdmi kilde"? Så hvis du har en Apple TV4 box tilslutte via HDMI, så skulle der være problemer med at få lyd ud af LGB6 optisk?

Det vil være nærliggende at gå ned i Hifi klubben og snakke med dem da de også har erfaringer med LG.
Ja der er umiddelbart en del tv (langt de fleste), der ikke kan sende et 5.1 videre via optisk.

Min marantz viser dog via sin app at det kan lade sig gøre, men reviews bla på siden her siger at det ikke kan lade sig gøre.
Så jeg blir i tvivl om det reelt er 5.1 der sendes videre eller om folk "bare" oplever lyd i alle kanaler (via pcm) og så tager det for 5.1.
Af bromberg
#254750
Lightyear skrev:Jeg har selv undersøgt sagen, da jeg er tæt på at investere i et LG OLED. Jeg har Sonos Playbar i forvejen, og er selvfølgelig ligesom du interesseret i at det hele spiller sammen.
Når man kigger på mængden af folk der giver positiv feedback inde på Sonos' supportforum, så er jeg ikke i tvivl om at den løsning du nævner vil virke.
Ift hvor stort soundbar markedet er blevet idag, "burde" tv producenter ihvertfald være interesseret i at sende 5.1 videre:)
Af bphhm
#254752
I mit LGB6 sender jeg lyden optisk fra de indbyggede Netflix, Amazon etc. apps i TV'et til min receiver. Så en konklusion er at LGB6 godt kan sende lyd optisk.

Bluray, AppleTv og andet kører derimod gennem min receiver til TV'et via HDMI og lyd fra HDMI inputtet direkte fra afspilleren bruges i receiveren. Altså ikke det tilbageførte optiske signal fra TV'et.

Så igen må jeg sige jeg ikke kan gennemskue hvad problemet er.
Af bromberg
#254754
bphhm skrev:I mit LGB6 sender jeg lyden optisk fra de indbyggede Netflix, Amazon etc. apps i TV'et til min receiver. Så en konklusion er at LGB6 godt kan sende lyd optisk.

Bluray, AppleTv og andet kører derimod gennem min receiver til TV'et via HDMI og lyd fra HDMI inputtet direkte fra afspilleren bruges i receiveren. Altså ikke det tilbageførte optiske signal fra TV'et.

Så igen må jeg sige jeg ikke kan gennemskue hvad problemet er.
Det kan du netop IKKE konkludere så:).
Indbyggede apps videresender. Men det at ikke ensbetydende at tilsluttede enheder gør:).
Af bphhm
#254758
OK nu er jeg med på hvad din bekymring er. Men jeg har da lidt svært ved at se hvorfor det skulle være et problem fordi lyd output vælges helt uafhængigt af signal kilde i TV'et.

Men hvis du siger dette har været rapporteret som en fejl af andre brugere så tror jeg på dig. Jeg har ikke testet dette.
Af Brixen
#254760
Jeg har også et LG OLED B6, og den gamle OPPO BDP-83 sidder i HDMI. Der er ikke plads andre steder, og den bruges nu kun til at spille regionskodede BD og DVD.

Det kommer kun 2.0 PCM ud af optisk udgang på tv'et, når jeg bruger den. Og det er lige testet nu.

EDIT: Efter at have ændret lydindstillinger i Oppo'en til Bitstream via HDMI i stedet for Auto, kommer der nu DTS 3/2 ud af tv'et, når lydsporet er DTS HD Master Audio.
Senest rettet af Brixen 6. aug 2017, 15:17, rettet i alt 2 gange.
Af bromberg
#254764
Brixen skrev:Jeg har også et LG OLED B6, og den gamle OPPO BDP-83 sidder i HDMI. Der er ikke plads andre steder, og den bruges nu kun til at spille regionskodede BD og DVD.

Det kommer kun 2.0 PCM ud af optisk udgang på tv'et, når jeg bruger den. Og det er lige testet nu.
Jeg fatter simpelthen ikke en skid af det:).
På anden udenlands testside har de en stor oversigt over skærme der kan videresende 5.1 via optisk også fra hdmi og her står b6 som den kan.

Nu melder du sådan ud:). Forvirringen er total på det område og vil jeg gætte på en dealbreaker for nogen

I såfald melder min marantz forkert output i app'en både fra ps4 Pro og atv4.
Af bphhm
#254768
Brixen, det er ikke sådan at du blot har valgt PCM inde under indstillingen hvor optisk output vælges? Den kan stå til PCM og automatisk. Og så skal D-TV indstillingen også stå på foretrukket lydformat eller automatisk.

Men Bromberg der kan være noget med selve volumen reguleringen du skal være opmærksom på fordi ved optisk output kan jeg ikke regulere niveauet via LG fjernbetjeningen. Hvis man tilkoblede et Sonos setup kan jeg ikke lige se hvordan det skal fungere.
Af bromberg
#254771
bphhm skrev:Brixen, det er ikke sådan at du blot har valgt PCM inde under indstillingen hvor optisk output vælges? Den kan stå til PCM og automatisk. Og så skal D-TV indstillingen også stå på foretrukket lydformat eller automatisk.

Men Bromberg der kan være noget med selve volumen reguleringen du skal være opmærksom på fordi ved optisk output kan jeg ikke regulere niveauet via LG fjernbetjeningen. Hvis man tilkoblede et Sonos setup kan jeg ikke lige se hvordan det skal fungere.

Har du opsat den som en Philips og Remote type 4?
Af Brixen
#254779
Den gamle Oppo er den eneste ting, hvor lyden ikke går igennem min receiver. Jeg har ikke testet før i dag, om jeg fik 5.1 lyd fra den, da den næsten aldrig bliver brugt.

Jeg var inde i tv'ets lydmenu og prøve at skifte frem og tilbage mellem de forskellige. Den står på Auto.
Netflix appen på tv sender fint 5.1 ud af optisk.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#254780
bromberg skrev:Jeg fatter simpelthen ikke en skid af det:).
På anden udenlands testside har de en stor oversigt over skærme der kan videresende 5.1 via optisk også fra hdmi og her står b6 som den kan.

Nu melder du sådan ud:). Forvirringen er total på det område og vil jeg gætte på en dealbreaker for nogen

I såfald melder min marantz forkert output i app'en både fra ps4 Pro og atv4.
Jeg har godt set Rtings' opgørelse over hvad der kommer ud af SPDIF og enten er de amerikanske TV anderledes, eller også tester de det forkert. Der er flere af de TV de har på listen, som IKKE tillader passthrough af 5.1 lyd til SPDIF hvis kilden er HDMI.