Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Divine
#253748
Hej,

Jeg har brug for lidt råd, står og skal vælge imellem 2 nedenstående modeller.

LG OLED 65" B7 eller Samsung 65" KS8005 som er nede i 12000 kr ?

Skal man tage sidste års Samsung model, eller ofre de ekstra penge og tager B7 ? er det mer prisen værd ? eller forventer vi at prisen på OLED vil falde yderligere i pris, nu da der kommer lidt konkurrence på OLED markedet

Tv'et bruges kun til PS4 samt film - dvs ingen TV.
Af sokken
#253749
65 B7 vil næsten med sikkerhed falde en del inden for de næste 6 måneder. 65 B6 faldt Ca 20000 kr på lidt mere end 6 måneder sidste år. Så meget falder B7 nok ikke.
Så hvis du har tålmodighed så kan du nok spare nogle penge ved at vente
Brugeravatar
Af bbplayer
#253750
Se det sådan, du køber en 65" samsung til små 12K nu, så venter du på at B7 65" falder de 12K , og så har du haft muligheden for at prøve samsung imens du ventede på B7 faldt i pris.

Du betaler jo næsten de 12K mere for B7 nu, ikke?

Du kan jo altid sælge samsung om 6 måneder, når B7 er faldet, så har du stadig ikke betalt B7's pris idag men sparede lidt på vejen når samsung skærmen sælges igen.

Det er så istedet for at vente til næste forår på at B7 falder godt i pris og nye modeller lanceres.
Af Lape
#253809
Til film om aftenen, i et mørklagt rum, vil det selvfølgelig være bedst med OLED. Men nu skriver du også PS4 og der er efter min egen erfaring meget stor forskel i hvor responsive spil er på KS8005 og B6'eren, grundet stor forskel i input lag. Især med HDR aktiv!

KS8005 ligger på 20ms, både i SDR og HDR hvor B6 ligger NOGET højere. Sidst jeg kiggede lå B6 omkring 55-80ms og det kan virkelig mærkes. Jeg ved at de dyrere OLED modeller fra 2016 har fået en opdatering som har sænket input lag til ca. 35-40ms, men de billige modeller, dvs B6, har stadig problemet - i hvert fald sidst jeg prøvede ét, som er nogle måneder siden nu - Har dog intet læst.

USA fik en B6 opdatering som skulle sænke input lag, men den blev trukket tilbage efter masser af brok og det er længe siden. Der er intet sket siden. Noget tyder på at B6 slet ikke kan nå de lavere input lag niveauer som de dyrere modeller. Det er også kendt at B6 bruger en helt anden (billigere) CPU/SOC end de dyrere modeller, måske det volder problemer. Så det er måske værd at tage med i overvejelserne, hvis du går op i at dine spil (med mere) er responsive.

Jeg mener også at input lag har været et fokus område på 2017 OLED modellerne fra LG. Jeg aner dog ikke hvordan det er gået. Men 2016 modellerne fik meget huk for dette. Jeg smed selv en B6 retur (købt kort efter release, før denne problematik var almen kendt) fordi jeg absolut ikke kunne leve med det, i spil var det irriterende men når jeg brugte mit mediecenter, var musen slet ikke til at styre grundet kæmpe forsinkelse. Det var et kæmpe irritationsmoment for mig. Gamemode afhjalp problemet lidt, men det var slet ikke nok for mig. En af mine bekendte har en B6 55'er som jeg prøver fra tid til anden og her har jeg ikke oplevet forbedringer på dette område, på trods af nyeste firmware er på.

Højt input lag kan nogle vende sig til over tid, nogle er mindre sarte end andre, hvor jeg nok er i den sarte ende, men det betyder jo ikke at det er godt og heller ikke alle går op i det, for til folk som kun ser tv, film og serier er det knap så vigtigt. Men for mig er et TV i dag meget mere end bare det.

Jeg prøver OLED (eller MicroLED) igen om nogle år, jeg håber at se native 120 Hz, adaptive sync mm. Inden jeg hopper på igen. Indtil da klarer jeg mig ganske godt med min KS8005.

Opdatering: Jeg har set at 2017 OLED (inklusiv B7) er nede i 26-30ms afhængig af hvor man kigger, så der er sket noget her. Ved dog stadig ikke om det var med HDR aktiv, det kunne jeg ikke se.
#253817
Min B7 ligger på 22ms med HDR aktiv.

Desuden er det noget vås at sige, at OLED ikke kan vise noget i 'lyse rum'. Der er rigeligt med smæk på - selv i lyse omgivelser. Jeg synes man skal være varsom med at føre skræmmekampagner mod OLED.

Det skal helst ikke ende som Recordere, som efterhånden er blevet en legeplads.
Af bromberg
#253819
B6 har fået hdr update og har 27 ms inputlagved hdr/4k.
Så ift 20 ms, mærker du ikke en forskel.
Ligeledes er det noget fis oled ikke kan bruges i lyst miljø.
Det er uden sammenligning den bedste skærm til brug i dagslys. Bevares det er målt med plasma skærm og to lcd skærme, hvor den nyeste var panasonics cx700 (2015 model).
Af Divine
#253845
Hej Alle,

Tak for de meget informative svar.
Jeg har godt læst at OLED ikke egner sig til en lys stue.. Min stue er ret lys, der er glasparti i en stor del af stuen, som ligger på 1. sal - så det ville jeg være ked af hvis det er tilfældet.

Jeg tænker dog p.t at vente på B7 falder en smule i pris, og købe et eller andet skod tv til soveværelset nu.
Der er Sony XD93 i stuen nu, det er tiltænkt at denne skal ind i soveværelset.

Hvis i har nogen anbefalinger til et midlertidigt 55-65" til soveværelse, modtages de med glæde.. ca. 6000kr
#253850
Divine skrev:Jeg har godt læst at OLED ikke egner sig til en lys stue.. Min stue er ret lys, der er glasparti i en stor del af stuen, som ligger på 1. sal - så det ville jeg være ked af hvis det er tilfældet.
Jeg har gulv-til-loft vinduer modsat en LG E6 OLED og vinduer hele vejen rundt, kun opdelt af 20-30 cm skillelinjer, på højre side og bagved skærmen. Jeg kan uden tilføjelser sige, at OLED-skærmen gør det bedre i så oplyst et rum end nogen plasma- eller LCD-skærm, som jeg har ejet igennem tiden.

Det skyldes dels at OLED er lavet af kun ét lag, hvorfor reflektioner ikke går ind i skærmens lag og udvasker billedet, dels at anti-refleksfiltret har laveste reflektionsgrad blandt TV-skærme pt.

2017 OLED er blevet en tand mere lysstærke end 2016 OLED.
#253851
Lape skrev:Opdatering: Jeg har set at 2017 OLED (inklusiv B7) er nede i 26-30ms afhængig af hvor man kigger, så der er sket noget her. Ved dog stadig ikke om det var med HDR aktiv, det kunne jeg ikke se.
B6 har fået opdatering. Det er med HDR aktiv.

Her er lidt mere information om opdateringen. Den blev efter en del ventetid frigivet i Europe i slutningen af marts.
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1490235099
Af Lape
#253853
Hvem skriver at OLED ikke egner sig til et lyst lokale? Jeg skriver at OLED er bedre i fuld mørke end LCD, grunden kender i vel.

Efter min mening så er 2016 OLED dog ikke særligt lysstærke, som 2017 modellerne netop har rettet en del op på.

Er opdateringen til B6 mht. input lag blevet testet, eller stoler folk bare på LG? Jeg kan ikke finde noget udover en youtube video som ikke tester ordenligt.