Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#253625
Hej
Jeg kan se i Bilkas udsendte avis, at de har nogle "førertrøje-tilbud" fra 5/7 - 11/7. Begge de nævnte tv koster ca. 11.000kr.

Jeg er på markedet efter et nyt tv, og har læst godt om begge modeller.
Jeg leder efter et stort tv, da jeg sidder 4-4.5m fra skærmen, primært lige for, og jeg vil gerne have 4K og godt "motion bevægelse", da jeg vil se en del sport også.

Jeg kan læse, at de begge er kantbelyste LED, mens Samsung er VA-panel og Sony IPS-panel.

Jeg har aldrig prøvet hverken Tizen eller Android TV, så der har jeg ingen præferencer, men jeg er vild med ideen om, at Sony opdaterer deres ældre TV'er til nyeste systemer. Om det er nødvendigt ved jeg dog ikke ?

Jeg kan læse at KS8005 lider af micro-stutter, mens Sony er god til motion bevægelser.
Sony skulle dog have dårligt sort niveau og med IPS-panel ikke det mest optimale...

Har I nogle tanker omkring, hvilket af de to TV, der er det bedste? ☺
#253626
Du lister egentlig selv meget godt fordelene og ulemperne ved de to skærme. Jeg er selv normalt fortaler for Sony og deres billedmotor, men IPS panelet trækker altså ned i min verden. Det er rigtigt at KS8005 har microstutter, men det er langtfra alle som kan se dette. Hvis du kan øge dit budget en smule, så mener jeg at du kan få Sony XE85 til en 13-14k. Det er en 2017 model og er med VA panel. Du kan læse en anmeldelse her på siden.
#253631
Sony Xe85 var faktisk også et godt bud. Testen her på siden lyder meget god.
Egentligt er det den Micro-stutter, der afholder mig mest fra Samsung, for ellers lyder det som et virkeligt godt TV, der også kan gengive f.eks. Touren lige nu godt nok? ?

Jeg kan læse, at Ks8005 skulle være såkaldt "UHD Premium" certificeret, mens ingen af de to Sony TV'er er dette. Hvad betyder det i praksis for billedkvaliteten? ☺
#253633
Som Beckham nævner, er det langt fra alle, der lægger mærke til micro-stutter. Hvis du køber skærmen på nettet kan du altid benytte de 14 dages returret, hvis du ikke er tilfreds.
UHD Premium er en certificering, som er ligegyldig. Som jeg husker det, gider Sony blot ikke at betale for det.
#253634
Enig...den der "UHD Premium" bør ikke veje særlig tungt i dine overvejelser. Bottom line så er Sony generelt set de bedste når det kommer til at håndtere motion. Men igen, jeg er sikker på mange ikke vil ligge mærke til den microstutter som der er på Samsung'en, men det er jo meget individuelt. Normalt ville jeg anbefale dig at gå ned at nærstudere det i en butik, men kan måske være svært at opstøve KS8005 i en butik efterhånden.
#253643
Så sådan som jeg læser jeres beskeder, så vil Samsungen opfylde mine krav, ligesom Sony'en - XE'eren vil dog være lidt bedre til bevægelser, men jeg bør være tilfreds med samsungen, og ikke kunne se dens små fejl? ☺

Jeg kunne læse, at Sony'en (eller Android TV) nu havde fået sin første, danske app i form af Viaplay. Men jeg kan læse fra specifikationerne, at de er kompatible med bl.a. Netflix eller TV2 Play (der er mine brugte apps, sammen med Viaplay). Hvordan hænger det sammen?
Er det fordi man forventer, at jeg vil caste Netflix og tv2 fra telefonen til Sony skærmen i stedet, når der ikke er nogen apps? ☺
#253645
Jeg kan ikke helt finde ud af det med Android TV og de danske apps. Jeg ved jo de sideloader nogle af appsene. Det har de f.eks. gjort med Blockbuster. Dvs. de tager Android telefon udgaven og installerer på tv'et. Men derfor kan den jo fungerer ganske fint alligevel. Jeg har selv et 2017 tv og det har da både Viaplay og Netflix. Mener TV2 Play også er der, men er ikke helt sikker.

Mht. Samsungen og microstutter så er det meget individuelt om folk ligger mærke til dette. Du vil helt sikkert finde mange som ikke bemærker det, mens andre straks vil se det. Kommer vel an på hvor sensibel man er..:-)
Af thg
#253671
I overskriften skriver du XD8505, som er 2016 modellen med IPS panel, men i dine senere indlæg skriver du XE8505 som er 2017 modellen med VA panel - bare mere så du er opmærksom på det, for XE8505 er altså noget dyrere og er vi oppe i den prisklasse ville jeg nok overveje en XE9005 i stedet :)
#253678
thg skrev:I overskriften skriver du XD8505, som er 2016 modellen med IPS panel, men i dine senere indlæg skriver du XE8505 som er 2017 modellen med VA panel - bare mere så du er opmærksom på det, for XE8505 er altså noget dyrere og er vi oppe i den prisklasse ville jeg nok overveje en XE9005 i stedet :)
Enig i XE9005 er et fornuftige tv og så med bagbelyst led med zone-styring.
AV Forum test af Sony 65XE9005:
https://www.avforums.com/review/sony-kd ... view.13437
#253752
Jeg købte Samsung KS8005 i Bilka i går aftes. Jeg takker for jeres svar - og til Torben også alle de gode anmeldelser på siden. Det har virkeligt hjulpet meget :) Nu skal jeg så have hængt det op på væggen med beslaget og alt det der, og så er jeg ellers sikker på, at der venter en god oplevelse med at se Touren på det resten af sommeren :D
#253755
Torben Rasmussen skrev:TV2 Play er sideloaded. Netflix er jo ikke en dansk app, så den falder ikke ind under kategorien "danske apps"...
Mon ikke ViaPlay så også falder udenfor, da de sender fra England, og Netflix sender fra alle mulige steder i Europa. :)

Viaplay og Netflix sender til danskere med fokus på det land, så er de vel en dansk app, selvom landet de sender fra er udenlandsk, eller?

Netflix har danske serier og film, Viaplay det samme. De har begge danske tekster på film.

osv,osv...