Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Core
#253492
Hey Folks

Jeg sidder midt i en forsikringssag og skal finde et alternativ til min 75" Samsung med både 4K og 3D, men hverken forsikringsselskabet eller jeg selv, ser umiddelbart ud til at kunne finde noget som helst med alle tre elementer (udover selvfølgelig min egen udgået skærm).

Er dette helt umuligt?

Jeg er ikke som sådan låst på Samsung, men helst fri for mærker som LG, Philips, Blaupunkt o.l.
Forsikringspunktet hedder som minimum teknisk tilsvarende, men de kan selvfølgelig heller ikke trylle.

Nogen der har en idé om hvor jeg skal lede?
Eller på forhånd ved at det slet ikke findes.

Altså både 4K og 3D og minimum 75".
Brugeravatar
Af bbplayer
#253494
Yep, umuligt.

3D er udgået, så du finder ikke en kombination med det. Der er vist flere UHD+75" skærme? Så du må leve uden 3D, hvis du skal have en tilsværende/nutids skærm, som passer til 2017, hvor 3D ikke er populært mere.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253495
Mange producenter udfasede 3D på 2016 programmet. Andre har gjort det fra 2017 programmet.

Der er dog stadig 2 muligheder på markedet, så vidt jeg lige kan overskue.

Sony lancerede i efteråret 2016 deres topmodel ZD9, som forbliver på markedet i 2017. Den har 3D og findes i 75" KD-75ZD9. Se evt. oversigten her: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1487919196

Panasonic har i 2017 en enkelt modelserie med 3D i form af EX780. Den findes også som 75" 75EX780. Se evt. oversigten her: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1488539305

Det er svært at vurdere hvilken af de to, der teknisk ligger tættest på dit Samsung uden at kende modelnummeret. Den primære forskel på de to er, at Sony ZD9 er absolut topmodel og et af de dyreste LCD-tv på markedet. Det har bagbelyst LED med zone-styring. Panasonic EX780 er derimod en LCD-model i den øvre mellemklasse.
Af Core
#253497
Den model jeg kommer fra er en Samsung UE75HU7505TXXE (Indkøbt i '14 til 47.000).

Så ja, ZD9 er "out of range", mens EX780 ikke ser ud til at findes i 75".

Vi har dog fundet en Panasonic der hedder TX-75EX780E, der ser ud til at have det hele (ifølge forhandlersites'ne).

Så spørgsmålet er nu, om jeg er bedre eller dårligere stillet med Panasonic frem for Samsung.

Den Samsung de havde fundet til at starte med er en UE75MU6175XXC, så prisforskellen er umiddelbart ret stor, jeg var dog ikke ret begejstret for den Panasonic Plasmaskærm jeg engang havde.

Hvad er det smarte valg her?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253499
EX780 er den du har fundet (TX-75EX780E).

EX780 vil jeg mene er en fair erstatning for dir Samsung.

MU6175, som du også har fundet, har ikke 3D. Det er også en 6-serie i den lave mellemklasse, hvor dit gamle var 7-serie i mellemklassen. Kan du undvære 3D skal du op i Samsungs MU7xxx for at finde det der direkte tilsvarer den gamle skærm.
Af Core
#253501
Og Panasonic er pålidelige nok den dag idag?
Jeg mener, går jeg på kompromis med kvaliteten, frem for Samsung?
Af PeterD
#253503
Core skrev:
Så spørgsmålet er nu, om jeg er bedre eller dårligere stillet med Panasonic frem for Samsung.

Den Samsung de havde fundet til at starte med er en UE75MU6175XXC, så prisforskellen er umiddelbart ret stor, jeg var dog ikke ret begejstret for den Panasonic Plasmaskærm jeg engang havde.

Hvad er det smarte valg her?
Umuligt!!!

Hvorfor var du ikke glad for din plasma?

(Hvis vi forestiller os at den fungerede optimalt)
Af Core
#253505
Fordi at billeder var mat og mørkt i forhold til den Pioneer jeg dengang kom fra, og så var kabinettet brunt, stort og klodset.

Det var dengang 3D var den nye dreng i teknologi-klassen, så de er forhåbentlig bedre idag.

Men hvad mener du er umuligt?
At jeg skulle være dårligere stillet med Panasonic? :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#253506
SKynd dig at find en LG B6V 65" , så har du rigtig god 3D oplevelser, der er vist ikke mange som synes det er ringe på disse skærme. Så kan de aktive skærme gøre nok så meget der.

Det er så kun hvis du virkelig vil have passiv 3D, og noget som står klokkerent og i 1080p med Blu-ray 3D.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253509
Core skrev:Og Panasonic er pålidelige nok den dag idag?
Jeg mener, går jeg på kompromis med kvaliteten, frem for Samsung?
Det er min oplevelse, at Panasonic stadig er ret pålidelige. Det er stadig en vis japansk stolthed dybt funderet i udviklingen, selvom mange komponenter - herunder panelerne - i dag kommer fra enten Kina eller Korea.

Ift. Samsung er den generelle holdning vel nok, at de ligger i den dårlige ende når det kommer til holdbarhed.

Se evt. vores undersøgelse om fejlrater på TV udført i 2014:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1405941521
Af Core
#253519
Tak, det vil jeg gøre :)

Jeg har allerede læst en del om EX780'eren, og egentlig lyder den lækker.

Min primære bekymring er at alle reviews skriver om at den er lidt mørk i HDR-farverne. Idag er jeg ret glad for mit Samsungs (som ikke understøtter HDR) UHD-color-funktion. Så jeg er nervøs for at EX'eren ikke kan vise noget tilsvarende.

Jeg spiller en del på en PS4 Pro, så muligheden for rent faktisk at kunne få gavn af dens fulde funktion, er meget tiltalende.
Af Core
#253522
Ja. Jeg vil ikke ned i størrelse. Men uanset om det er EX780'eren eller en Samsung serie 7 i samme størrelse, ser det ud til at jeg får HDR med (med mindre der er et eller andet fact omkring HDR jeg helt overser).

Den Samsung-skærm jeg får erstattet, understøtter ikke HDR og kan ikke opgraderes fra HDCP 1.1, og er derfor ubrugelig på det område sammen med en PS4 Pro, så jeg er klar over at der er faldgruber her også, men hvis ikke jeg tager meget fejl ender jeg med "rigtig" HDR ved begge valg.

Her er det så bare at diverse reviews omkring Panasonic-skærmen, fortæller at det er lidt mørkt i "HDR-farverne", mens Panasonic selv kalder det HDR Pro, og mener at det er lige i skabet. Derudover understøtter det ikke Dolby Vision, hvilket jeg ikke rigtig ved hvad vil sige, og jeg mistænker mig selv for at se mig blind på detaljer jeg egentlig ikke ville lægge mærke til selv.

Men som sagt er jeg glad for Samsungs UHD-color funktion (på mit gamle), og hvis Panasonic-skærmen kan matche det pga. dets "ægte" HDR, så lyder det som det bedste valg.

Forsikringen lyder på at jeg skal have et teknisk tilsvarende, og det var pga. 3D-funktionen vi gik fra det tilbudte Samsung (til 19K) til den foreslået Panasonic (til 35K), så jeg må hellere ringe til dem i morgen, og høre om det er de tekniske specifikationer (altså 3D), der gør at jeg kan tage en langt dyrere skærm, for hvis ikke det er tilfældet, kan jeg måske upgrade, og vælge mellem nogle lidt hidsigere Sony/Samsung-modeller, hvis ellers jeg selv vælger at gå på kompromis med 3D-funktionen. Det ville i så fald efterlade mig med en samling af over 50 3D-film, der bliver ubrugelige :|

På den anden side, lyder det til at jeg skal ud og købe samtlige 3D-briller til EX780'eren, da der ikke følger nogle med. Men jeg kan sat'me godt lide idéen om at EX780'eren ikke er ældre end fra April i år, og formentlig et af verdens sidste 3D-skærme.
Senest rettet af Core 4. jul 2017, 22:27, rettet i alt 1 gang.