Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252791
Jeg er klar over, at testen kommer lidt sent. Jeg var begyndt på den i november 2016, men mange af tjenesterne havde dengang ikke udsendt opdateringer til 4K og HDR - så testen blev sat på hold. Derefter kom CES og forårslanceringerne, hvorfor disse temaer blev opprioriteret.
Af MortenRa
#252803
Fint test! Er det muligt at skifte landekode på dimsen. Jeg har filmsstruck abonnement, men kan ikke caste til min chromecast (ikke ultra) fordi det er den danske zone....er det anderledes med den nye model?

mvh. Morten
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252815
DNS'en i den er stadig hardcoded, så det er som hidtil. Jeg læste om en metode til at ændre den, men jeg har ikke forsøgt.

Jeg har dog haft held med at få flere udenlandske tjenester igennem ved først at aktivere VPN på telefonen og så caste. Er ikke klar over om det virker med Filmstruck?

(Apropos, hvad synes du om Filmstruck? Jeg overvejede at tilmelde mig, men kom aldrig i gang)
Af MortenRa
#252816
Vil det sige at det er nok at købe en amerikansk udgave? FIlmstruck er helt suverænt på indhold og brugerflade, men streamingen er lidt på niveau med HBO nordic. Men som en stor indkøber af criterion blu-ray film de sidste ti år så er jeg naturligvis fan.....jeg mangler bare at finde en vej for tjenesten op på den store skærm. Men som du vist skrev engang, så burde kunne køre på apple tv.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252823
Torben Rasmussen skrev:Nej, Cast kører ikke som et stream fra telefonen. CC overtager streamet, så det er dén der skal være på VPN.
Med nogle tjenester kan den dog snydes :) Disse tjenester tjekker kun geolokation ovre på telefonen. Er den OK (f.eks. med VPN), så vil Chromecast gerne lege med. Andre tjenester tjekker geolokation på selve Chromecast.
Af Niels E
#252833
Tak for en god test.

Det nævnes, at den nye Chromecast stadig ikke formår at vise materiale i 24p, dog går I ikke så meget i dybden med, hvad det gør ved filmoplevelsen. Hvor stort er problemet ? Jeg mener, ville I bruge den som primær afspiller for film? Er fjernsyn nu om dage så gode til at sætte frames ind og anden magi, at det reelt set ikke er et problem, eller oplever i hakken/stutter, når der afspilles 24p materiale?
Og hvordan forholder det sig med film og serier på Netflix, HBO osv. Ligger de i 24p/50p/60p?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252836
Hvis det primært er til filmbrug, så kan det være en fordel at sætte Chromecast til 60Hz. Konverteringen fra 24 til 60 (såkaldt "3:2 pull down") giver en ret begrænset hakkende effekt, som kun få mennesker lægger mærke til. Konverteringen fra 24 til 50 er mere vanskelig og giver mere synlige hakkende effekter.

Film lagres i 24p hos i hvert fald Netflix og Amazon. Jeg er usikker på HBO.

Om det er et stort problem, er nok individuelt, men når man først begynder at bemærke det, kan det være svært at ignorere igen. Det skal dog bemærkes, at ser man film på tv-kanaler, så er man vant til at filmen både frame rate konverteres og speedes op i hastighed. Der er ikke meget kærlighed for filmkunst på tv-kanaler og hele idéen med at presse alle typer indhold ind i samme video-container er et efterladenskab fra analog-tiden. Generelt kan man sige, at tv-skærme stadig er designet baseret på mange af de analoge principper. Det tager altid lang tid at smide bagagen.

Bokse som kan levere korrekt 24Hz er f.eks. Blu-ray-afspillere og Nvidia Shield.
Af esef
#252839
Hvis man bruger VPN på telefonen burde man ikke kunne se sit TV da det jo er på et andet netværk. Har dog oplevet at det kan virke alligevel hvis man har skabt kontakt til TV'et fra telefonen inden man starter VPN, og det virker egentligt som et sikkerhedsproblem med VPN softwaren på telefonen. Det burde jo være umuligt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252840
VPN virker for mig. Jeg ser løbende danske tjenester på Chromecast, når jeg er i udlandet. Aktiverer bare VPN på iPhone/iPad og sender streamet afsted mod Chromecast.

Viaplay har for nylig implementeret et noget skrappere sikkerhedstjek på live-sport, som jeg ikke har fundet en løsning på, men det virker på film/serie kataloget. Dplay kan også give problemer, men DR TV, YouSee, TV2 Play m.fl. virker hos mig.