Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#252123
Vores skarphed står vist på 10 i begge "retninger" når vi tester LG, men du kan jo teste dig lidt frem og se hvad du synes om. Der vil komme nogle hvide kanter omkring skarpe overgange i billedet, hvilket især er irriterende at se på hvis der er tekst på skærmen.

Gamma 2.4 eller bt.1886 er nok underordnet. BT.1886 er blot den standard flere er begyndt at sigte efter. Den er dog ret mørk i min mening, ligesom gamma 2.4 også er det. Vi kalibrerer efter 2.2.
#252407
Jeg synes godt nok bevægelserne stadig ikke er tilfredsstillende.
f.eks. på La La Land er der en del scener hvor det ikke ser særlig godt ud. Allerede fra starten af hvor de langsomt panorerer fra bil til bil er det voldsomt hakkende.
Jeg har slået tru motion fra og real cinema også.
Hvad skal jeg gøre.
Har valgt ISF profil mørk standard, ændret BT.1886 til gamma 2.2 og skruet op for skarphed. Omkring 30.
Nogen der kan hjælpe?
#252433
Jeg tror også at det er meget individuelt om folk oplever billedet som hakkende eller ej. Men når det er sagt, så er netop motion delen jo ikke lige det område hvor LG OLED er i front på...
#252434
Hvis La La Land afspilles fra Bluray er det vel 24hz?

Det vil naturligvis være synligt hvis man slår Trumotion fra, men sådan må det nødvendigvis være hvis materialet ikke indspilles/afspilles med fx 60hz. Nogle generes ikke af det, andre synes det er grimt. Prøv evt med bruger defineret Trumotion sat til 4/4 og se om du synes bedre om det?

Med det du snakker om er stuttering, altså "ujævne hak"? Det har jeg nul af på min 65B6V og det er mit indtryk fra andre herinde at det ikke er et issue mere.
#252445
Jeg oplevede ingen hakken i billedet hvis TruMotion blev slået helt fra på hverken E6 eller E7. Fordi OLED har så lav en responstid, så vil billeder skudt i lav framerate få et stroboskop-lignende udtryk, som måske kan forveksles med hakken. Det er dog en effekt af kildematerialet og dét at skærmen ikke selv tilfører slør. Hvis man vil af med dét, så skal TruMotion aktiveres igen, men LG er ikke ret gode til det med motion-interpolation, så i min mening bliver billedet værre.
Af mbm
#252447
Torben Rasmussen skrev:Jeg oplevede ingen hakken i billedet hvis TruMotion blev slået helt fra på hverken E6 eller E7. Fordi OLED har så lav en responstid, så vil billeder skudt i lav framerate få et stroboskop-lignende udtryk, som måske kan forveksles med hakken. Det er dog en effekt af kildematerialet og dét at skærmen ikke selv tilfører slør. Hvis man vil af med dét, så skal TruMotion aktiveres igen, men LG er ikke ret gode til det med motion-interpolation, så i min mening bliver billedet værre.
Du oplever ingen hakken i billedet ved trumotion OFF.?
Snakker vi samme fænomen?
Altså mine øjne/hjerne oplever altid hakken i billede ved motion OFF.
Det er formegentlig pga den lave framerate materialet er optaget i.
Hvis jeg sætter motion ON bliver billede flydende...
#252448
Jeg har prøvet at sætte Trumotion til jævn og det gjorde en kæmpe forskel mht. bevægelsen ved første scene med bilerne. Hvis den var sat til off kan man se når de bevæger sig sidelæns med bilen at taget bliver meget hakkende at se på. Ved at sætte til jævn er det "Smooth", men er jævn den rigtige indstilling. Kan huske jeg for et stykke tid siden læste om user indstilling men den var ikke 4/4 som Mick nævner men vidst noget anderledes tal.
Så er 4/4 den mest optimale indstilling?

Mht. HDR så vi Planet Earth II og det var også en hakkende oplevelse. Det var selv så kone og svigermor var utilfreds med det. Det var slemt. Jeg så den som standard HDR Lys havde sat Trumotion til Livlig og Real Cinema til on.
Hvad skal det sættes til?
#252457
Lad os lige skille skidt og kanel: Jeg snakker om judder. Dvs. hakken i billedet som IKKE bør være der kildematerialet taget i betragtning. At man er allergisk overfor 24 fps billedmateriale går IKKE ind under denne definition og må være en smagssag.

Som jeg skriver, så vil 24 Hz materiale give en stroboskop-effekt på OLED fordi responstiden er så lav, at der ikke er nogen blur i billedet og der ikke er Black-Frame-Insertion til at slette billedet fra nethinden.
Af mbm
#252461
det er for mit vedkommende svært at vurderer om det er kilden eller TVét..
same shit i min optik. Billedet hakker.
25hz "hakker" da også