Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thomas.hedeboe
#251850
Jeg har købt et Sony XE9005 tv med indbygget Chromecast - jeg har ledt og ledt, men ikke kunnet finde ud af hvad det er for en chromecast. Der findes jo i løs vægt tre versioner. 1, 2 og Ultra. Nogen der ved noget? :)
Af Elox
#251857
Digitalt.tv har testet XE9005 de skriver: det er dog værd at bemærke, at der imodsætning til Chromecast HDMI enheden ikke er nogen funktion for at skifte til 50HZ ( er låst til 60HZ ), så det er ikke optimalt i forhold til Viaplay, TV2 Play feks.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#251864
Google har så at sige 2 versioner af Chromecast. En hardware-dims og en Android-baseret softwareløsning.

"Chromecast 1, 2 & Ultra" hardware-dimserne kører på en linux-baseret platform.
"Chromecast built-in" (som den til tider kaldes) kører som en Android-app på Android TV (og visse andre tv-skærme)

Det virker som om, at Google ruller nye tiltag ud i hardware-enheden først og senere bringer dem til Chromecast built-in. Pt. ser det ikke ud som om, at Chromecast built-in understøtter 4K/HDR på f.eks. Sony TV (i hvert fald ikke sidste jeg tjekkede). Nvidia Shield-boksen har dog fået 4K via Chromecast built-in og amerikanske Vizio har både 4K og HDR via Chromecast built-in, så det kan lade sig gøre.
Af thomas.hedeboe
#251891
Interessant - vil det sige, at built-in Chromecast på Sony TV vil kunne få 4k blot ved en fremtidig opdatering, eller er der alligevel noget hardwaremæssigt, der kunne forhindre det?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#251893
Potentielt jo. Jeg er ikke bekendt med om hardwaren sætter begrænsninger, men det kunne jo lade sig gøre på Nvidia Shield. Den er naturligvis også kraftigere end Sonys Android TV (men dog primært på GPU-siden, CPU'en er ikke et bæst på samme niveau).
Af Hanga
#251902
Kan man egentlig køre kodi eller lign på Tv'et og streame 1080p materiale, eller er man nød til at gøre dette via Shield eller anden mediecenter?

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Af Hanga
#251905
Rasmus Larsen skrev:Du kan godt installere apps som Kodi og Plex direkte på Sony TV'et. Brugerfladen og app-butikken er præcis den samme som på din Nvidia Shield (bare langsommere på Sony).
Tak, og TV'et er stærkt nok til at decode mkv filer i 1080p og lign.?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#251907
Ja, det skulle være en smal sag. Se evt. tabellen i testen af Sony XE93 over hvilke filer, vi fik igennem. Her er bl.a. 1080p med tæt på 100 Mb/s bitrate: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1491204376

Men i praksis kommer det også an på om app'en du bruger kan afspille formatet uden at transcode. Skal der transcodes bør sendeenheden have musklerne hertil. Jeg ved ikke hvor stærkt dit WiFi er, men herhjemme kan jeg få video med 100 Mb/s bitrate igennem via WiFi. Ellers er der Ethernet-stik bagpå.

Overvejer du da at droppe din Nvidia Shield? Jeg tror stadig du vil få en overordnet bedre oplevelse på den ift. streaming af video over hjemmenetværk.
Af Hanga
#251910
Rasmus Larsen skrev:Ja, det skulle være en smal sag. Se evt. tabellen i testen af Sony XE93 over hvilke filer, vi fik igennem. Her er bl.a. 1080p med tæt på 100 Mb/s bitrate: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1491204376

Men i praksis kommer det også an på om app'en du bruger kan afspille formatet uden at transcode. Skal der transcodes bør sendeenheden have musklerne hertil. Jeg ved ikke hvor stærkt dit WiFi er, men herhjemme kan jeg få video med 100 Mb/s bitrate igennem via WiFi. Ellers er der Ethernet-stik bagpå.

Overvejer du da at droppe din Nvidia Shield? Jeg tror stadig du vil få en overordnet bedre oplevelse på den ift. streaming af video over hjemmenetværk.
Min tanke er at hvis Tv'et kan gøre nøjagtigt det samme, er der vel ingen grund til at bruge Shield, som har givet mig nogle banding problemer. Så det var egentlig bare nysgerrighed.

Mine filer ligger på nin computer eller NAS, og jeg ved ikke lige helt hvordan transcoding processen foregår.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Af thomas.hedeboe
#251988
Et helt andet spørgsmål. Hvad gør I i forhold til HDMI-porte. Jeg kan se, at det i nær fremtid bliver lige lidt nok med 4 porte på mit XE90. Tv-signal, Apple-TV, PS4, Chromecast Ultra er på nu, men hvad hvis man f.eks. også engang skal have en 4k-Blu-ray-afspiller...? Kan man udvide mængden af porte på en eller anden måde?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8