Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#251663
Anmeldelsen af Sony XE85 er online. Der et et 4K-tv fra mellemklassen, hvor Sony i år skifter tilbage til VA LCD-panel. XE85 har også understøttelse af HDR og bygger på Android TV.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1495007390

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#251665
Jeg kan lægge ud med en kommentar om PWM, ligesom jeg tilføjede i debattråden til Panasonic EX700. Jeg får til tider spørgsmål, der går på om moderne LED-baserede LCD-tv stadig bruger PWM - altså om lysstyrken i dem reguleres vha. højfrekvente blink. Det kan genere nogle seeres øjne i stil med flimmer på plasma- og billedrørs-tv.

Der ser ikke ud til at Sony XE85 bruger PWM. På billedet nedenfor ses ingen streger i billedet taget med et spejlreflekskamera ved eksponeringstid på 1/15 s.

Billede

Generelt om PWM på moderne skærme: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1362121182
#251683
Hvordan er XE85 i forhold til XE93 til alm. tv og Full HD film (altså er XE93 væsentlig bedre) og hvordan er XE85 på de i samme punkter i forhold til den populære X8505C fra 2015?

Har netop et X8505C fra 2015 og jeg ser 95% af tiden (eller mere) udelukkede YouSee kabeltv, så spørgsmålet er om jeg vil vinde noget som helst ved en udskiftning?
#251688
Hvis du har X85C, så synes jeg, at du skal beholde den. XE85 er tilbage på sporet fra X85C (efter sidste års XD85 lige var omkring IPS LCD), men jeg synes ikke, at den er bedre. På SDR yder den nogenlunde på samme niveau bortset fra, at vores eksemplar havde synlig clouding (i hvert fald visse formater af 2015 X85C var jo bagbelyst).

XE93 vil derimod være en opgradering primært pga. den bedre zone-styring af lyset. Skal du opgradere til XE93 så synes jeg dog, at det skal være for at få HDR oven i hatten. XE93 er vel nok spærregrænsen for HDR-billedkvalitet i Sonys modelprogram - og måske LCD-tv markedet som helhed.

Hvad angår Android TV, så er XE85 lidt hurtigere, men ikke markant. Der bliver taget og givet lidt. Android TV softwaren er nu mere stabil og processoren hurtigere, men til gengæld amputeres TV SideView app'en og højttalerne er dårligere. Jeg gav den samme karakter på funktionalitet for at afspejle dette.
#251690
Rasmus Larsen skrev:Hvis du har X85C, så synes jeg, at du skal beholde den. XE85 er tilbage på sporet fra X85C (efter sidste års XD85 lige var omkring IPS LCD), men jeg synes ikke, at den er bedre. På SDR yder den nogenlunde på samme niveau bortset fra, at vores eksemplar havde synlig clouding (i hvert fald visse formater af 2015 X85C var jo bagbelyst).

XE93 vil derimod være en opgradering primært pga. den bedre zone-styring af lyset. Skal du opgradere til XE93 så synes jeg dog, at det skal være for at få HDR oven i hatten. XE93 er vel nok spærregrænsen for HDR-billedkvalitet i Sonys modelprogram - og måske LCD-tv markedet som helhed.

Hvad angår Android TV, så er XE85 lidt hurtigere, men ikke markant. Der bliver taget og givet lidt. Android TV softwaren er nu mere stabil og processoren hurtigere, men til gengæld amputeres TV SideView app'en og højttalerne er dårligere. Jeg gav den samme karakter på funktionalitet for at afspejle dette.

Hvordan nu hvis man så valgte en XE90 som jo er bagbelyst og til en meget lille merpris, mon så ik den vil være noget bedre end X8505C (selvfølgelig svært at sige, når I ik har testet den)?

Derudover tænker jeg at jo længere hen på året man kommer, jo billigere bliver det jo og her tænker jeg generelt at prisnedsættelserne på Samsung ofte er noget større end de andre mærker og så nærmer Samsung Q7F sig nok Sony XE85/90 og mon ikke den er bedre end de to?
#251692
HDR på XE90 er stadig lidt en blandet oplevelse. Der er ret få zoner og det vil give dig noget ala det vi så på XD93 sidste år. Jeg ville personligt ikke skifte X85C ud med et XD93 - det er for lille en opgradering.
#251693
Torben Rasmussen skrev:HDR på XE90 er stadig lidt en blandet oplevelse. Der er ret få zoner og det vil give dig noget ala det vi så på XD93 sidste år. Jeg ville personligt ikke skifte X85C ud med et XD93 - det er for lille en opgradering.

Jeg vil udskifte en X85C med et XE85 eller XE90 eller når prisen kommer ned til et Samsung Q7F.
#251694
thg skrev:Derudover tænker jeg at jo længere hen på året man kommer, jo billigere bliver det jo og her tænker jeg generelt at prisnedsættelserne på Samsung ofte er noget større end de andre mærker og så nærmer Samsung Q7F sig nok Sony XE85/90 og mon ikke den er bedre end de to?
Vi skal lige have undersøgt Samsungs Q-modeller til bunds før jeg tør sige for meget, men jeg har en vis portion skepsis ift. den påstående HDR-ydelse på disse. Det er jo trods alt kant-LED, hvor Sony XE90 og XE93 har nogle zoner at rykke rundt med.
#251700
Jeg har lige købt XE93 i 65"....et fremragende tv. Håndterer almindelige tv kanaler super godt. Jeg kom fra et 2014 Sony 60" Full hd. Jeg skiftede for at få muligheden for 4K\HDR. Udover 4K\HDR delen så synes jeg faktisk den håndterer almindelig HD endnu bedre end mit gamle Sony. Især på motion synes jeg den står endnu skarpere end mit gamle tv. Havde jeg haft et 2015 Sony tv med 4K, så tvivler jeg dog på at jeg havde lavet en upgrade på nuværende tidspunkt. Kiggede lidt på XE90 også, men valgte i sidste ende XE93 pga. Extreme processor som også sidder i ZD9, hvilket er det tv jeg ville vælge blandt alle 2016 modellerne hvis jeg ikke skulle kigge på prisen..;-)
#254667
Hej Rasmus. Jeg er ny på FP, så jeg er ikke sikker på om du kan/må svare på det, men er der nogen særlig grund til at i anbefaler Panasonic EX700 og ikke Sony EX85? Det får jo en bedre score generelt. Jeg har kun set det fra Panasonic i "levende live" og jeg synes det havde et super skarpt billede (kalibreret i power), men man får jo flere tommer for pengene med Sony, som prislejet ser ud nu og der er jo ingen nævneværdig forskel på skærmene. Eller er der?